MLS: Καινοτομία και τεχνολογία α λα ελληνικά

Η ελληνική εταιρεία συστημάτων GPS, smartphones και multimedia που έχει καταφέρει να χτυπήσει στα ίσια τις πολυεθνικές.


Από τον Παναγιώτη Χριστόπουλο

Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες που χρησιμοποιούν κάποιο σύστημα πλοήγησης, έχουν αγοράσει ένα προϊόν της MLS. Και από αυτούς οι πιο πολλοί απλά… αγνοούν ότι η εν λόγω εταιρεία είναι 100% ελληνική. Είναι εντυπωσιακό, στην Ελλάδα της κρίσης, της μιζέριας, της διαπλοκής, μια επιχείρηση η οποία διακρίνεται σ’ έναν τομέα όπου πάνω απ’ όλα παίζει ρόλο η τεχνολογία και η καινοτομία να είναι ελληνική. Κι όμως, η περίπτωση της MLS είναι η απόδειξη πως δεν υπάρχουν όρια στο τι μπορεί να πετύχει ένας Έλληνας επιχειρηματίας, αν έχει θέληση, ιδέες και δαιμόνιο (και, βέβαια, δεν περιμένει να πάει μπροστά με την κρατική υποστήριξη ή τις συναλλαγές κάτω από το τραπέζι).

Η MLS συζητήθηκε όσο λίγες επιχειρήσεις τα τελευταία χρόνια στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αφού εν μέσω κρίσης η μετοχή της ήταν μια από τις ελάχιστες που συνέχιζε να φέρνει κέρδη στους επενδυτές. Τα οικονομικά της μεγέθη ήταν επίσης εντυπωσιακά (αν και η πορεία της μετοχής της περισσότερο έχει να κάνει με τις προσδοκίες για το μέλλον, παρά με το παρόν). Η επιχείρηση είναι κερδοφόρα από το ξεκίνημά της και βγήκε μόλις για δύο χρόνια από την πορεία αυτή, όταν άλλες ελληνικές εταιρείες δεν ξέρουν ακόμη πότε θα δουν το φως στην άκρη του τούνελ. Κατόρθωσε να επιστρέψει σε τροχιά ανάπτυξης το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του 2012: ο κύκλος εργασιών της το τέταρτο τρίμηνο του 2012 παρουσίασε αύξηση 62% (2,45 εκατ. ευρώ έναντι 1,51 εκατ. ευρώ το τέταρτο τρίμηνο του 2011). Η κυκλοφορία του πρώτου ελληνικού κινητού MLS iQTalk το καλοκαίρι του 2012 καθώς και η σταδιακή επέκταση της MLS στο εξωτερικό συνέβαλλαν σημαντικά στην επιστροφή σε ανοδική πορεία.

Τα πάντα ξεκίνησαν από την εκπαίδευση

Πώς όμως φτάσαμε στο σημείο να υπάρχει μια ελληνική επιχείρηση που να φτιάχνει smartphones; Και μάλιστα όχι ένα απλό κινητό, αλλά ένα μηχάνημα που να δέχεται φωνητικές εντολές στα ελληνικά; Είναι συγκλονιστικό, αλλά χρειάστηκαν λιγότερα από 20 χρόνια…

Η ΜLS βέβαια ξεκίνησε από πιο απλά πράγματα. Όταν ιδρύθηκε, το 1995, από τον κ. Ιωάννη Καματάκη, ο στόχος της ήταν η ανάπτυξη τεχνολογιών στο χώρο των multimedia και η μετέπειτα εμπορική αξιοποίησή τους. Αρχικά κινήθηκε προς το εκπαιδευτικό software. O ίδιος ο κ. Καματάκης, λάτρης της πληροφορικής και των gadgets, είχε ξεκινήσει από τα 20 του, το 1990, την MKS, την εταιρεία – προπομπό της MLS. To πρώτο προϊόν της νέας του επιχείρησης ήταν μια ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια. Τρία χρόνια αργότερα ξεκίνησε μια σημαντική συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και το 1999 πέτυχε μία σπουδαία πρωτιά καθώς κέρδισε το Πανευρωπαϊκό Βραβείο Τεχνολογίας European Information Technology Grand Prize. Ο δρόμος προς την επιτυχία είχε ανοίξει. Πλέον, τα προϊόντα της MLS είχαν κύρος και αποτελούσαν μια πρώτης τάξεως εναλλακτική για όποιον ήθελε να αφήσει πίσω του τα βαριά βιβλία και να στραφεί στα CD-ROMs.

Σήμερα, οι τίτλοι multimedia που παράγει καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα θεμάτων: Περιλαμβάνουν από εγκυκλοπαίδειες, γλωσσολογικά, εκπαιδευτικά, ιστορικά, πολιτιστικά και γενικότερου ενδιαφέροντος θέματα έως θέματα για τον τουρισμό, τον αθλητισμό, την υγεία, το χρηματιστήριο, τις τηλεπικοινωνίες, τις ξένες γλώσσες και την προσχολική ηλικία και, βέβαια, παιχνίδια.

Το πέρασμα στα GPS και τα smartphones

Εκεί, όμως, που έγινε το μεγάλο «μπαμ» ήταν όταν η επιχείρηση αποφάσισε να στραφεί στα συστήματα πλοήγησης. Το 2001 η MLS μπήκε στο Χρηματιστήριο και με τα κεφάλαια που άντλησε κατάφερε δύο χρόνια αργότερα να παρουσιάσει η την πρώτη εφαρμογή πλοήγησης στο αυτοκίνητο. Ήταν μια περίοδος που η εν λόγω αγορά άρχισε να κινείται ανοδικά με σημαντικούς ρυθμούς, αλλά στην Ελλάδα υπήρχε το πρόβλημα της γλώσσας με το software που κυκλοφορούσε παγκοσμίως. Οι ελληνικοί χάρτες και, κυρίως, οι οδηγίες στα ελληνικά των συστημάτων της MLS έκαναν αμέσως τη διαφορά…

Η δεκαετία που πέρασε από τότε ήταν μια περίοδος συνεχών καινοτομιών και επιτυχιών για την MLS. Από τις συνεργασίες με μεγάλες εταιρείες του εξωτερικού, όπως η Philips, μέχρι τις δικές της εξαγωγές (σαρώνει στην Τουρκία και τη Χιλή!) και, βέβαια, την ανάπτυξη νέων, πρωτοποριακών προϊόντων με κατάληξη τα… smartphones.

O κ. Καματάκης, μάλιστα, έχει τεράστια πίστη στα προϊόντα του. Για το smartphone MLS iQTalk έχει ανακοινώσει στόχο 100.000 πωλήσεων στην ελληνική αγορά. Μοιάζει υπεραισιόδοξο στην εποχή του iPhone και του Galaxy S, αλλά έχει μια λογική, αν σκεφτεί κανείς την ευκολία που παρέχει η τεχνολογία της MLS, να δίνει κανείς φωνητικές εντολές στο τηλέφωνό του, στα ελληνικά, χωρίς να χρειάζεται να πατάει κουμπιά. Σε μια παρόμοια, άλλωστε, καινοτομία της βασίστηκε η τεράστια επιτυχία της στην αγορά των GPS.

Ο ίδιος ο κ. Καματάκης σχολιάζει για τους στόχους του: «Επενδύοντας συνεχώς στο τμήμα έρευνας και ανάπτυξης και στοχεύοντας στην τεχνολογική καινοτομία, αναπτύσσουμε προϊόντα που βελτιώνουν την ποιότητα ζωής μας και την κάνουν πιο εύκολη: Making Life Simple (MLS). Αν εμείς είμαστε καινοτόμοι και πραγματικά καλοί, θα πάρουμε μέσα στην έδρα μας αυτό που μας αξίζει».

Η εταιρεία σήμερα

Όπως προδίδουν τα νούμερα που δώσαμε στην αρχή και η πορεία της μετοχής της, η MLS θεωρείται από τους επενδυτές ένα «σίγουρο χαρτί» για το μέλλον. Όχι τυχαία, αφού εκτός από την καινοτομία στην τεχνολογία που παράγει, κατάφερε να διαχειριστεί με συνετό τρόπο την επιτυχία της κατά την περίοδο της κρίσης. Με προσεκτικά βήματα και χωρίς κανένα ριψοκίνδυνο άνοιγμα, έκανε μια ομαλή μετάβαση στις εξαγωγές (δραστηριοποιείται σήμερα σε Κύπρο, Μαρόκο, Σαουδική Αραβία, εκτός της Τουρκίας και της Χιλής που προαναφέραμε), ενώ έχει ήδη σχεδιάσει τα επόμενα βήματά της και για την ελληνική αγορά.

Για το 2013, η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά πως θα υπάρξει άνοδος όλων των οικονομικών της μεγεθών. Η κυκλοφορία του MLS iQTalk Crystal, του δεύτερου κινητού της, φέτος τον Ιανουάριο, αναμένεται να συμβάλλει προς αυτήν την κατεύθυνση. Η MLS, παρόλο που μείωσε τα λειτουργικά της έξοδα, συνεχίζει με συνέπεια τις επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη (R&D). Ως αποτέλεσμα, στα σχέδια της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια είναι η κυκλοφορία νέων καινοτόμων προϊόντων.

«Στο δικό μας χώρο, της τεχνολογίας, το πρώτο θέμα είναι η ταχύτητα. Οι αργοί μένουν πίσω και τελικά βγαίνουν από την αγορά. Στην MLS έχουμε ταχύτητα που προσπαθούμε συνεχώς να την αυξήσουμε. Να γινόμαστε όλο και πιο γρήγοροι και πιο αποτελεσματικοί», έχει σχολιάσει ο κ. Καματάκης, δίνοντας μια νέα, πιο μοντέρνα εκδοχή της έννοιας «ελληνικό δαιμόνιο».

Όλα αυτά, βέβαια, δεν θα μπορούσαν να πραγματοποιηθούν χωρίς μια ισχυρή ομάδα να τα στηρίζει και χωρίς τις κατάλληλες εγκαταστάσεις. Εβδομήντα νέοι (από 23 έως 47 ετών) επιστήμονες και λοιποί εργαζόμενοι στηρίζουν την καινοτομία της MLS, δουλεύοντας στο ιδιόκτητο εργοστάσιο της επιχείρησης στην Θεσσαλονίκη. «Πιστεύω στην αισιοδοξία, στο think positive. Εξάλλου, η ανάπτυξη καινοτομίας αποτελεί μια έκφραση αισιοδοξίας. Αν ο καθένας βάλει το λιθαράκι του, θα δούμε την Ελλάδα να αναπτύσσεται και να ευημερεί», έχει δηλώσει ο κ. Καματάκης για τις δυσκολίες που περνάει η χώρα μας. Είναι η δική του συνταγή επιτυχίας, που έχει για καλύτερο παράδειγμα την επιχείρησή του, την MLS. Ένα παράδειγμα που καλό θα ήταν να μελετηθεί από όσους ονειρεύονται την επανεκκίνηση της ελληνικής επιχειρηματικότητας, γιατί περιέχει διδάγματα εξόχως σημαντικά…