Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Κύκλος Μπραμς (ΙV)
Την Παρασκευή 15 Μαΐου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών έρχεται ο τέταρτος κύκλος Μπραμς.
Η δημοφιλέστατη, λυρική και ευαίσθητη Τρίτη συμφωνία του Γιοχάνες Μπραμς και το στιβαρό και δραματικό Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο του μεγάλου Γερμανού μουσουργού συνυπάρχουν στο πρόγραμμα της συναυλίας που θα δώσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, υπό την μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου, με σολίστ την σπουδαία Ρωσίδα πιανίστα Άννα Βιννίτσκαγια, την Παρασκευή 15 Μαϊου στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η συναυλία αφιερώνεται στην μνήμη του Άρη Γαρουφαλή (1942-2013), πρώην διευθυντή της Ορχήστρας και περίφημου πιανίστα που είχε διακριθεί για τις ερμηνείες των δύο κοντσέρτων για πιάνο του Μπραμς-τα έργα του οποίου αγαπούσε ιδιαιτέρως.
Η Τρίτη συμφωνία του Μπραμς γράφηκε το καλοκαίρι του 1883 στο Βισμπάντεν, σχεδόν έξη χρόνια μετά την ολοκλήρωση της Δεύτερης συμφωνίας. Την εποχή εκείνη, ο συνθέτης συμπλήρωνε την πέμπτη δεκαετία της ζωής του, ως εργένης πάντοτε που επεδίωκε να ζει "Frei aber froh" όπως έλεγε ο ίδιος, δηλαδή «Ελεύθερος, αλλά ευτυχής». Η μουσική "ακροστιχίδα" του αποφθέγματος που συνόψιζε την κοσμοθεωρία του, αντιστοιχεί στους μουσικούς φθόγγους φα – λα – φα οι οποίοι ανοίγουν επιβλητικά την Τρίτη συμφωνία, χρησιμεύοντας και ως κυκλικό μοτίβο. Το έργο έκανε πρεμιέρα τον Δεκέμβριο του 1883 στην Βιέννη από την Φιλαρμονική Ορχήστρα της πόλεως, υπό την μουσική διεύθυνση του Χανς Ρίχτερ που μάλιστα δεν είχε διστάσει να χαρακτηρίσει την Τρίτη Συμφωνία ως την «Ηρωική» του Μπραμς.
Από τα κορυφαία έργα του Ρομαντισμού το Πρώτο κοντσέρτο για πιάνο αποτελεί και το πρώτο συμφωνικό έργο του Μπραμς. Η σύλληψη του έργου ανάγεται στην εποχή της γνωριμίας του νεαρότατου τότε συνθέτη με το ζεύγος των Ρόμπερτ και Κλάρα Σούμαν. Η σύνθεση του κοντσέρτου ωστόσο πέρασε διάφορα στάδια μέχρι τον Μάρτιο του 1858 όταν ολοκληρώθηκε. Ο μεγάλος βιολιστής και φίλος του Μπραμς Γιόζεφ Γιόαχιμ, διηύθυνε την πρώτη του εκτέλεση στο Ανόβερο το 1859, με σολίστ τον ίδιο τον συνθέτη. Προς στιγμήν το έργο δεν ικανοποίησε ούτε τους προοδευτικούς ακροατές, ούτε τους πιο συντηρητικούς καθώς και οι μεν και οι δε είχαν διαφορετικούς λόγους να εκφράσουν επιφυλάξεις γι αυτό το κοντσέρτο στο οποίο το πιάνο εμφανίζεται -παρά τις μεγάλες δεξιοτεχνικές απαιτήσεις της γραφής του- ως «πρώτος μεταξύ ίσων» και η ορχήστρα διατηρεί μείζονα ρόλο. Η ιστορία βέβαια αποκατέστησε απολύτως το έργο το οποίο στην παρούσα συναυλία παραδίδεται στο ταλέντο της νέας, αλλά ήδη διακεκριμένης και πολυβραβευμένης (μεταξύ άλλων και με το πρώτο βραβείο του Διεθνούς Μουσικού Διαγωνισμού «Βασίλισσα Ελισάβετ» το 2007), Ρωσίδας πιανίστα Άννα Βιννίτσκαγια.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
Παρασκευή 15 Μαΐου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών,
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης
ΓΙΟΧΑΝΕΣ ΜΠΡΑΜΣ(1833–1897)
• Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.1 σε ρε ελάσσονα, έργο 15
• Συμφωνία αρ.3 σε φα μείζονα, έργο 90
Σολίστ Άννα Βιννίτσκαγια, πιάνο
Μουσική διεύθυνση Βασίλης Χριστόπουλος
Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων.
Τιμές εισιτηρίων:
€30(Διακ.), 20, 15, 10, 5 (φοιτητές, νέοι έως 25, άνεργοι, ΑΜΕΑ)
Πληροφορίες:
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών
Τ. 210 7257601-3
Αγορά εισιτηρίων:
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Τ. 210 7282333
Διαβάστε επίσης:
Συναυλία μουσικής δωματίου της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Gazarte