Laro: Το ελληνικό παιδικό έπιπλο
Η παράδοση της Ελλάδας στην επιπλοποιία είναι μεγάλη. Κάθε περιοχή της χώρας έχει και τη δική της, χαρακτηριστική κληρονομιά στις δημιουργίες από ξύλο που διαμορφώνουν το ζωτικό μας χώρο. Το σκυριανό σαλονάκι, οι ηπειρώτικοι σοφάδες, οι αιγαιοπελαγίτικοι μπουφέδες και τόσα άλλα, εικόνες από το σπίτι μας στο χωριό, εικόνες από ένα παρελθόν που πια σβήνει… Η αλήθεια είναι ότι η εκβιομηχανοποίηση και οι φτηνές εισαγωγές από το εξωτερικό μείωσαν –ή σχεδόν εξάλειψαν- την ανάγκη για χειροποίητες κατασκευές από τους έμπειρους Έλληνες επιπλοποιούς. Άλλαξαν και οι μόδες και έτσι η τέχνη της επιπλοποιίας και της ξυλογλυπτικής είναι πια για λίγους και μερακλήδες.
Λένε όμως «μάθε τέχνη κι άστηνε». Η επιπλοποιία είναι ένας κλάδος που η Ελλάδα μπορεί να διακριθεί. Ή καλύτερα, όπου ήδη διακρίνεται, κάθε φορά που δοκιμάζει την τύχη της στο εξωτερικό. Η Laro μπορεί να μην είναι μια εταιρεία που δημιουργεί παραδοσιακά ελληνικά έπιπλα, αλλά αυτό δεν είναι μειονέκτημα. Ίσα ίσα, που η δυναμική της, συγχρονισμένη με τις τελευταίες τάσεις της μόδας, της δίνει ένα μοναδικό πλεονέκτημα: Τη μοντέρνα αισθητική, συνδυασμένη με την κατασκευαστική παράδοση και την εμμονή στην ποιότητα. Τα παιδικά της έπιπλα πλέον αρχίζουν να αναγνωρίζονται και εκτός Ελλάδας ως δημιουργίες ιδανικές για να αναπτυχθεί στην αγκαλιά τους ένα παιδί.
Δημιουργία και επιχειρηματικότητα
Η ιστορία της Laro ξεκινά το 1977 όταν ο αρχιτέκτονας Θρασύβουλος Βεργόπουλος έβαλε την δημιουργικότητα και ο επιχειρηματίας Θεοφάνης Παρής έβαλε τη γνώση στη διαχείριση. Η συνταγή ήταν μοναδική. Ο καθένας έκανε ό,τι καλύτερο μπορούσε στον τομέα του και σύντομα η επιχείρηση άρχισε να διακρίνεται. Ξεκίνησαν, κατασκευάζοντας ξύλινα παιχνίδια, αλλά σύντομα πέρασαν στα βρεφικά προϊόντα και στα παιδικά μικροέπιπλα, δύο τομείς που άφηναν τεράστια περιθώρια κέρδους, αλλά και έκρυβαν πολλές παγίδες. Έχοντας να κάνεις με παιδιά –και, κυρίως, με τους αγοραστές γονείς που δεν συγχωρούν λάθη- η ποιότητα της κατασκευής ήταν το σημαντικότερο στοιχείο που έπρεπε να προσέξει η νεοσύστατη εταιρεία. Και η Laro τα πήγε περίφημα από την πρώτη στιγμή.
Από το 1980 που τα δύο μυαλά της εταιρείας αποφάσισαν να πάνε προς το τα βρεφικά προϊόντα και τα μικροέπιπλα μέχρι τη στιγμή που έκαναν το μεγάλο τους επιχειρηματικό βήμα, να περάσουν στις πλήρεις σειρές παιδικών δωματίων, αλλά και στην επίπλωση επαγγελματικών χώρων, πέρασε ελάχιστος καιρός. Αλλά αποδείχτηκε αρκετός για να διδαχθούν όλα όσα χρειάζονταν ώστε να είναι σίγουροι πως δεν θα έπαιρναν στην ουσία κανένα ρίσκο, ανοίγοντας τόσο πολύ την επιχείρησή τους.
Η Laro κατάφερε να καθιερώσει το όνομά της στην αγορά, επιμένοντας στην ποιότητα. Ο ανταγωνισμός από το εξωτερικό, ειδικά την δεκαετία του ’90, ήταν τεράστιος. Η αμφισβήτηση μιας «ελληνικής» μοντέρνας πρότασης στο έπιπλο, πρωτοφανής. Αλλά η Laro είχει πάντα τις απαντήσεις: Πρωτοποριακά σχέδια, πρακτικές λύσεις και –πάνω απ’ όλα- την ίδια εμμονή με την ποιότητα. Έκλεισε τα αυτιά προς όσους της έλεγαν ότι στις αγορές της Ασίας θα μπορούσε να κατασκευάζει πολύ πιο φτηνά και πολύ πιο γρήγορα τα έπιπλά της. Επέμεινε ελληνικά, στους έμπειρους τεχνίτες και στις πρώτες ύλες που η ίδια μπορούσε να ελέγξει. Επένδυσε στην ποιότητα και δεν έχασε.
Οικογενειακή παράδοση και εμμονή στην ποιότητα
Ένα ακόμη στοιχείο που έκανε την εταιρεία όχι μόνο να επιβιώσει, αλλά και να ξεχωρίσει στις αντίξοες συνθήκες της κρίσης, ήταν το γεγονός ότι παρέμεινε μια οικογενειακή επιχείρηση. Η δεύτερη γενιά βρίσκεται σήμερα δίπλα στην προηγούμενη και δουλεύει με το ίδιο πάθος και αφοσίωση. Η Χριστίνα Πορή είναι υπεύθυνη διαφήμισης και δημοσίων σχέσεων της εταιρείας και έχει συμβάλει τα μέγιστα στην αναγνώριση της Laroστο εξωτερικό (φέτος, για παράδειγμα η εταιρεία συμμετείχε στο φημισμένο Σαλόνι Επίπλου του Μιλάνου). Η Βαλεντίνη Βεργοπούλου, από την άλλη, έχει αναλάβει υπεύθυνη του εμπορικού τμήματος. Όσο τα δύο κορίτσια συνεχίζουν με τις αρχές και τις αξίες των πατεράδων τους, η επιτυχία θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη.
Και όντως, οι καινοτομίες της Laro δεν έχουν σταματημό. «Θεωρούμε ότι ο χρόνος, η διάρκεια μας και η συνεχής εμπιστοσύνη των καταναλωτών είναι τα πιο ισχυρά επιχειρήματά μας», λένε οι Χριστίνα Πορή και η Βαλεντίνη Βεργοπούλου. «Αυτό δεν σημαίνει ότι εφησυχάζουμε». Γι’ αυτό και η εταιρεία επιμένει να χρησιμοποιεί φυσικά υλικά. Τα έπιπλά της είναι από μασίφ ξύλο, κάτι που λίγες εταιρείες κάνουν πια, επιλέγοντας συνήθως πολύ πιο οικονομικές λύσεις. Τα χρώματά της είναι οικολογικά και τα βερνίκια της έχουν για βάση το νερό. Από το 2011, μάλιστα, η Laroάρχισε να χρησιμοποιεί μια νέας τεχνολογίας οικολογική βαφή, τη Natura, η οποία συνέβαλε στη διαμόρφωση συλλογών με τιμές χαμηλότερες κατά 20%.
Στροφή στο εξωτερικό
Εκτός των παραπάνω, η επιχείρηση δείχνει ιδιαίτερη προσοχή στην επέκταση του δικτύου franchise που έχει με καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο. Όπως εξηγεί ο Διευθύνων Σύμβουλος της Laro, κ. Θεοφάνης Πορής, η παγκόσμια οικονομική κρίση που έχει επηρεάσει αισθητά την Ελλάδα είχε σαν αποτέλεσμα να διαμορφωθούν στην αγορά συνθήκες σκληρού ανταγωνισμού με τη μορφή πολύ υψηλών εκπτώσεων. Επίσης επήλθε και μείωση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτικού κοινού. «Η Laro, πιστή στη σταθερή τιμολογιακή πολιτική της, προτίμησε ρεαλιστικές εκπτώσεις χωρίς κανέναν συμβιβασμό στην ποιότητα των προϊόντων. Δώσαμε επίσης έμφαση στη μείωση δαπανών του λειτουργικού κόστους, χωρίς βεβαίως να επηρεάσουμε το υψηλό έπιπεδο εξυπηρέτησης και ποιότητας, καθώς και στη σωστότερη επιλογή των πρώτων υλών».
Την ίδια ώρα, η εταιρεία επεκτείνεται προς το εξωτερικό, κυρίως προς τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις. Γι’ αυτό και επεδίωξε την ένταξή της στο αναπτυξιακό πρόγραμμα “Εξωστρέφεια” για την ενίσχυση των εταιρειών με εξαγωγικό προσανατολισμό. Ως πιο μεγάλο της πλεονέκτημα, παρουσιάζει τις συνθέσεις της για παιδικά δωμάτια, που είναι απόλυτα παραμετροποιήσιμες. Χωράνε σε κάθε δωμάτιο και στήνονται όπως τις θέλει κάθε παιδί. Έτσι με τα ίδια έπιπλα, κάθε λίγα χρόνια έχει και ένα άλλο δωμάτιο. Εύκολα μπορεί να το μετατρέψει από παιδικό σε εφηβικό, για παράδειγμα. Κάπως έτσι, έχει όντως αρχίσει να κλέβει τις εντυπώσεις και εκτός Ελλάδας και να γίνεται πρεσβευτής της χώρας μας στην προσπάθειά της να βγει από την κρίση μέσω της ποιοτικής της παραγωγής και των εξαγωγών. Ελληνικό παιδικό έπιπλο λοιπόν; Γιατί όχι;