Ξυδάκης: Αυξήσεις και ηλεκτρονικό εισιτήριο σε αρχαιολογικούς χώρους
Ο εκσυγχρονισμός του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων & Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠ) μέσα από μια σειρά βημάτων, όπως η καθιέρωση ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέχρι τον Ιούνιο σε επτά αρχαιολογικούς χώρους (Ακρόπολη, Ολυμπιείο, Αρχαία Αγορά, Βιβλιοθήκη Αδριανού, Ρωμαϊκή Αγορά, Κεραμεικός, Θέατρο Διονύσου) και η αξιοποίηση των πωλητέων ειδών, είναι οι πρώτες προτεραιότητες του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του ΤΑΠ.
Η νέα διοίκηση του Ταμείου και ο αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης ενημέρωσαν τους δημοσιογράφους ότι άμεσα αναμένεται αύξηση των εισιτηρίων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους, χωρίς ελεύθερες ημέρες εισόδου τους καλοκαιρινούς μήνες (που παραμένουν τους χειμερινούς), συμπληρώνοντας ωστόσο ότι δεν αλλάζει τίποτα για τις κοινωνικές ομάδες που δικαιούνται μειωμένο εισιτήριο ή δωρεάν είσοδο για όλο το χρόνο.
«Έχουμε ακόμα τα φθηνότερα εισιτήρια σε όλη την Ευρώπη. Σε τέτοιον βαθμό, ώστε αδικούμε την αξία του προσφερόμενου αγαθού», επισήμανε ο κ. Ξυδάκης, τονίζοντας, ωστόσο, ότι, παράλληλα με τις αυξήσεις, θα υπάρχει πρόβλεψη για ημέρες δωρεάν εισόδου, για οικογενειακά εισιτήρια κ.α.
Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και η αύξηση της τιμής αναμένεται να αποδώσουν ιδιαίτερα τη νέα τουριστική περίοδο με το διευρυμένο ωράριο 8πμ- 8 μ.μ.
Ειπώθηκε δε ότι για να εξυπηρετηθεί το ωράριο αυτό, αλλά και για τις ανάγκες που υπάρχουν σε μουσεία εκτός αυτού του προγράμματος, αναμένεται η έγκριση των συναρμοδίων υπουργείων για την πρόσληψη επιπλέον 720 εποχικών φυλάκων.
Από τη μεριά της η πρόεδρος του ΤΑΠ Ασπασία Λούβη - Κίζη, πλαισιούμενη από τα μέλη του ΔΣ Βασίλη Μπορνόβα, Γιάννη Καρλόπουλο και Παναγιώτη Ροτζιώκο, εξήγησε ότι μετά την καθιέρωση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στους πρώτους επτά αρχαιολογικούς χώρους, το μέτρο θα επεκταθεί μέχρι τον Αύγουστο και σε άλλους 13 και συγκεκριμένα στην Κνωσό, τη Λίνδο, τους Δελφούς, την Ολυμπία, τις Μυκήνες, την Επίδαυρο, τις Αιγές, το Παλάτι Μεγάλου Μαγίστρου, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Χανίων και Ηρακλείου, το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, το Ασκληπιείο της Κω και το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.
Προς το παρόν, όπως είπε, δεν είναι δυνατόν να εφαρμοστεί και στους υπόλοιπους μεγάλους αρχαιολογικούς χώρους, για τους οποίους, ωστόσο, αναμένεται να συμβεί, βάσει χρονοδιαγράμματος, ως τον Μάρτιο του 2016.
Με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, η αγορά εισιτηρίων θα μπορεί να γίνεται από οποιοδήποτε μέρος του κόσμου μέσω Ίντερνετ, γεγονός που θα διευκολύνει το κοινό, θα μειώνει τις ουρές, ενώ η κατάσταση αναμένεται να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο με την εγκατάσταση σύγχρονων ακυρωτικών μηχανημάτων. Πρόκειται για έναν άμεσο στόχο, για την υλοποίηση του οποίου θα χρησιμοποιηθούν όλοι οι νόμιμοι τρόποι, όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Ξυδάκης.
Ένα δεύτερο μέτρο που θα επιχειρηθεί άμεσα, στο πλαίσιο των περιορισμένων αλλά υπαρχουσών συνθηκών, είναι η αξιοποίηση των πωλητέων ειδών, «που συνιστούν ένα branding για την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά. Είναι αστείρευτος ο πλούτος των εκθεμάτων των μουσείων, ασύλληπτη η αναγνωρισιμότητα τουλάχιστον μερικών δεκάδων και εκατό από αυτών σε διεθνή κλίμακα. Υπάρχει δηλαδή ένα έτοιμο όνομα, που είναι κομψότητα, κάλλος και έχει κι ένα εμπορικό αποτέλεσμα», είπε ο κ. Ξυδάκης, τονίζοντας ότι σύντομα τα πωλούμενα θα έχουν συνάφεια χωρική, δηλαδή με τον τόπο που πωλούνται και τα μουσεία θα εμπλουτιστούν με καλόγουστα, φθηνού κόστους προϊόντα που θα επιλεχθούν μέσα από διαγωνισμούς για ελληνικές επιχειρήσεις.
«Βασικό μας θέμα είναι το πώς θα πάρεις αυτή την παλιά, απαρχαιωμένη μηχανή που λέγεται Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, μια μηχανή που ακόμη 'καίει κάρβουνο' και δεν παράγει αυτό που θα μπορούσε, και να τη βάλεις στη σημερινή εποχή. Να το πω λίγο φιλόδοξα, να είναι η μηχανή που θα μπορεί να παρέχει χρήματα για τη συντήρηση και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά κι ένα μέρος αυτών να πηγαίνει στον σύγχρονο πολιτισμό», ανέφερε, μεταξύ άλλων, ο κ. Ξυδάκης.
«Η μηχανοργάνωση του ΤΑΠ είναι εμβρυακή. Όταν ιδρύθηκε τη δεκαετία του '70 δεν υπήρχαν λογιστικά συστήματα διαχείρισης, που είναι επιβεβλημένα σε οποιαδήποτε σύγχρονη παραγωγική εταιρεία. Ένα τέτοιο Ταμείο είναι το ΤΑΠ, που βασικός σκοπός του είναι να κάνει την εμπορική εκμετάλλευση και αξιοποίηση των μουσείων και των αρχαιολογικών χώρων. Αυτό σημαίνει εισιτήρια, πωλητέα και ένα δίκτυο καταστημάτων. Αυτή είναι η βιομηχανία πολιτισμού, η οποία μπορεί ταυτόχρονα να είναι πολύ αποδοτική και ελκυστική και να φτιάχνει μια εικόνα για τη χώρα», συμπλήρωσε, επισημαίνοντας ότι θα πρέπει να γίνουν πολλά βήματα προς τον εκσυγχρονισμό του Ταμείου, στο οποίο, όπως είπε, «οι αποθήκες δεν έχουν αποθηκάριο και στο λογιστήριο δεν υπάρχει λογιστής».