Ελευσίνα: Εγκαίνια για την έκθεση του Μικελάντζελο Πιστολέτο
Ο διεθνούς κύρους Ιταλός καλλιτέχνης, ο «ζωντανός θρύλος της Φτωχής Τέχνης» (Arte Povera), θα παραστεί στα εγκαίνια της πρώτης επί ελληνικού εδάφους έκθεσής του. Πρόκειται για τρεις μνημειακές κατασκευές που δημιούργησε για τον συγκεκριμένο χώρο, ορμώμενος από την οικουμενικότητα της μυθικής και αρχετυπικής διάστασης του μύθου της Δήμητρας και της Περσεφόνης.
Παράλληλα, η Ελληνίδα εικαστικός-περφόμερ, Μαίρη Ζυγούρη, συνομιλώντας με το έργο του Ιταλού καλλιτέχνη, θα οδηγήσει αύριο μια «μυστηριακή» πομπή στο κέντρο της πόλης, σέρνοντας σε καροτσάκι το άγαλμα «Η Αφροδίτη των κουρελιών σε μετάβαση», μια νέα εκδοχή του διάσημου αγάλματος του Πιστολέτο (έργο του 1967)
Ο 81χρονος Μικελάντζελο Πιστολέτο, καλλιτέχνης με έντονο πολιτικό λόγο, στηρίζει το έργο του με ένα οικολογικό όραμα στο οποίο κυριαρχούν οι έννοιες της βιωσιμότητας, της ανάκτησης και της επανάχρησης.
Στο προαύλιο του Παλαιού Ελαιουργείου, ο διάσημος καλλιτέχνης κατασκεύασε τον «Τρίτο Παράδεισο». Τρυπώντας το τσιμεντένιο έδαφος δημιούργησε μια εγκατάσταση που βασίζεται στο μαθηματικό σύμβολο του απείρου, προσθέτοντας στο κέντρο των δύο κύκλων του συμβόλου έναν τρίτο δακτυλίο, που είναι το σύμβολο του πεπερασμένου.
«Το φυσικό και το τεχνητό είναι παρόντα στην Ελευσίνα. Εκεί θα παρέμβουμε, θραύοντας και χαράσσοντας το τσιμέντο, που ζημιώνει τη φύση, ώστε να επιτρέψουμε να αναδυθεί το σύμβολο του Τρίτου Παραδείσου, ως ένας νέος μύθος. Η λέξη παράδεισος σημαίνει τον προστατευμένο κήπο. Αυτός ο κήπος είναι το στοιχείο που εξισορροπεί τη φύση, από τη μια μεριά, και την τεχνική από την άλλη. Τα δύο αντίθετα πρέπει να εξισορροπηθούν μέσω αυτού του κεντρικού δακτυλίου» έλεγε ο Πιστολέτο πριν δύο μήνες από την Αθήνα, σε Ελληνες δημοσιογράφους, στην παρουσίαση του προγράμματος των Αισχυλείων 2014.
Στα δύο γειτονικά κτίρια «κατασκευάζει δύο λαβυρίνθους από χαρτόνι που δεν έχουν στο κέντρο τον Μινώταυρο, αλλά αντίστοιχα: ένα τραπέζι αντικατοπτρισμού στο σχήμα της Μεσογείου (γύρω από το οποίο οι συμμετέχοντες μπορούν να βλέπει ο ένας τον άλλο και να συνδιαλέγονται) κι ένα μεγάλο κορμό δέντρου από τον οποίο ξεπροβάλλει ένα νέο κλωνάρι που μόλις έχει βλαστήσει (ως ευχή αναγέννησης). Στα Μυστήρια ο λαβύρινθος είναι ο δρόμος για να χάσεις και να ξαναβρείς τον εαυτό σου» σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Μανουέλα Γκαντίνι. Η επιμελήτρια υπογραμμίζει, επίσης, ότι «στα έργα του Pistoletto και της Ζυγούρη υπάρχει η επιθυμία να εντάξουν και να ενσωματώσουν το δίπολο της καταστροφής και της δημιουργίας με σκοπό μια ενεργό συμβολική μεταμόρφωση των πραγμάτων. Όπως δηλώνει ο Joseph Champbell, το χρέος για μια πορεία στο βασίλειο του μύθου και του αθέατου το έχουν αναλάβει σήμερα οι καλλιτέχνες».