Υποβρύχια «στέλθ» νέας γενιάς στη Μαύρη Θάλασσα
Ο νοτιότερος επιχειρησιακός σχηματισμός του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού, ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας, αναβαθμίστηκε.
Στον Στόλο εντάχθηκε επίσημα το πρώτο ντίζελ-ηλεκτρικό υποβρύχιο του έργου 636.3 «Varshavyanka». Το υποβρύχιο με χαρακτηριστικά «στελθ» που κατέπλευσε για πρώτη φορά το περασμένο φθινόπωρο, φέρει το όνομα της «Ηρωικής Πόλεως» Νοβοροσίσκ, στη ναυτική βάση της οποίας και θα ναυλοχεί.
Είναι το πρώτο «αόρατο» υποβρύχιο νέας γενιάς, το οποίο στο εξωτερικό το αποκάλεσαν για το χαμηλό ακουστικό ίχνος του «Μαύρη τρύπα».
Ωστόσο, πριν κατευθυνθεί προς τις νότιες θάλασσες, θα πλεύσει στα παγωμένα νερά της Αρκτικής, στη ζώνη ευθύνης του Βόρειου Στόλου. Εκεί, το σκάφος θα ολοκληρώσει το τελικό στάδιο των προαπαιτούμενων δοκιμών. Το πλήρωμα του «Novorossiysk» («Νοβοροσίσκ») θα εκτελέσει βολές βλημάτων από το πυραυλικό σύστημα υψηλής ακριβείας μεγάλης εμβέλειας «Kalibr».
Εφόσον δεν υπάρξουν προβλήματα στις δοκιμές εκτόξευσης των πυραύλων και τα επιχειρησιακά, τακτικά οπλικά συστήματα του υποβρυχίου επιβεβαιώσουν την υψηλή πολεμική απόδοση και την αξιοπιστία τους, στο τέλος του τρέχοντος έτους, το υποβρύχιο θα ταξιδέψει στη μόνιμη βάση του, στο λιμάνι του Νοβοροσίσκ στον Εύξεινο Πόντο.
«Οι μαύρες τρύπες των ωκεανών»
Τα υποβρύχια του έργου 636.3 μπορούν να καταδυθούν σε βάθος μέχρι 300 μέτρα, να πλεύσουν με ταχύτητες που φθάνουν τους 20 κόμβους και έχουν αυτονομία 7.500 ναυτικών μιλίων. Είναι εξοπλισμένα με έξη τορπίλες διαμετρήματος 533 mm, νάρκες και με το ισχυρό πυραυλικό συγκρότημα «Kalibr».
Είναι γνωστό ότι έχει αποφασιστεί η δημιουργία ξεχωριστού στολίσκου υποβρυχίων που θα αποτελείται από δύο μοίρες και θα υπάγεται οργανικά στο Στόλο της Μαύρης Θάλασσας. Αρχικά, πριν από την επιστροφή της Κριμαίας στη Ρωσική Ομοσπονδία, το σχέδιο προέβλεπε ότι τα βασικά τμήματα του στολίσκου υποβρυχίων της Μ. Θάλασσας θα σταθμεύουν στο Νοβοροσίσκ.
Τώρα, η Διοίκηση του Στόλου θα χρησιμοποιήσει και το ναύσταθμο της Σεβαστούπολης για μόνιμη βάση υποβρυχίων, αυξάνοντας τις επιχειρησιακές και τακτικές δυνατότητες του Στόλου.
Ήδη, γνωρίζουμε τη ναυτική τεχνολογία που θα αποκτήσει ο νέος στολίσκος.
Το είχε ανακοινώσει από καιρό ο αρχηγός του ρωσικού ΓΕΝ, Βίκτορ Τσιρκόφ. Σύμφωνα με το ναύαρχο, μέχρι το 2016, οι δυνάμεις υποβρυχίων του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας θα παραλάβουν έξη σύγχρονα υποβρύχια ντίζελ που διαθέτουν καλύτερη ποιότητα «στελθ» σε σχέση με άλλα, τα οποία κατασκευάζονται στα Ναυπηγεία «Αντμιράλτεϊσκιε Βέρφι» («Admiralty Shipyards») στην Αγία Πετρούπολη.
Επιτελικός ελιγμός
«Με τα υποβρύχια του έργου 636, σχεδιάζουμε να δημιουργήσουμε ένα πλήρως αναπτυγμένο ναυτικό σχηματισμό συνεχούς ετοιμότητας, που θα επιτρέψει στο στόλο της Μαύρης Θάλασσας να πραγματοποιήσει αποτελεσματικά ένα ευρύ φάσμα αποστολών στο χώρο επιχειρησιακής ευθύνης του», είπε ο ναύαρχος.
Στην παρούσα περίοδο, έχουν ξεκινήσει οι δοκιμές αγκυροβόλησης ενός άλλου υποβρυχίου του ίδιου έργου, του «Rostov-on-Don». Στα τέλη Αυγούστου καθελκύστηκε το «Stary Oskol». Και πριν από έξι μήνες στην Αγία Πετρούπολη, ξεκίνησε η ναυπήγηση του τέταρτου υποβρυχίου της σειράς για το Στόλο της Μαύρης Θάλασσας – το «Krasnodar».
Τέλος, τον Οκτώβριο, σχεδιάζεται να ξεκινήσει η κατασκευή των υποβρυχίων της ίδιας κλάσης «Kolpino» και «Veliky (Great) Novgorod».
Εύλογα τίθεται το ερώτημα: «Γιατί οι ναύαρχοι, όταν επέλεγαν νέα πολεμικά υποβρύχια σκάφη για να ανανεώσουν το στόλο της Μαύρης Θάλασσας, «κόλλησαν» σ' αυτά τα υποβρύχια;». Υπάρχουν αρκετοί λόγοι που συνηγορούν υπέρ αυτής της επιλογής. Πρωτίστως όμως είναι το ότι στην κλειστή θάλασσα του Εύξεινου Πόντου οι Διεθνείς Συμφωνίες απαγορεύουν την επιχειρησιακή εκμετάλλευση των πιο ισχυρών πυρηνικών υποβρυχίων τόσο της Ρωσίας, όσο και άλλων κρατών. Άλλωστε, δεν έχει νόημα να κρατάς πυρηνικά υποβρύχια σε θάλασσα χωρίς άμεση πρόσβαση στον ωκεανό.
Διαβάστε επίσης
Γ.Ραγκούσης: Ακροδεξιά ηγετική ομάδα στο Μαξίμου