Μέλι Αττική: 90 χρόνια, εκλεκτό
Μπορεί οι αδελφοί Πίττα να ίδρυσαν την Μελισσοκομική Εταιρεία Αττική το 1928, αλλά η ενασχόληση της οικογένειας με το μέλι ξεκινά από αρκετά νωρίτερα. Κατά τη διάρκεια των Ολυμπιακών Αγώνων του 1896, ο πατέρας των ιδρυτών, Γεώργιος Πίττας, διαφήμιζε στην εφημερίδα «Εστία» την επιχείρηση που διατηρούσε «Εδωδίμων Αποικιακών», στην οδό Σταδίου. Μεταξύ των προϊόντων του ήταν και το διάσημο, τότε, μέλι Υμηττού.
Ήταν η αρχή για τη δημιουργία ενός επιχειρηματικού «τζακιού» της Αττικής που συνεχίζει να πρωτοστατεί με την ίδια δραστηριότητα, 90 χρόνια μετά. Και με το όνομα Αττική να φιγουράρει στη φίρμα του. Το 1928, ο Αλέξανδρος Πίττας (ο τρίτος από οκτώ αδέρφια) άνοιξε ένα κατάστημα στην οδό Σωκράτους. Συσκεύαζε και εμπορευόταν μέλι. Ο μικρότερος αδερφός του, ο Παναγιώτης, ούτε 20 ετών ακόμη, σύντομα έσπευσε να τον βοηθήσει με τη δουλειά. Εκείνα τα χρόνια, η Αττική ήταν ακόμη ένας τόπος παρθένος, με πλούσιο φυσικό περιβάλλον, και αρκετά δάση. Το θυμαρίσιο μέλι της ήταν κορυφαίας ποιότητας.
Αλλά τα δύο αδέρφια σύντομα κατάλαβαν ότι θα μπορούσαν να πάνε την επιχείρησή τους πιο πέρα. Προχώρησαν λοιπόν σε μια ενέργεια πρωτοποριακή που άλλαξε ριζικά τον μέχρι τότε τρόπο εμπορίας και διακίνησης του μελιού. Άρχισαν να το προσφέρουν σε μικρές συσκευασίες, με την επωνυμία μέλι Υμηττού Aττική.
Ο πόλεμος και η επιστροφή στην επιτυχία
Το πρώτο προϊόν ονομάστηκε μέλι Υμηττού Αττική. Προμηθεύονταν θυμαρίσιο μέλι από τον Υμηττό, μια περιοχή γνωστή για το προϊόν αυτό από την αρχαιότητα. Αργότερα οι δύο επιχειρηματίες αγόραζαν θυμαρίσιο μέλι και από άλλες περιοχές της Αττικής. Έτσι από μέλι Υμηττού Αττική εξελίχθηκε σε μέλι Αττική τύπου Υμηττού και στη συνέχεια έγινε το γνωστό σε όλους μας μέλι Αττική. Μετά από λίγο καιρό, το μέλι άρχισε να φτάνει στο εργοστάσιό τους από κάθε γωνιά της Ελλάδας. Ήταν πάντα όμως κορυφαίας ποιότητας, αφού τα δύο αδέλφια Πίττα φρόντιζα να ταξιδεύουν συνεχώς και να κάνουν ποιοτικούς ελέγχους στους παραγωγούς με τους οποίους συνεργάζονταν. Όχι τυχαία, λοιπόν, άρχισαν την δεκαετία του ’30 να κερδίζουν τα πρώτα βραβεία σε διεθνείς εκθέσεις. Το Μέλι Αττική ήταν πια το μέλι όλης της Ελλάδας.
Πάνω όμως στο απώγειο της επιτυχίας της, η εταιρεία θα βιώσει τις βίαιες συνέπειες του πολέμου και θα διακόψει τη λειτουργία της. Μετά την κατοχή, και χάρη στο Σχέδιο Μάρσαλ θα αποσπάσει κεφάλαια, χάρη στα οποία θα μεταμορφωθεί σε μια σύγχρονη βιομηχανική μονάδα. Τα δύο αδέλφια όχι μόνο δεν έχασαν την διάθεσή τους, αλλά επανήλθαν ορεξάτοι για ακόμη μεγαλύτερες επιτυχίες. Το 1949 μεταφέρθηκαν από την οδό Σωκράτους, στο εργοστάσιό τους στο Περιστέρι.
Η δεκαετία του ’50 φέρνει πολύ μεγάλη αναγνώριση για το μέλι των αδελφών Πίττα. Είναι η εποχή που χάρη στην έντονη διαφημιστική καμπάνια και τον εμπλουτισμό της γκάμας της με νέες συσκευασίες, αρχίζει πλέον να ξεφεύγει από τα στενά γεωγραφικά πλαίσια και να αποκτά παρουσία σε όλη σχεδόν την Ελλάδα αλλά και σε νέες αγορές στο εξωτερικό. Η.Π.Α., Καναδάς, Αυστραλία, αλλά και αρκετές χώρες της Μέσης Ανατολής θα γνωρίσουν το ελληνικό μέλι και θα αρχίσουν να απορροφούν ένα σημαντικό μέρος από τους 300 τόνους μελιού που συσκεύαζε ετησίως η εταιρεία. Την ίδια περίοδο, στη Ελλάδα όλο και περισσότεροι παντοπώλες φέρνουν το μέλι στα ράφια τους και οι Έλληνες αυξάνουν κατά πολύ την κατανάλωση μελιού. Η επιχείρηση των αδελφών Πίττα, ως πρωτοπόρος στον τομέα της, διαπρέπει.
Η νέα γενιά και το σήμερα
Όταν την δεκαετία του ’70, οι δύο ιδρυτές έφυγαν πια από τη ζωή, τη συνέχεια της παράδοσής τους ανέλαβαν τα παιδιά τους. Τα παιδιά του Παναγιώτη, η Αλεξάνδρα και ο Γιώργος, μαζί με τη θεία τους, Ελένη, χήρα του Αλέξανδρου, αναλαμβάνουν τη διοίκηση της εταιρείας. Και η πορεία συνεχίστηκε με τους ίδιους ρυθμούς που είχε και πριν.
Αποτέλεσμα; Σήμερα η Αττική Μελισσοκομική Εταιρεία Αλέξανδρος Πίττας ΑΕΒΕ (όπως είναι το πλήρες όνομά της) κυριαρχεί στην ελληνική αγορά και είναι η μεγαλύτερη επιχείρηση στο είδος της στην Ελλάδα. Εκλεκτές ποικιλίες ελληνικού μελιού επιλέγονται από 2.000 μελισσοκόμους. Οι επαφές με τους παραγωγούς μελιού είναι πάντα άμεσες, ο Γιώργος Πίττας και οι άνθρωποι του Τμήματος Αγορών συνεχίζουν την παράδοση της παλαιότερης γενεάς και πραγματοποιούν ταξίδια στους παραγωγούς για την επιλογή των ποιοτήτων του μελιού της Αττική που προσφέρεται επώνυμα στις μάρκες: Αττική, Φίνο και Νέκταρ.
Περίπου το ένα τρίτο της ελληνικής παραγωγής σε μέλι πηγαίνει κάθε χρόνο στην Αττική. Πράγμα που πρακτικά σημαίνει ότι πρόκειται για μια επιχείρηση που αποτελεί την καρδιά της όλης δραστηριότητας της μελισσοκομίας στην Ελλάδα. Πάνω από 10% αυτής της παραγωγής εξάγεται σε περισσότερες από 35 χώρες στον πλανήτη, στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ, στον Καναδά, στην Κύπρο, στην Ιαπωνία και στην Μ. Ανατολή.