Ψωνίζω Ελληνικά: Αναδεικνύοντας την ελληνική επιχειρηματικότητα
Ξεκίνησε πριν μισό χρόνο ως στήλη του newsbomb.gr και γρήγορα μετατράπηκε σε στάση ζωής για τους περισσότερους Έλληνες, ενώ έδωσε αφορμή στην παράλληλη ανάπτυξη ενός ψηφιακού κινήματος που σαρώνει στο Internet!
Όταν στις 29 Μαΐου του 2012 ξεκινούσαμε την στήλη «Ψωνίζω Ελληνικά», πήραμε την απόφαση να πάμε κόντρα στο ρεύμα. Σε μια εποχή που οι τράπεζες είχαν κλείσει την στρόφιγγα της χρηματοδότησης και τα νέα φορολογικά μέτρα, που έπλητταν όλο και περισσότερο τις επιχειρήσεις, έκαναν την εμφάνισή τους το ένα μετά το άλλο, εμείς τολμούσαμε να μιλήσουμε για την ανάγκη της στήριξης της ελληνικής επιχειρηματικότητας.
Όταν οι βαλκανικές χώρες και, βέβαια, η Κίνα, η Ινδία, η Ταϊβάν, οι Φιλιππίνες πρόσφεραν φτηνά εργατικά χέρια και ένα φιλόξενο περιβάλλον για το άνοιγμα νέων εργοστασίων και η οικονομική κρίση έβαζε τη θηλιά στο λαιμό των Ελλήνων επιχειρηματιών, εμείς επιμέναμε: Κρατήστε τα εργοστάσια εδώ, δώστε δουλειά σε Έλληνες, εκμεταλλευτείτε τις πρώτες ύλες του τόπου μας. Πώς το λες αυτό σε κάποιον που βλέπει την επιχείρησή του να καταρρέει; Κάτι πρέπει να του αντιπροτείνεις. Εμείς δεν είμαστε το κράτος, για να υποσχεθούμε παροχές ή φοροελαφρύνσεις. Υποσχεθήκαμε, λοιπόν, το μόνο πράγμα που μπορούσαμε: Προβολή. Θα φροντίζαμε να γνωρίσουμε στο κοινό όλες τις ελληνικές επιχειρήσεις που κινούνται πάνω στον άξονα ποιότητα – ελληνικότητα – εργατικότητα.
Εξι μήνες μετά, νιώθουμε περήφανοι που η προσπάθειά μας όχι μόνο δεν πήγε χαμένη, αλλά που το «Ψωνίζω Ελληνικά» έδωσε το έναυσμα για τη δημιουργία ενός κινήματος ευρύτερου από τη στήλη του newsbomb.gr.
Ψωνίζουμε Ελληνικά: ένα διαδικτυακό κίνημα
Έχουμε παρουσιάσει 42 επιχειρήσεις από τότε, η στήλη δέχτηκε εκατομμύρια κλικ και χιλιάδες σχόλια, το κοινό «εκπαιδεύτηκε» στο να ξεχωρίζει το πραγματικό ελληνικό προϊόν από το ψευδεπίγραφο, αλλά και να απαιτεί ποιότητα και καινοτομία από τους Έλληνες επιχειρηματίες και όχι απλά να βάζουν για στάμπα μια ελληνική σημαία στις συσκευασίες τους. Το σλόγκαν της στήλης μας έγινε καταναλωτική τάση και, βέβαια, έδωσε την αφορμή για ένα μεγάλο διαδικτυακό κίνημα, που –τελικά- ξεπέρασε τη στήλη μας. Η σελίδα στο Facebook που ξεκίνησε το καλοκαίρι έχει μαζέψει περισσότερα από 75.000 likes και οι περισσότεροι από τους φίλους της μπαίνουν εκεί καθημερινά για να ανταλλάξουν απόψεις, να γνωρίσουν ελληνικά προϊόντα, να προτείνουν άλλα…
Η πρωτοβουλία μας δεν πέρασε απαρατήρητη από τους ίδιους τους επιχειρηματίες. Για πολλούς από αυτούς, ήμασταν η μοναδική στήριξη τα τελευταία χρόνια. Ήμασταν εμείς που κάνουμε τα αφιερώματα αυτά και, κυρίως, εσείς που τα διαβάζετε, τα σχολιάζετε που βοηθάτε αυτές τις επιχειρήσεις όχι μόνο να επιβιώσουν, αλλά να γίνουν και καλύτερες.
«Η στήλη σας μας ωφελεί όλους»
Η πρώτη παρουσίαση που είχαμε κάνει το Μάιο του 2012, αφορούσε την γνωστή εταιρεία υποδημάτων Boxer-Φειδάς. Ο κ. Παναγιώτης Νταής, γιός της Μίνας Φειδά και Διευθύνων Σύμβουλος της επιχείρησης, σχολιάζει σήμερα: «Είναι πραγματικά αξιοσημείωτη και αποτελεσματική η ύπαρξη της στήλης σας. Μας ενημερώνει για ό,τι ελληνικό έχει απομείνει, έτσι ώστε να μπορεί ο ώριμος και συνειδητοποιημένος καταναλωτής, να εντοπίσει τα ελληνικά προϊόντα. Συνεχίστε με αμείωτη ένταση την προσπάθειά σας, γιατί ωφελεί όλους εμάς, που θέλουμε να ζούμε στη χώρα μας, απολαμβάνοντας την φυσική ομορφιά, την μοναδική γλώσσα και την κουλτούρα που μας προσφέρει απλόχερα».
Η Boxer-Φειδάς ήταν ένα τυπικό παράδειγμα ελληνικής εταιρείας που ταίριαζε στο προφίλ του «Ψωνίζουμε Ελληνικά»: Κράτησε την παραγωγή της στην Ελλάδα, δίνει δουλειά σε Έλληνες, αγοράζει ελληνικές πρώτες ύλες, και στο τέλος παράγει (και εξάγει) ποιοτικά προϊόντα με ελληνική ταυτότητα.
Στην πορεία, σας παρουσιάσαμε πολλές ακόμη παρόμοιες επιχειρήσεις. Οι περισσότερες έρχονταν από τον τομέα των τροφίμων – πράγμα λογικό αφού ο πλούτος της ελληνικής γης αποτελεί τη βάση για υπέροχα προϊόντα που γίνονται ανάρπαστα στο εξωτερικό. Οι ίδιοι οι επιχειρηματίες πίσω από τα προϊόντα αυτά επισημαίνουν σήμερα τη σημασία της στήλης «Ψωνίζω Ελληνικά»:
«Τα ελληνικά προϊόντα δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τα εισαγόμενα»
«H προσπάθεια του newsbomb.gr γίνεται προς την σωστή κατεύθυνση. Πρέπει να υπάρξει ενημέρωση του κοινού και να στηριχτούν οι ελληνικές παραγωγικές εταιρείες. Και γι’ αυτό η πρωτοβουλία της στήλης σας είναι πολύ σημαντική. Αλλά πρέπει να γίνει σαφές το τι είναι ελληνικό προϊόν. Δυστυχώς πολλές φορές πολυεθνικές εταιρείες βαπτίζουν ελληνικά τα προϊόντα τους και δημιουργούν σύγχυση. Γι’ αυτό και ο νόμος για το ελληνικό σήμα θα πρέπει να θεσμοθετηθεί προς την σωστή κατεύθυνση και να μην επιτρέπει κάτι τέτοιο. Επίσης το λιανεμπόριο θα πρέπει επιτέλους να δώσει περισσότερες ευκαιρίες στις ελληνικές παραγωγικές εταιρείες που τα προϊόντα τους δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτε από τα εισαγόμενα. Το ‘13 να έχουμε όλοι μας τα μάτια μας 14!» - Απόστολος Σαλάκος, Διευθύνων Σύμβουλος, Brava.
«Κάθε πρωτοβουλία που στοχεύει στην ανάδειξη της ελληνικής επιχειρηματικότητας είναι ιδιαίτερα σημαντική, ειδικά για την περίοδο που διανύουμε. Η ενότητα του newsbomb.gr “Ψωνίζω Ελληνικά” αποτελεί μια τέτοια πρωτοβουλία η οποία αναδεικνύει εκείνες τις περιπτώσεις ελληνικών εταιρειών και προϊόντων που διαπρέπουν εντός και εκτός Ελλάδος, δείχνοντας τον δρόμο για την βιωσιμότητα, την ανάδειξη της εγχώριας παραγωγής και τον τρόπο εξόδου από την κρίση. Η καινοτομία, η υψηλή ποιότητα, η αυθεντικότητα και το ισχυρό όραμα αποτελούν τους πυλώνες της διεθνούς επιτυχίας και της Gaea και θεωρούμε πως είναι η απάντηση στο ερώτημα για το πώς η Ελλάδα θα οδηγηθεί ξανά στην ανάπτυξη.» - Γεωργία Κατσικάρου, Marketing and Communication Director, Gaea Products S.A.
«Οι μικρές επιχειρήσεις, σαν και τη δική μας, έχουν πάντα ανάγκη από πρωτοβουλίες σαν τη δική σας αλλά και από την υποστήριξη σας. Θα πρέπει να αναγνωριστεί η προσπάθεια μικρών Ελληνικών εταιριών που δίνουν καθημερινά την μάχη σε αυτή τη χώρα, με όλα τα προβλήματα που απλόχερα μας προσφέρει!
Η Ελλάδα θα βγει από την κρίση με την προσπάθεια, μόχθο και μεράκι των ανθρώπων της, με την υπομονή τους και την επιμονή τους. Με κοινές προσπάθειες και συνεργασίες επιχειρήσεων. Με πρωτοβουλίες για νέα είδη, νέες ιδέες. Με την αγάπη, το μεράκι και το σεβασμό των παραγωγών για τη δουλειά τους. Με την εξωστρέφεια. Με την αγάπη και υποστήριξη του καταναλωτικού κοινού. Με την υποστήριξη σαν και τη δική σας». - Έλλη Νικολάου, Simply Delicious.
«Είναι σημαντικό για τις ελληνικές επιχειρήσεις να μπορούν να έλθουν σε επαφή με τους καταναλωτές, μέσω μίας τόσο επιτυχημένης πρωτοβουλίας, όπως είναι η διαδικτυακή στήλη του newsbomb.gr "Ψωνίζω Ελληνικά". Με αυτό τον τρόπο οι Έλληνες επιχειρηματίες έχουν την ευκαιρία να προβάλλουν τα προϊόντα τους, τη σκληρή δουλειά αλλά και την συστηματική προσπάθεια που είναι απαραίτητα συστατικά για την επιτυχία» - Νατάσα Κεφαλά, Μελισσουργείον.
«Η στήλη “Ψωνίζω Ελληνικά” μπορεί να βοηθήσει πολύ τις ελληνικές επιχειρήσεις. Είδαμε και άλλες παρόμοιες προσπάθειες και πιστεύουμε ότι αυτό είναι ό,τι χρειάζεται οποιαδήποτε χώρα σε περιόδους κρίσης: ομόνοια και αλληλεγγύη. Ταυτόχρονα όμως, εμείς οι επιχειρηματίες θα πρέπει να προσέχουμε ιδιαίτερα να μην "απογοητεύσουμε" τους καταναλωτές και αυτούς τους ανθρώπους που μας υποστηρίζουν με τις προσπάθειες αυτές, και να δώσουμε το καλύτερο δυνατό για να κρατήσουμε την ποιότητα και τις υπηρεσίες μας σε πολύ υψηλά επίπεδα, για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τον ανταγωνισμό». – Σίλβια Λάτζαρι, Υπεύθυνη Πωλήσεων και Μάρκετινγκ, Blauel.
«Η εγχώρια παραγωγή θα μας οδηγήσει μπροστά»
Φυσικά, φιλοξενήσαμε επιχειρήσεις κι από άλλους κλάδους. Καλλυντικά, φάρμακα, βαριά βιομηχανία (προϊόντα χάλυβα και αλουμινίου) είναι τομείς στους η οποίους η Ελλάδα μπορεί να διαπρέψει –αρκετές επιχειρήσεις το κάνουν ήδη. Το μόνο που χρειάζεται είναι η βούληση και η πίστη στην ελληνική συνταγή, αυτή που έχουν διδάξει τα 42 παραδείγματα επιχειρήσεων που έχουμε παρουσιάσει ως σήμερα.
Εν όψει της νέας χρονιάς και του νέου κύκλου ελληνικών εταιρειών που θα φιλοξενήσει η στήλη μας «Ψωνίζω Ελληνικά», μιλήσαμε με μερικούς ακόμη επιχειρηματίες που αναγνωρίζουν το σημαντικό της έργο:
«Η στήλη “Ψωνίζω Ελληνικά”, που εγκαινίασε πέρσι το newsbomb, αποτέλεσε μια πολύ ευχάριστη δημοσιογραφική πρωτοβουλία, καθώς έδωσε την ευκαιρία σε αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους, αποδεικνύοντας πως η εγχώρια παραγωγή μπορεί γίνει ο απαραίτητος μοχλός ανάπτυξης που χρειάζεται η Ελλάδα για να προχωρήσει δυναμικά μπροστά». – Βλάσης Γεωργάτος, Διευθύνων Σύμβουλος, Γρηγόρης Μικρογεύματα.
«Η στήλη σας “Ψωνίζω Ελληνικά” πιστεύω ότι βοηθά σημαντικά και τις ελληνικές επιχειρήσεις με την προβολή τους σε μια πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία, όπως επίσης και το καταναλωτικό κοινό που επιμένει να “ψωνίζει ελληνικά”, ενημερώνοντας το έγκυρα για σοβαρές και αξιόλογες ελληνικές εταιρείες που μπορεί να εμπιστευθεί για τις αγορές του. Όσον αφορά την έξοδο της χώρας μας από την κρίση, είναι σημαντικό να στηριχτούν οι ελληνικές εταιρείες, η εγχώρια παραγωγή, έτσι ώστε να υπάρξουν νέες θέσεις εργασίας για πολλούς Έλληνες, που στην συνέχεια θα κινήσουν και την αγορά, την πραγματική οικονομία αν θέλετε, το συντομότερο δυνατό» - Γιάννης Σπίνος, συνιδιοκτήτης, Elite Strom.
«Η στήλη “ΨωνίζωΕλληνικά” του newsbomb.gr προωθεί τις επιτυχημένες ελληνικές επιχειρήσεις στο ευρύ κοινό βοηθώντας διπλά την ελληνική οικονομία. Από τη μία στηρίζει την ελληνική επιχείρηση, και από την άλλη ενημερώνει τους καταναλωτές ώστε να αγοράζουν με σιγουριά και στην καλύτερη τιμή. Ένας δρόμος που μπορεί, αν όχι να μας βγάλει από την κρίση, αλλά να βοηθήσει στην καλυτέρευση της οικονομικής κατάστασης». – Νίκος Κοκλώνης, Διευθύνων Σύμβουλος, AirFastTickets.
Η συνταγή για την ανάπτυξη
Δεν έλειψαν και τα σχόλια ή οι εκτιμήσεις για το πώς η Ελλάδα θα καταφέρει να βγει από την κρίση, ένα ζήτημα που θίγουμε κάθε φορά στη στήλη μας:
«Για να έχουμε την ελπίδα της ύπαρξης και ανάπτυξης της ελληνικής επιχειρηματικότητας, πρέπει κατ' αρχήν, η επιχειρηματικότητα αυτή, να στραφεί σε πολύ μεγαλύτερο ποσοστό στην παραγωγή (πρωτογενή και δευτερογενή) και πολύ λιγότερο στο εισαγωγικό εμπόριο. Θα πρέπει βέβαια, να ακολουθήσει και η Ελληνική πολιτεία σε αυτήν την κατεύθυνση, παύοντας να ακολουθεί, αυτήν την κακώς εννοούμενη παγκοσμιοποίηση, χωρίς κανόνες και όρια.
Δεν μπορεί συνέχεια οι ελληνικές εταιρείες, να έχουν τη ρετσινιά του μη εκσυγχρονισμού, αποδοτικότητας και εξωστρέφειας. Τις δεκαετίες του ‘70, ‘80 και ‘90, όπου ο ιδιωτικός τομέας και η ελληνική παραγωγή (μεταποίηση, αγροτικά προϊόντα, βιομηχανία κλπ.) ήταν αναλογικά πολύ μεγαλύτερα, ήταν γιατί ήμασταν πιο εκσυγχρονισμένοι, ή τεχνολογικά πιο προηγμένοι από την υπόλοιπη Ευρώπη; Όχι. Μήπως πρέπει το κράτος μας να ψάξει αλλού τα αίτια αυτής της μεταστροφής; Μεταστροφή στις εισαγωγές προϊόντων, που παραδοσιακά παρήγαγε η χώρα μας και ποσοτικά επαρκώς, αλλά και ποιοτικώς ανώτερα των εισαγομένων», μας λέει ο κ. Παναγιώτης Νταής.
Και συνεχίζει: «Αν δεν καταλάβουμε όλοι μας, από τον εκάστοτε πρωθυπουργό, μέχρι τον τελευταίο Έλληνα εργάτη και καταναλωτή, ότι πρέπει οπωσδήποτε να παράγουμε και να καταναλώνουμε ελληνικά, εισάγοντας μόνον ό,τι είναι πραγματικά αδύνατον να παραχθεί στον ελληνικό χώρο, η ελληνική οικονομία και εναπομείνασα επιχειρηματικότητα, έχει πολύ αμφίβολο μέλλον. Η ελληνική επιχειρηματικότητα που θα μείνει, θα είναι ελληνική μόνον ως προς το χώρο δραστηριότητας (εντός της ελληνικής επικράτειας). Αν συνεχίσουμε στο ίδιο μοτίβο οικονομικής πολιτικής και γενικότερης νοοτροπίας, όπως σήμερα, οι μόνες εταιρείες που θα υπάρχουν θα είναι ξένων συμφερόντων, με το τελικό κέρδος να φεύγει στο εξωτερικό και νόμιμα μάλιστα! Εμείς θα μείνουμε να κυνηγάμε τους Έλληνες που έβγαλαν τα λεφτά τους στο εξωτερικό, αντί να ψάχνουμε το γιατί και πως τα έβγαλαν και δεν τα επένδυσαν στη χώρα τους, όπως έκαναν τις προηγούμενες δεκαετίες».
Ψηφίζουμε όλοι «Ψωνίζουμε Ελληνικά» στον διαγωνισμό της Cosmote
Η ανάλυση του κ. Νταή δεν θα μπορούσε να συμπυκνώνει καλύτερα τα πιστεύω της στήλης μας. Μας γεμίζει με ρώμη και επιθυμία να συνεχίσουμε ακόμη πιο δυνατά μέσα στο 2013, ανακαλύπτοντας και γνωρίζοντάς σας ακόμη περισσότερες αξιόλογες επιχειρήσεις και καλώντας σας να τις στηρίξετε.
Την ίδια ώρα, η σελίδα «Ψωνίζουμε Ελληνικά» στο Facebook συμμετέχει στον διαγωνισμό «Share Your Success» της Cosmote και διεκδικεί ένα πρόγραμμα προβολής (διαφημιστικό χρόνο και χώρο) με στόχο να μάθουν για το κίνημα και να συμπαραταχθούν με αυτό όσο το δυνατόν περισσότεροι Έλληνες. Γιατί μπορεί οι ίδιοι οι επιχειρηματίες να αναγνωρίζουν την σημασία του κινήματος που προκάλεσε η στήλη μας, αλλά αυτό δεν αρκεί. Ο πραγματικός στόχος είναι να μάθουν όλοι οι Έλληνες να… ψωνίζουν ελληνικά.
Το newsbomb.gr θα συνεχίσει την προσπάθειά του με την στήλη, κάθε Τρίτη, αλλά και η σελίδα στο Facebook, με την δική σας βοήθεια (ένα απλό like εδώ) θα ενισχύσει την πρωτοβουλία αυτή σημαντικά.