Η μέρα που ο Νίκι Λάουντα επέστρεψε από την κόλαση - Όταν ο θρύλος της F1 ξεγέλασε τον θάνατο
Ο Νίκι Λάουντα δεν πέθανε στο φλεγόμενο κόκπιτ την 1η Αυγούστου του 1976 αλλά δεκαετίες αργότερα.
Σαραντα πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από τη μέρα που ο super-star οδηγός της Formula 1, Νίκι Λάουντα κατάφερε να βγει ζωντανός από την... κόλαση του Νίρμπουργκρινγκ. Το σοκαριστικό αυτό ατύχημα σημάδεψε τόσο τη ζωή όσο και το κορμί του θρυλικού Λάουντα, ο οποίος παρά τα προβλήματα που... παντρεύτηκε μέχρι τα γεράματά του κατάφερε να ζήσει μια ζωή αντάξια του μύθου του!
Λίγο πριν το τρομακτικό ατύχημα -στις κατατακτήριες δοκιμές- ο Λάουντα προσπαθούσε να πείσει -σχεδόν προφητικά- τους οδηγούς να μποϊκοτάρουν το Grand Prix, καθώς διαμαρτυρόταν πως δεν υπήρχαν ικανά μέτρα ασφάλειας και δεν θα μπορούσε να γίνει σωστή διαχείριση ατυχημάτων σε μία τόσο μεγάλη πίστα, όπως το Νίρμπουργκρινγκ των 21 χιλιομέτρων.
«Θυμάμαι καλά εκείνη την εποχή όταν εμείς οι οδηγοί είχαμε δώσει τριετή διορία στους οργανωτές και το 1976 ήταν η τελευταία χρονιά αυτής της διορίας. Το συζητήσαμε ξανά στο Λονγκ Μπιτς και η άποψη πολλών ήταν πως τα αυτοκίνητα είχαν γίνει υπερβολικά γρήγορα και πως δεν θα έπρεπε να τρέξουμε εκεί. Ψηφίσαμε και η πλειοψηφία αποφάσισε να αγωνιστούμε μία ακόμη φορά. Εγώ ήμουν ενάντιος σε αυτό αλλά ακολούθησα την πλειοψηφία και έτρεξα στον αγώνα», είχε πει.
Ο αγώνας στην «Πράσινη Κόλαση» έμελλε να γίνει. Την 1η Αυγούστου του 1976 ο χρόνος «πάγωσε» όταν το μονοθέσιό του έπεσε με σφοδρότητα πάνω σ' έναν διαχωριστικό τοίχο του Νίρμπουργκρινγκ και έπιασε φωτιά. Ο Λάουντα έμεινε παγιδευμένος για σχεδόν ένα λεπτό μέσα στο κόκπιτ, πριν τον βγάλουν τρεις άλλοι πιλότοι.
Ο Λάουντα απεγκλωβίστηκε, ωστόσο είχε υποστεί βαριά εγκαύματα στο κεφάλι και είχε εισπνεύσει τοξικά αέρια που είχαν προκαλέσει βλάβες στους πνεύμονές του. Μέρος από το αυτί του αποκολλήθηκε και υπέστη κατάγματα σε πλευρά, στην κλείδα και στα ζυγωματικά.
Η κατάσταση είχε κριθεί εξαρχής πολύ δύσκολη, οι εικόνες σόκαραν ολόκληρο τον πλανήτη, αλλά ο πιλότης της F1 ως ένας γνήσιος μαχητής της ζωής τα κατάφερε κι έζησε.
Ο Λάουντα είχε πει χρόνια αργότερα πως αν και θα μπορούσε να διορθώσει περισσότερο την αισθητική του προσώπου του, δεν το έκανε έτσι ώστε να αποτελεί ζωντανό παράδειγμα των κινδύνων που διατρέχουν οι οδηγοί F1.
Η συγκλονιστική περιγραφή του Νίκι Λάουντα για το ατύχημά του
«Δεν έχω αναμνήσεις από τον πόνο, μόνο από τον φόβο του θανάτου. Τον ένιωθα να πλησιάζει και προσπάθησα να υπερασπιστώ τον εαυτό μου. Το θυμάμαι ακόμα αλλά ο πόνος, ήταν δευτερεύουσας σημασίας εκείνη τη στιγμή. Δεν έσπασα τίποτα, έχασα μόνο το αυτί μου που ήταν πεσμένο στην άσφαλτο. Αλλά μπορείς να ζήσεις και να ακούς πολύ καλά και χωρίς αυτί. Ο κόσμος κάνει πλάκες σχετικά, αλλά το σημαντικό είναι να συμβιβαστείς με αυτό γιατί αν δεν το κάνεις και κάποιος κοροϊδέψει την εμφάνισή σου, θα σε πειράξει. Σκέφτομαι μόνο τις εικόνες που έχουν δει όλοι γιατί έχω στο μυαλό μου μόνο όσα έχω δει από την τηλεόραση αλλά καμία ανάμνηση από το ατύχημα.
Ξέρω ότι έπεσα στις μπαριέρες κι έπειτα κατέληξα στην μέση της πίστας αν οι άλλοι οδηγοί, δεν είχαν έρθει να με βοηθήσουν, δεν θα είχα επιβιώσει. Γιατί, ενώ είχα μείνει μέσα στο μονοθέσιο για 55 δευτερόλεπτα με τη θερμοκρασία στους 800 βαθμούς, με έβγαλαν την τελευταία στιγμή και αυτό με έσωσε. Εξέπληξα τον εαυτό μου γιατί κοιτούσα συνεχώς το χέρι μου που προφανώς πονούσε. Ο Τζον Γουάτσον κρατούσε το κεφάλι μου και τον ρώτησα πώς ήταν το πρόσωπό μου. -Όπως και πριν-, μου απάντησε, πράγμα που φυσικά δεν ήταν αλήθεια. Ένα-δυο δεύτερα παραπάνω και θα ήμουν νεκρός»
Κόντρα σε όλα τα προγνωστικά, ο Λάουντα κατάφερε να αναρρώσει και σε έξι μόλις εβδομάδες επέστρεψε στους αγώνες, λαμβάνοντας μέρος στο ιταλικό γκραν-πρι και κατακτώντας την τέταρτη θέση. Οι πληγές του δεν είχαν επουλωθεί και γι’ αυτόν τον λόγο φορούσε κράνος ειδικά κατασκευασμένο για αυτόν.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1976 η μάχη για τον τίτλο με τον Βρετανό Τζέιμς Χαντ ήταν σκληρή. Χρειάστηκε ο τελευταίος αγώνας για να υπάρξει παγκόμιος πρωταθλητής (Χαντ), με τη συγκλονιστική αυτή κόντρα να γίνεται ταινία το 2013 (Rush) σε σκηνοθεσία του Ρον Χάουαρντ.
Ο θρύλος της Formula 1 επέστρεψε στην ενεργό δράση και ολοκλήρωσε την καριέρα του κατακτώντας τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα!
Ο Λάουντα έφυγε από τη ζωή τα ξημερώματα της Δευτέρας 20 Μαΐου του 2019 στη διάρκεια του ύπνου του στον θάλαμο του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Ζυρίχης στην Ελβετία όπου νοσηλευόταν.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.