Αμφίπολη: Οι Σφίγγες μαρτυρούν το αιγυπτιακό μυστικό
Υπάρχουν στοιχεία του τάφου που... δείχνουν Αίγυπτο και αυτά δεν έχουν να κάνουν με τον τεράστιο όγκο που παραπέμπει στις ταφές Φαραώ.
Όπως ισχυρίζονται ειδικοί το σφράγισμα του τάφου είναι αιγυπτιακής μορφής και μάλιστα μοναδικό ως τώρα.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος», οι αρχαιολόγοι υποστηρίζουν ότι το μνημείο κατασκευάστηκε και στη συνέχεια μέχρι τον προθάλαμο και τον νεκρικό θάλαμο «παραγεμίστηκε» με χώμα και άμμο ώστε να μπλοκάρει τελείως ο χώρος και οι πιθανοί τυμβωρύχοι να βρουν αλλεπάλληλα εμπόδια που θα τους αναγκάσουν να εγκαταλείψουν την προσπάθειά τους.
Αρχικά πίσω από τις σφίγγες της εισόδου φαινόταν ένας χώρος γεμάτος χώματα που έκανε τους αρχαιολόγους να έχουν φόβους ότι το μνημείο έχει υποστεί εκτεταμένη φθορά στην πάροδο του χρόνου και ότι υπήρξε κάποια καθίζηση.
Μάλιστα όλα δείχνουν ότι τα τμήματα που λείπουν δεν ήταν παρά οπές μέσω των οποίων έγινε η επιχωμάτωση.
Κάπως έτσι ενισχύεται η άποψη ότι ο τάφος τουλάχιστον κατά την αρχαιότητα έμεινε ασύλητος.
Υπόκλιση από τους Έλληνες γλύπτες
Τον θαυμασμό τους για την ανασκαφή εξέφρασαν μιλώντας στην εφημερίδα «Καθημερινή» τρεις γλύπτες που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο έχουν συνάφεια με τα αρχαία γλυπτά μέσω των δικών τους δραστηριοτήτων.
Η Αφροδίτη Λίτη υπήρξε επί 22 χρόνια μουσειακή γλύπτρια, προτού δικάξει στην ΑΣΚΤ. Εργάστηκε επίσης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο για τη συντήρηση, την ανάδειξη και την παρουσίαση των γλυπτών.
Βλέποντας τις Σφίγγες είπε: «Συγκλονίστηκα όταν είδα τις εικόνες από την ανασκαφή. Οι δύο αντιμέτωπες σφίγγες δημιουργούν ένα είδος μαγνητισμού μεταξύ τους. Άλλωστε, αυτό το μυθικό πλάσμα ενσάρκωνε τη σοφία, τη δύναμη και το μυστήριο, αποπνέοντας μια τρομερή αύρα».
Τον θαυμασμό του εξέφρασε ο γλύπτης Θεόδωρος Βασιλόπουλος, συνταξιούχος ομότιμος καθηγητής της ΑΣΚΤ, ο οποίος έχει διδάξει γυψοτεχνία και χαλκοχυτική.
Αυτή την περίοδο σχεδίασε ένα μνημείο για τους πεσόντες Αρκάδες στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το οποίο θα έχει την εμβληματική φιγούρα ενός λέοντα. Για τις ανάγκες της κατασκευής μελέτησε προσεκτικά τόσο τον Λέοντα της Χαιρώνειας όσο και το Λιοντάρι της Αμφίπολης: «Πρόκειται για γλυπτά αριστουργηματικά, καμωμένα από ένα χέρι που είχε την αίσθηση της καλλιτεχνικής αρτιότητας. Αισθάνομαι ότι επιτέλους θα λυθεί το αίνιγμα του λιονταριού που μελέτησα και θα πάρει τη θέση του στην ιστορία», τονίζει.
Ενώ και ο Πραξιτέλης Τζανουλίνος αισθάνθηκε ιδιαίτερα συγκινημένος. Έχει αγγίξει αρχαία γλυπτά και αντικείμενα, τόσο στις ανασκαφές του μετρό της Αθήνας όσο και στην αρχαία Ελεύθερνα και στην Κω.
Όσον αφορά την Αμφίπολη έχει ένα ιδιαίτερο δέσιμο καθώς όπως δηλώνει ο ίδιος «Περνούσα συχνά από εκεί, επισκεπτόμουν το μουσείο και στεκόμουν μπροστά από τον Λέοντα. Καταλάβαινα ότι κρύβει πιο πολλά απ' όσα φανερώνει. Βλέποντας τις μορφές των σφιγγών, αυτά τα απόκοσμα πλάσματα με το λιτό και επιβλητικό σχέδιό τους και τα πλατιά τους επίπεδα, ας αφήσουμε να παρασυρθεί η ψυχή μας στα αξεδιάλυτα αινίγματά τους. Αν δεχτούμε ότι και ένα μόνο συντρίμμι της αρχαίας αυτής εποχής έχει τη σημασία του, φανταστείτε πόσο σημαντικό είναι το εύρημα αυτό. Όλα δείχνουν ότι πρόκειται για ένα σπουδαίο έργο γλυπτικής και αρχιτεκτονικής. Έχω τη συγκίνηση που μας μεταδίδει κάθε θραύσμα ελληνικό που αποκαλύπτεται μέσα από το χώμα της πατρίδας, βαθιά θαμμένο, βαθιά ριζωμένο».
Διαβάστε επίσης:
Αμφίπολη: «Τοιχογραφίες που ίσως μαρτυρούν την ταυτότητα του νεκρού»
Αμφίπολη: «Σαρώνει» στα Social Media ο τάφος
Η χαρά κατέληξε σε τραγωδία: Τραυματίστηκε θανάσιμα ανεμοπτερίστρια
Τραγωδία στην Κρήτη: Τρεις πνιγμοί σε διάστημα μίας ημέρας
Εσύ το ήξερες; Πώς πήρε το όνομά του ο Σεπτέμβριος;
Κρήτη: Συνεχίζεται η «μάχη» του Μανώλη για να κρατηθεί στη ζωή