ΜΕΓΑ: Καθημερινή υγιεινή, με ελληνική φροντίδα
Μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες προϊόντων προσωπικής υγιεινής στην Ευρώπη, με παρουσία σε περισσότερες από 25 χώρες, είναι μια άκρως επιτυχημένη ελληνική επιχείρηση.
Από τον Παναγιώτη Χριστόπουλο
Πριν τρεις δεκαετίες, όταν λέγαμε Babylino εννοούσαμε γενικά τις πάνες για τα μωρά (και όταν λέγαμε «πάνες», ξέραμε μόνο μια μάρκα, τα Babylino). H ΜΕΓΑ Α.Ε., βέβαια, υπήρχε στην καθημερινή μας ζωή με πολύ περισσότερα προϊόντα. Ξεκίνησε φτιάχνοντας μπατονέτες για τ' αυτιά, μετά πέρασε στην σερβιέτα Cloé και στα υπόλοιπα είδη προσωπικής υγιεινής –τα Babylino ήταν ένα ιστορικό εμπορικό όνομα (από το 1972) που κάποια στιγμή εξαγοράστηκε και εντάχθηκε στη γκάμα των προϊόντων της ΜΕΓΑ.
Σήμερα, με το κίνημα υπέρ της προτίμησης ελληνικών αγαθών από τους Έλληνες καταναλωτές να βρίσκεται στο απώγειό του, τα προϊόντα της ΜΕΓΑ ενισχύονται ακόμη περισσότερο και στην εγχώρια αγορά. Όχι ότι είχαν ποτέ πέσει από την κορυφή. Απλά σήμερα, η επιτυχία τους αυτή μοιάζει πιο σημαντική από ποτέ και συζητιέται όλο και πιο έντονα. Και γιατί όχι; Άριστης ποιότητας, με δεκαετίες εμπειρίας στην φροντίδα της υγιεινής και με λύσεις για όλα τα... μικρά, καθημερινά προβλήματα, αποτελούν πρότυπο για αντίστοιχα προϊόντα στο εξωτερικό.
Ιστορική αναδρομή
Η ΜΕΓΑ ιδρύθηκε το 1980 από τον Κωνσταντίνο Βιτουλαδίτη, τον άνθρωπο που βρίσκεται ακόμη και σήμερα στην κεφαλή της. Ξεκίνησε ως μια μικρή επιχείρηση που κατασκεύαζε ωτοκαθαριστές (Tipers). Την επόμενη κιόλας χρονιά παρουσίασε τις σερβιέτες Cloé, ένα προϊόν που χρειάστηκε μόλις τέσσερα χρόνια για να κατακτήσει την κορυφή της ελληνικής αγοράς.
Ο κ. Βιτουλαδίτης κατάλαβε από την τεράστια επιτυχία των Cloé ότι ο δρόμος ήταν ανοιχτός για έξυπνες κινήσεις. Ήδη από το 1982 και το 1983 είχε παρουσιάσει δύο πρωτοποριακά για την ελληνική αγορά προϊόντα: Αρχικά τα μωρομάντηλα BabyCare και στη συνέχεια τα υγρά αντισηπτικά χαρτομάντηλα Wet Hankies.
Θα θυμάστε, ίσως, όσοι ζήσατε εκείνη την εποχή, το πόσο γρήγορα όλες οι οικογένειες με μωρά υιοθέτησαν τα BabyCare και πώς σε κάθε ελληνικό Ι.Χ. της εποχής υπήρχε κι ένα κουτί Wet Hankies. Ειδικά στις οικογενειακές διακοπές, η μυρωδιά καθαριότητας των δύο αυτών προϊόντων συνδέθηκε άμεσα με μερικές από τις πιο όμορφες αναμνήσεις εκείνης της δεκαετίας. Η Ελλάδα, στις αρχές των '80s, ένιωθε ότι –τουλάχιστον σε επίπεδο προσωπικής υγιεινής- δεν είχε σε τίποτε να ζηλέψει από την Ευρώπη, και αυτό οφειλόταν σε πολύ μεγάλο βαθμό στη ΜΕΓΑ Α.Ε.
Τα μηχανήματα που παρήγαγαν τα BabyCare, σχεδιασμού της ίδιας της ΜΕΓΑ, σύντομα άρχισαν να εξάγονται στο εξωτερικό, ενώ τα Wet Hankies μέχρι και σήμερα κατέχουν την πρώτη θέση στην ελληνική αγορά στον τομέα των υγρών μαντηλιών.
Η μία επανάσταση μετά την άλλη
Το 1986 η εταιρεία λάνσαρε ένα ακόμη επαναστατικό προϊόν, το υδρόφιλο βαμβάκι ΜΕΓΑ, που επίσης βρέθηκε σύντομα στην κορυφή της αντίστοιχης αγοράς, μια θέση που διατηρεί μέχρι σήμερα. Αλλά ήταν το 1991, με τα σερβιετάκια Everyday, που η εταιρεία σημείωσε την πιο μεγάλη της επιτυχία. Άλλο ένα πρωτοπόρο για την ελληνική αγορά προϊόν, σε πολύ καλή τιμή για την άριστη ποιότητά του, δεν δυσκολεύτηκε να κατακτήσει την πρώτη θέση της αγοράς –που επίσης διατηρεί μέχρι σήμερα, 22 χρόνια μετά, παρά την εισαγωγή πολλών παρόμοιων ξένων προϊόντων.
Ο δρόμος είχε πια ανοίξει διάπλατα για τον κ. Βιτουλαδίτη και τις καινοτόμες ιδέες του. Πλέον, έχοντας και την εμπειρία πάνω από μιας δεκαετίας επιτυχιών, ήξερε πώς και πότε να λανσάρει το επόμενο προϊόν του. Το 1996, τα υγρά μαντήλια ντεμακιγιάζ Pom Pon, για παράδειγμα, δεν χρειάστηκαν περισσότερους από 4 μήνες για να γίνουν το επόμενο μεγάλο success story της ΜΕΓΑ, πιάνοντας –τι άλλο;- την κορυφή της αγοράς στην κατηγορία τους.
Η σειρά των επιτυχημένων προϊόντων δεν έχει τελειωμό: Σερβιέτες EveryDay Sensitive (η πρώτη σερβιέτα sensitive παγκοσμίως), EveryDay All-Cotton (οι μόνες με 100% βαμβακερό κάλυμμα), EveryDay Extra Long (μια παγκόσμια καινοτομία της ΜΕΓΑ για τις περιπτώσεις πολύ μεγάλης ροής) κ.λπ. Με την εξαγορά και του brand Babylinο, αλλά και των προϊόντων Sani, κατά της ακράτειας, η ΜΕΓΑ έφτασε στα μέσα της περασμένης δεκαετίας να καλύπτει όλους τους τομείς προσωπικής υγιεινής.
ΜΕΓΑ ακόμη και χωρίς το όνομα
Παράλληλα με όλες αυτές τις διάσημες πια ονομασίες, η ΜΕΓΑ σημείωνε τη μία επιτυχία μετά την άλλη και σε έναν άλλο, πιο «αθόρυβο» τομέα: Πολλές αλυσίδες σούπερ μάρκετ άρχισαν να την εμπιστεύονται για την παραγωγή των δικών τους, private label προϊόντων. Σήμερα, η ΜΕΓΑ είναι η εταιρεία με το μεγαλύτερο ποσοστό παραγωγής στη συνολική αγορά private label της κατηγορίας προϊόντων προσωπικής υγιεινής στην Ελλάδα, με συνεργασίες που διευρύνονται με σταθερούς ρυθμούς από χρόνο σε χρόνο. Ανάμεσα στους πελάτες της είναι και οι εξής: Carrefour – Μαρινόπουλος, Άλφα-Βήτα Βασιλόπουλος, Σκλαβενίτης, Βερόπουλος, ΠΕΝΤΕ, Μασούτης και Makro.
Μέσω του private label, κυρίως, η εταιρεία από πολύ νωρίς άρχισε να δραστηριοποιείται και στο εξωτερικό. Σήμερα, τα προϊόντα που παράγονται στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της στις Αχαρνές, ταξιδεύουν σε 25 χώρες σε όλον τον κόσμο.
Η επένδυση στην έρευνα και την τεχνολογία είναι ένα από τα μεγαλύτερα ατού της εταιρείας. Αφουγκραζόμενη τις ανάγκες του κοινού αποκτά κάθε φορά την πιο σύγχρονη τεχνολογική δομή για να προσφέρει τα κατάλληλα προϊόντα. Επενδύοντας σταθερά σε υπερ-σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό, εξελιγμένα συστήματα ποιοτικού ελέγχου και έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό, ενσωματώνει την πλέον σύγχρονη τεχνολογία, αλλά και πολύτιμη τεχνική εμπειρία στην κατηγορία της. Η συνταγή του κ. Βιτουλαδίτη, έτσι, παραμένει αναλλοίωτη, 33 χρόνια μετά: Συνεχής πρωτοπορία.
100% ελληνική εταιρεία
Δεν είναι, όμως, μόνο αυτοί οι λόγοι που ο Έλληνας αγαπά τα προϊόντα της. Η επιχείρηση παραμένει 100% ελληνική, παραμένει οικογενειακή (η επόμενη γενιά έχει ήδη μπει στην εταιρεία, αφού η Λήδα Βιτουλαδίτη έχει αναλάβει υπεύθυνη καλλυντικών), δίνοντας δουλειά σε 300 άτομα, αλλά και αποτελώντας στρατηγικό συνεργάτη για το λιανεμπόριο στην Ελλάδα, αφού η γκάμα των προϊόντων της είναι τεράστια. Επίσης, απορροφά μεγάλο κομμάτι της ελληνικής παραγωγής βαμβακιού.
Όλα αυτά, την έχουν βοηθήσει να βρίσκεται συνεχώς ένα βήμα μπροστά από τον ανταγωνισμό της, σημειώνοντας τη μία επιτυχία μετά την άλλη. Από το 2000 και μέχρι σήμερα έχει υπερτριπλασιάσει τον τζίρο της, ενώ παρουσιάζει σταθερά αυξητική πορεία χρόνο με το χρόνο. Κατέχει σταθερά την πρώτη ή δεύτερη θέση στις κατηγορίες προϊόντων της, στην ελληνική αγορά, παρά τον έντονο πολυεθνικό ανταγωνισμό. Διακρίθηκε από την ICAP Group ως μια από τις 51 εταιρείες "True Leaders" στην Ελλάδα, αφού πληροί τα εξής κριτήρια: Κατέχει την πρώτη θέση στον τομέα χαρτικών στην Ελλάδα, έχει εξαιρετική πιστοληπτική ικανότητα και αύξησε το προσωπικό της το 2010 (όταν άλλες εταιρείες ξεκινούσαν τις απολύσεις, λόγω κρίσης), ενώ, τέλος, έχει κέρδη πάνω από το όριο αξιολόγησης της ICAP.
Αναμφισβήτητα πρόκειται για μια από τις εταιρείες – παραδείγματα για το μέλλον, για το πώς η Ελλάδα μπορεί να βγει από την κρίση. Παράγοντας προϊόντα καθημερινής χρήσης, επενδύοντας και επιμένοντας στην βιομηχανία, όταν πολλές αντίστοιχες επιχειρήσεις αποφάσιζαν να εγκαταλείψουν τις παραγωγικές τους μονάδες, αποδεικνύοντας ότι το ποιοτικό, φτηνό προϊόν δεν είναι ανάγκη να κατασκευάζεται στην Κίνα...