Πώς έστρωναν το πασχαλινό τραπέζι στα βυζαντινά χρόνια (pics)
Κρέας και ψωμί από εκλεκτό αλεύρι κυριαρχούσαν στο τραπέζι του Πάσχα κατά τα βυζαντινά χρόνια.
Ακόμα και στα σπίτια που δεν υπήρχε οικονομική ευρωστία, το Πάσχα γιορτάζονταν με λαμπρότητα, που ξεκινούσε από τον καθαρισμό και τον στολισμό του σπιτιού με κλαδιά δάφνης και φύλλα λεμονιάς και έφτανε ως το ζύμωμα του ψωμιού με αλεύρι ανώτερης ποιότητας από αυτό του καθημερινού ψωμιού.
Η Μαριάνα Καβρουλάκη, με σπουδές στην αρχαιολογία και κοινωνιολογία, έχει «αφιερωθεί» στην πειραματική αναπαραγωγή αρχαίων μαγειρικών μεθόδων και συνταγών. Συλλέγει πληροφορίες για την έρευνά της από αρχαία και βυζαντινά κείμενα, καθώς συνταγές δεν μας παραδόθηκαν. Μιλώντας στο newsbomb.gr περιέγραψε το πασχαλινό τραπέζι στο Βυζάντιο.
«Το κρέας κυριαρχούσε στο τραπέζι των λαϊκών και των ευγενών. Ο αυτοκράτορας έτρωγε μαζί με τους άρχοντες του. Κατά τον 9ο και 10ο αι. ο αυτοκράτορας μοιραζόταν το πασχαλινό τραπέζι και με μουσουλμάνους αιχμαλώτους, οι οποίοι μάλιστα ήταν ντυμένοι στα λευκά όπως οι κατηχούμενοι που βαφτιζονταν τη Μεγάλο Σάββατο. Οι αιχμάλωτοι αγνοούσαν τον συμβολισμό του ενδύματος τους κι έτσι ο αυτοκράτορας -και ειδικά ο Λέων VII- εμφανιζόταν ως οικουμενικός αρχηγός, κατακτητής ξένων λαών αλλά και ποιμένας του χριστιανικού ποιμνίου του. Στις μονές έτρωγαν από 2 μέχρι 5 ειδών φαγητά αλλά όχι κρέας.»Η κα Καβρουλάκη προσθέτει ότι το τσούγκρισμα των πασχαλινών αυγών κρατά από το 13ο αιώνα.
«Έγγαμοι και κληρικοί συνέτρωγαν με γυναίκες, αρκεί να ήταν συγγενείς τους.Του γεύματος προηγείτο το πλύσιμο των χεριών- αφού έτρωγαν πολλά φαγητά με τα χέρια- και η προσευχή. Με πλύσιμο των χεριών και προσευχή επίσης έκλειναν ακόμα και τα αυτοκρατορικά γεύματα» λέει η κα Καβρουλάκη.
Το ψωμί είχε ξεχωριστή θέση στο τραπέζι. Για την περίσταση, ζυμωνόταν με φροντίδα και ακριβό αλεύρι.
«Η ποιότητα του ψωμιού ήταν ανάλογη της κοινωνικής θέσης του καθενός. Οι πλούσιοι έτρωγαν ολόλευκο ψωμί από λεπτοκοσκινισμένο αλεύρι ίσως με την προσθήκη αρωματικών και ξηρών καρπών. Οι φτωχότεροι έτρωγαν ψωμί υποδεέστερης ποιότητας αλλά καλύτερης σχετικά με τις μη εορταστικές μέρες», ανέφερε στο newsbomb.gr η κα Καβρουλάκη.
*H Μαριάνα Καβρουλάκη διοργανώνει σεμινάρια ιστορικών κουζινών, ιστορικά δείπνα τα οποία συνοδεύονται με ομιλίες ή χρησιμοποιούν τη συναισθησία για την προσέγγιση του θέματος γύρω από το οποίο περιστρέφονται. Είναι ιδρύτρια και συνδιοργανώτρια με την Ιστορική, Λαογραφική και Αρχαιολογική Εταιρεία Κρήτης των Συμποσίων Ελληνικής Γαστρονομίας, τα οποία πραγματοποιούνται σε διετή βάση, σε περιαστικές περιοχές της Κρήτης, και είναι αφιερωμένα στη μελέτη όλων των διαστάσεων του ελληνικού φαγητού και ποτού. Από το 2007 παρουσιάζει θέματα που αφορούν την ιστορία και ανθρωπολογία του φαγητού στην Ελλάδα.Το βιβλίο της «Η Γλώσσα της Γεύσης» βραβεύτηκε το 2012 με το βραβείο Gourmand στην κατηγορία Food Literature.
*Οι φωτογραφίες είναι απο τα σεμινάρια της κας Καβρουλάκη