Formula 1: Έτσι βγήκε ζωντανός από την κόλαση – Τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας κι η εκπαίδευση

Formula 1: Το ατύχημα του Ρομέν Γκροζάν στο Grand Prix του Μπαχρέιν σόκαρε όλο τον πλανήτη, ωστόσο ο Γάλλος πιλότος δεν γλίτωσε από την πύρινη κόλαση μόνο από... θαύμα.

Το πρώτο πράγμα που σκέφτεται εύλογα κάποιος βλέποντας το μονοθέσιο της Haas ή πιο σωστά ο,τι είχε μείνει από αυτό, μετά το τρομακτικό ατύχημα που είχε στα πρώτα δευτερόλεπτα του αγώνα είναι, πως μπορεί κάποιος να βγει ζωντανός από εκεί.

Ο Γκροζάν είχε σίγουρα Άγιο που μπόρεσε να βγει... άθικτος από την πύρινη κόλαση του, ωστόσο για να συμβεί αυτό χρειάστηκε τόσο η ειδική εκπαίδευση που έχει κάνει εκείνος κι οι υπόλοιποι πιλότοι, όσο και τα προηγμένα συστήματα ασφαλείας που χρησιμοποιεί η Formula 1.

Ο Μπιανκί έχασε τη ζωή του, το Halo έσωσε τον Γκροζάν

Ο θάνατος του Ζιλ Μπιανκι έκανε τους ανθρώπους της Formula 1 να προχωρήσουν στη δημιουργία του Halo

Η Formula 1 η είναι κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού και όσον αφορά στις τεχνολογίες που χρησιμοποιεί για την προστασία των πιλότων της. Άλλωστε, δεν γίνεται διαφορετικά από τη στιγμή που κάθε μικρή αμέλεια μπορεί να οδηγήσει σε κάποιο τραγικό συμβάν.

Τα προηγούμενα χρόνια το ατύχημα του Γκροζάν θα ήταν δυστύχημα, όπως δυστυχώς συνέβη το 2015 με τον Ζιλ Μπιανκί, ο οποίος έχασε τη ζωή του μόλις σε ηλικία 25 ετών. Το συγκεκριμένο δυστύχημα έκανε τους ανθρώπους του της FIA να προχωρήσουν στη δημιουργία του Halo.

Το Halo έχει μπει στο σπορ από το 2018 κι η χρήση του είναι υποχρεωτική. Είναι αυτή η κατασκευή (από τιτάνιο) που υπάρχει πάνω στο μονοθέσιο για να προστατεύει το κεφάλι του οδηγού. Πολλοί είχαν βιαστεί να το χαρακτηρίσουν κακόγουστο αλλά η δουλειά του δεν είναι να φαίνεται όμοροφ. Είναι να σώζει ζωές, όπως συνέβη και με την περίπτωση του Γκροζάν.

Οι μπαριέρες και το κοκπιτ

Στη Formula 1, υπάρχουν πλέον μπαριέρες νέαw τεχνολογίας τύπου TechPro για να απορροφούν μεγάλο μέρος της σύγκρουσης. Αυτές τοποθετούνται σε σημεία υψηλού κινδύνου, όπως στις εξόδους των στροφών. Το σημείο στο οποίο έγινε η σύγκρουση του Γάλλου της Haas δεν ήταν τέτοιο κι οι μπαριέρες ήταν συμβατές. Γι' αυτό τον λόγο είδαμε και το μονοθέσιο να κόβεται στη μέση, κάτι που δύσκολα συμβαίνει πλέον. Η φωτιά ήταν η φυσική εξέλιξη των πραγμάτων, καθώς ήταν το ξεκίνημα του αγώνα, όπου τα μονοθέσια κουβαλούν 110 kg καυσίμου.

Πέρα από το Halo, καθοριστικό ρόλο ώστε ο Γκροζάν να βγει σώος έπαιξε και το κοκπιτ, το οποίο είναι ο ειδικός χώρος που μπαίνει μέσα ο πιλότος. Αξίζει να πούμε ότι στη F1 έχουν καταβάλει τεράστιες προσπάθειες ώστε να έχει τεράστια αντοχή και να μένει ανέπαφο σε σφοδρές σύγκρουσης. Αυτό δηλαδή που έγινε και στην πίστα του Σακχίρ, επιτρέποντας στον Γάλλο όχι μόνο να μην τραυματιστεί αλλά και να μην χάσει τις αισθήσεις του.

Το μονοθέσιο κόπηκε στη μέση αλλά το κοκπιτ έμεινε ανέπαφο, επιτρέποντας στον Γκροζάν να μην χτυπήσει και να μην χάσει τις αισθήσεις του

Γι' αυτό άντεξε 32'' μέσα στη φωτιά

Άλλο ένα σημαντικό στοιχείο στα ατυχήματα είναι κι οι ειδικές πυρίμαχες στολές που φορούν οι πιλότοι. Όπως είπαμε και πιο πάνω τα μονοθέσια “κουβαλούν” καύσιμα πάνω τους συνεπώς πάντα υπάρχει έντονος κίνδυνος φωτιάς, αν και έχουν ειδικά αντιπυρικά συστήματα ασφαλείας.

Σε συγκρούσεις, όπως του Γκροζάν, όμως, δεν θα μπορούσαν να είναι αρκετά. Οι στολές είναι φτιαγμένες από ειδικό υλικό Nomex, το οποίο μπορεί να αντέξει ακόμα και θερμοκρασίες που φτάνουν τους 800 βαθμούς Κελσίου για παραπάνω από 11 δευτερόλεπτα. Εδώ είναι κι η εξήγηση του πως άντεξε ο Γκροζάν 32'' μέσα στη φωτιά.

Ο Ρομέν Γκροζάν άντεξε 32 δευτερόλεπτα μέσα στη φωτιά μέχρι να καταφέρει να βγει από το μονοθέσιο του

Ο ανθρώπινος παράγοντας

Καλώς ή κακώς πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις καθοριστικό ρόλο παίζει κι ο ανθρώπινος παράγοντας και γι' αυτό τον λόγο η FIA επιβάλει συγκεκριμένο πρόγραμμα εκπαίδευσης στους πιλότους. Μαθαίνουν πως θα απεγκλωβιστούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από το μονοθέσιο τους, κάτι που όπως φαίνεται και στην περίπτωση του Γκροζάν απέδωσε, καθώς κατάφερε να βγει μόνος του από την πύρινη κόλαση.

Εν κατακλείδι, όσο τρομακτικό (ήταν πάρα πολύ) ήταν το ατύχημα στην πίστα του Σακχίρ, αποτελεί ένα μάθημα για το μέλλον, καθώς κακά τα ψέματα όσο εντυπωσιακός, άλλο τόσο επικίνδυνος είναι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός. Και θα είναι πάντα, ανεξάρτητα από την εξέλιξη της τεχνολογίας.

Οι πιλότοι μαθαίνουν πως θα απεγκλωβιστούν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από το μονοθέσιο τους

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Κρούσματα σήμερα: 98 θάνατοι και 603 διασωληνωμένοι - 1.193 κρούσματα