Καραμολέγκος: H ελληνική αρτοβιομηχανία που δεν καταλαβαίνει από κρίση
Ξεκίνησε σαν ένας μικρός φούρνος σε χωριό της Σαντορίνης και σήμερα βρίσκεται στο κολατσιό των περισσότερών μας, χάρη στο διάσημο ψωμί του τοστ του!
Από τον Παναγιώτη Χριστόπουλο
Το ψωμί είναι το Α και το Ω της διατροφής μας. Ως βασική πηγή υδατανθράκων μας δίνει την απαιτούμενη ενέργεια για να βγάλουμε τη μέρα. Έχοντας για βασικότερο συστατικό το σιτάρι, ένα αγαθό που υπάρχει σε αφθονία σε αρκετά μέρη του κόσμου και που καλλιεργείται με σχετική ευκολία, ήταν η πρώτη τροφή που έφτιαξε ο άνθρωπος. Και, για να επικαιροποιήσουμε την σημασία του, ίσως λίγο κυνικά, σε περιόδους κρίσης έχει πάντα το συμβολισμό της ελπίδας. «Λίγο ψωμί και μια ντοματούλα και όλα θα πάνε καλά», λένε οι παλιότεροι. «Θα περάσει κι αυτό».
Η αλήθεια, πάντως, είναι ότι για την Αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος η κρίση δεν ήλθε ποτέ. Η ανάπτυξή της τα δύο τελευταία χρόνια είναι εντυπωσιακή. Οι τζίροι και τα κέρδη της σχεδόν απίστευτα. Μιλάμε για μια ελληνική επιχείρηση στην πιο άγρια για την Ελλάδα περίοδο. Κι όμως: Το 2010 η εταιρεία σημείωσε αύξηση κερδών κατά 85% και το 2011 κατά 86,2%. Σχεδόν διπλασιάζει, δηλαδή, κάθε χρόνο την κερδοφορία της.
Μια πρώτη, απλή εξήγηση θα ήταν πως ο Έλληνας, προσπαθώντας να περικόψει όσο περισσότερα από τα καθημερινά του έξοδα γίνεται, σταμάτησε να παραγγέλνει πρωινό ή κάποιο σνακ στη δουλειά του και κατέφυγε στην πρακτική «κολατσιό από το σπίτι». Ένα τοστάκι είναι η πιο εύκολη λύση. Όπως εξηγεί ο γενικός διευθυντής της Αρτοβιομηχανίας Καραμολέκος, Βασίλης Παντελής: «Η κρίση γενικά βοηθάει τον κλάδο. Το τοστ, από σνακ, έχει μετατραπεί σε ένα μικρό γεύμα και έχει κυρίαρχη παρουσία στα ταπεράκια που παίρνουν οι εργαζόμενοι στη δουλειά, αλλά και τα μικρά παιδιά στο σχολείο». Και το ψωμί τοστ του Καραμολέγκου είναι από τα πιο ποιοτικά της αγοράς.
Το μυστικό της επιτυχίας
Εκεί, όμως, κρύβεται και το μυστικό της επιτυχίας της εταιρείας. Στο ποιοτικό. Η Αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος δεν θα είχε πετύχει τίποτε αν δεν παρήγαγε προϊόντα υψηλής ποιότητας. Το κοινό θα της είχε γυρίσει προ πολλού την πλάτη του –ειδικά στην τόσο ανταγωνιστική αγορά του ψωμιού. Κάθε εβδομάδα από την στήλη μας «Ψωνίζουμε Ελληνικά», σας παρουσιάζουμε μια επιχείρηση που αξίζει της προσοχής σας, αφ' ενός γιατί δίνει δουλειά σε Έλληνες, αφ' ετέρου γιατί φτιάχνει προϊόντα βασισμένα στην ελληνική παραγωγή, τα οποία συναγωνίζονται και ξεπερνούν τα αντίστοιχα ξένα. Και, βέβαια, μια επιχείρηση που είναι επιτυχημένη και στα διοικητικά της. Ο Καραμολέγκος είναι άλλο ένα άριστο παράδειγμα.
Ξεκίνησε πριν 60 περίπου χρόνια ως ένα αρτοποιείο στην Σαντορίνη. Σύντομα το αγάπησαν οι ντόπιοι για τις εξαιρετικές γεύσεις του και με τα χρόνια η οικογενειακή επιχείρηση μεγάλωνε όλο και περισσότερο. Αλλά η οικογένεια αποφάσισε να μετεγκατασταθεί στην Αθήνα, στις αρχές της δεκαετίας του '70 κι εκεί, στην Αγία Παρασκευή, άνοιξε ένα νέο φούρνο όπου συνέχισε να παράγει τις λιχουδιές της.
Κάποια στιγμή, στα τέλη της δεκαετίας του '80, ήταν σαφές για την οικογένεια Καραμολέγκου πως υπήρχαν πολλές ευκαιρίες στο αντικείμενο το οποίο κατείχε καλά: στην Παρασκευή αρτοσκευασμάτων. Το 1989 έγινε Ανώνυμος Εταιρεία και άρχισε να προμηθεύει με τα προϊόντα της και άλλους φούρνους. 10 χρόνια μετά, η εταιρεία θα εισέλθει στο Χρηματιστήριο. Με τα κεφάλαια που θα αντλήσει, θα καταφέρει να κάνει γερές επενδύσεις σε υποδομές και έρευνα και μέσα στην επόμενη δεκαετία να μεγαλώσει εντυπωσιακά και να θέσει τα γερά θεμέλια που σήμερα την κρατούν εντελώς ασφαλή από την κρίση.
Το πρόσωπο πίσω από το όνομα
Η αλήθεια, βέβαια, είναι πως χωρίς την ασταμάτητη δουλειά του Μανώλη Καραμολέγκου, του γιου του ιδρυτή της εταιρείας Ηλία, και σημερινού Διευθύνοντος Συμβούλου της επιχείρησης, όλα αυτά δεν θα ήταν εφικτά. Ο Μανώλης Καραμολέγκος περνάει 15ωρα ολόκληρα κάθε μέρα στο γραφείο του, πάνω από το εργοστάσιο της αρτοβιομηχανίας του στο Κορωπί. Μένει, μάλιστα, σχετικά κοντά, ώστε να βρίσκεται πρώτος-πρώτος κάθε πρωί στη θέση του.
Η αγάπη του για το ψωμί και για την δουλειά του ήταν το συστατικό που βοήθησε στην σωστή ζύμωση και στη μεγέθυνση της εταιρείας του. Γνώστης του χώρου, προχώρησε σε κινήσεις – κλειδιά που μεγάλωσαν ακόμη περισσότερο τη δύναμη της Αρτοβιομηχανίας Καραμολέγκου. Η απόκτηση των φούρνων «Απολλώνιον», της πιο ποιοτικής ίσως αλυσίδας αρτοποιείων στην Ελλάδα είναι ένα παράδειγμα. Το franchise λειτουργεί καλύτερα από άλλου τύπου επιχειρήσεις σε συνθήκες κρίσης και οι αιτήσεις για συνεργασίες που εξετάζει ο Καραμολέγκος. τους τελευταίες μήνες είναι εκατοντάδες.
Παντού στην Ελλάδα
Στη χώρα μας η εταιρεία λειτουργεί 6 κέντρα διανομής και διαθέτει ένα στόλο 122 αυτοκίνητων, ώστε να διασφαλίζει ότι το ψωμί φτάνει στον τόπο πώλησής του μόλις λίγες ώρες μετά την παραγωγή του. Και όπου απασχολεί περίπου 380 Έλληνες υπαλλήλους, ενώ συνεργάζεται και με σχεδόν 30 ακόμη διανομείς που έχουν αναλάβει τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου. Η επιχείρηση μπορεί να περηφανεύεται ότι πλέον το ψωμί της βρίσκεται σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Σχεδόν σε όλα τα σουπερμάρκετ και σε εκατοντάδες φούρνους.
Όλοι αυτοί οι υπάλληλοι και οι συνεργάτες του Μανώλη Καραμολέγκου έχουν άμεση σχέση μαζί του, συζητούν καθημερινά, στην ουσία συναποφασίζουν για το μέλλον της εταιρείας. Η άποψη του καθένα έχει σημασία ενώ νέες συνταγές προκύπτουν κάθε τόσο από ιδέες συνεργατών (η εταιρεία διαθέτει, βέβαια, κι ένα πολύ ισχυρό τμήμα έρευνας και ανάπτυξης). Ο Μανώλης Καραμολέγκος δεν έχει ξεχάσει πως όλα ξεκίνησαν από έναν οικογενειακό φούρνο σε ένα χωριό κάπου στη Σαντορίνη και προσπαθεί με κάθε τρόπο να διατηρήσει τον οικογενειακό χαρακτήρα στην επιχείρησή του –ακόμη και σήμερα που αυτή είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο και φθάνει να κάνει τζίρους εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ κάθε χρόνο.
Τα τελευταία χρόνια, μάλιστα, ανοίγει σιγά-σιγά και τα φτερά της στο εξωτερικό. Δεν έχει μεν ξεκινήσει ακόμη εξαγωγές, αλλά ίδρυσε μια θυγατρική στην Ρουμανία σε μια αγορά σχετικά «παρθένα». Στη βαλκανική χώρα δραστηριοποιούνται άλλες 6 αρτοβιομηχανίες, ωστόσο η έννοια «ψωμί τοστ» δεν υπάρχει, οπότε ο Καραμολέγκος με την ειδίκευσή του και τη ποιότητά του δημιούργησε μια νέα αγορά από την αρχή, χρησιμοποιώντας την τεχνογνωσία και την εμπειρία της «μητέρας» ελληνικής εταιρείας.