Χόλι Γουάντινγκτον: «Τα παιδιά μου με ρωτούσαν αν το Όσκαρ είναι όντως φτιαγμένο από χρυσό»

Η Χόλι Γουάντινγκτον, η βραβευμένη με Όσκαρ σχεδιάστρια κοστουμιών του «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου μιλάει στο newsbomb.gr με αφορμή την έκθεση των κοστουμιών της ταινίας στο Μουσείο Μπενάκη.

«Η φωνή του Γιώργου Λάνθιμου είναι μοναδική και η δουλειά του είναι ιδιοσυγκρασιακή και πειραματική. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιον άλλο σκηνοθέτη που κάνει κάτι αντίστοιχο», λέει στο newsbomb.gr η βραβευμένη με Όσκαρ σχεδιάστρια κοστουμιών, Χόλι Γουάντινγκτον.

Συναντήσαμε τη σπουδαία δημιουργό με αφορμή την έκθεση «Poor things – Τα κοστούμια» που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη έως τις 29 Σεπτεμβρίου και είχαμε την ευκαιρία να την ρωτήσουμε τόσο για την εμπειρία της απονομής των Όσκαρ όσο και για τη σχέση της με τον Έλληνα σκηνοθέτη. «Δεν νομίζω ότι ο Γιώργος μου είπε κάτι όταν κατέβηκα από τη σκηνή με το Όσκαρ. Ίσως να μην θυμάμαι καλά αλλά νομίζω ότι απλά με χτύπησε φιλικά στην πλάτη και αυτό ήταν», λέει γελώντας.

Πώς σας φάνηκε η εμπειρία της απονομής των Όσκαρ;

Ήταν απίστευτη. Είχα προετοιμασθεί να μην μου αρέσει αλλά τελικά την απόλαυσα. Δεν μου άρεσε καθόλου που έπρεπε να ανέβω στη σκηνή και να εκφωνήσω το λόγο μου. Μου έπεσε βαρύ να κοιτάω αυτή τη θάλασσα από ανθρώπους αλλά το μέγεθος της εκδήλωσης ήταν τεράστιο και πέρασα πολύ καλά. Είναι σα να πηγαίνεις σε διαδοχικούς γάμους και κάθε ένας από αυτούς να είναι εξίσου συναρπαστικός. Ήταν εντυπωσιακό.

Τι σας είπε ο Γιώργος Λάνθιμος για το βραβείο;

Δεν νομίζω ότι ο Γιώργος μου είπε κάτι όταν κατέβηκα από τη σκηνή με το Όσκαρ. Ίσως να μην θυμάμαι καλά αλλά νομίζω ότι απλά με χτύπησε φιλικά στην πλάτη και αυτό ήταν. Ο Γιώργος είναι άνθρωπος που δεν μιλάει πολύ, είναι κάπως κλεισμένος στον εαυτό του αλλά όταν μιλάει είναι πολύ σαφής για αυτό που θέλει.

Που το φυλάτε τώρα το χρυσό αγαλματίδιό σας;

Το είχα στο τραπέζι της κουζίνας για πολύ καιρό αλλά μετά το μάζεψα γιατί τα παιδιά μου ζωγραφίζουν εκεί και τώρα όλα τα βραβεία που έχω πάρει είναι στο υπνοδωμάτιό μου. Τα παιδιά το αγαπούν το αγαλματίδιο. Έχω δύο μικρά αγόρια, 8 και 5 ετών και όταν είδαν το Όσκαρ για πρώτη φορά με ρωτούσαν αν είναι όντως φτιαγμένο από χρυσό.

Ζούμε σε μια εποχή που αγαπά τα βραβεία, που κάθε εβδομάδα όλο και κάποιο βραβείο κυνηγάμε όλοι μας. Προσπαθώ να δώσω στα παιδιά μου να καταλάβουν ότι δεν μετράνε τα βραβεία και ότι αυτό που έχει σημασία είναι να νοιάζονται πραγματικά για αυτό που κάνουν. Βέβαια, από τη μια πλευρά τους λέω να μην νοιάζονται για αυτά αλλά από την άλλη βλέπουν τα δικά μου και εκστασιάζονται.

Πώς ήταν η συνεργασία με τον Γιώργο Λάνθιμο;

Δεν είχα κανέναν περιορισμό από εκείνον στο τι θα κάνω. Ήξερε βέβαια ότι δεν ήθελε η ταινία να είναι δράμα εποχής, ούτε να είναι μια ταινία γύρω από τη μόδα. Υπήρχαν πολλά πράγματα που ο Γιώργος δεν ήθελε να είναι η ταινία αλλά δεν μου έλεγε τί ήθελε να είναι η ταινία γιατί και ο ίδιος δεν ήξερε. Και αυτό είναι το πιο ενδιαφέρον σε αυτόν. Βιώσαμε μια μακρά διαδικασία αναζήτησης μέχρι να καταλήξουμε κάπου, κοιτάζοντας φωτογραφίες και αποφασίζοντας επί τόπου τί θα δοκιμάσουμε και τί όχι.

Είναι πιο ενδιαφέρον για μένα ως σχεδιάστρια κοστουμιών και σίγουρα διαφορετικό να δουλεύω με κάποιον που δεν δίνει σαφείς εντολές. Στον κινηματογράφο συνήθως ξέρουμε πολύ καλά πως θα κινηθούμε και συνήθως τα κοστούμια πρέπει να μοιάζουν με αυτά που βλέπουμε στις φωτογραφίες εποχής. Σε αυτές τις περιπτώσεις δεν υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα το οποίο καλούμαστε να λύσουμε. Οι προκλήσεις είναι ίδιες. Στο «Poor things» τα πράγματα ήταν διαφορετικά.

Είχατε δει ταινίες του πριν συνεργαστείτε;

Είχα δει όλες τις παλαιότερες ταινίες του Γιώργου. Ήξερα τη δουλειά του πριν συνεργαστούμε και ήμουν θαυμάστριά του. Ξεκίνησα με τον «Κυνόδοντα» όταν ήρθε στη Βρετανία και μετά συνέχισα με τις υπόλοιπες. Η φωνή του είναι μοναδική και η δουλειά του είναι ιδιοσυγκρασιακή και πειραματική. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιον άλλο σκηνοθέτη που κάνει κάτι αντίστοιχο.

Ο Γιώργος έχει τη δική του φωνή και αυτό τον διαφοροποιεί από τους άλλους. Δεν τον ενδιαφέρει η πραγματικότητα που ζούμε αν και αυτή την πραγματικότητα σχολιάζει κάνοντας ενός είδους σάτιρα, μια μαύρη κωμωδία που πάντα αναφέρεται στη σκοτεινή πλευρά των πραγμάτων, στο πόσο καταστροφικοί είμαστε οι άνθρωποι, πόσο κακοποιητές. Τα εξερευνά όλα αυτά με τον δικό του, κωμικό τρόπο.

Σας έχουν βοηθήσει στην καριέρα σας τα βραβεία;

Τα βραβεία είναι πολύ πρόσφατα και δεν ξέρω να σου πω αν με βοηθάνε στην καριέρα μου. Είχαμε και την απεργία των ηθοποιών με αποτέλεσμα οι παραγωγές να κινούνται ακόμα με αργούς ρυθμούς. Ενδιαφέρον έχει ότι ξαφνικά δέχομαι πολλές προτάσεις για θέατρο και μου αρέσει πολύ αυτό.

Τι σας έδωσε το έναυσμα να ασχοληθείτε με το ντύσιμο και το σχεδιασμό κοστουμιών;

Πάντα μου άρεσαν τα ρούχα, όχι για να δείχνω ωραία αλλά για τη δύναμη που το ντύσιμο μπορεί να εκπέμπει. Από μικρή μου άρεσε να ντύνομαι, όχι για να δείχνω λαμπερή αλλά για το πώς μπορώ να μεταμορφώνομαι. Τα πάρτι για το Χάλοουιν μου άρεσαν πάντα πολύ. Ήθελα να μεταμορφώνομαι με τα ρούχα, να δείχνω κάποια άλλη. Επίσης σπούδασα στη Σχολή Καλών Τεχνών και είχα πολύ χρόνο για να εξερευνήσω και να πειραματιστώ με το ντύσιμο.

Με ενδιέφερε το μη συμβατικό ντύσιμο και πάντα αναρωτιόμουν γιατί φοράμε τα ρούχα που φοράμε και τι σημαίνουν αυτά για εμάς. Η μόδα δεν με ενδιαφέρει αν και θέλω να ξέρω τί προτείνουν οι μεγάλοι σχεδιαστές.

Θέλετε να μας δώσετε μια συμβουλή για το ντύσιμο στην καθημερινότητα;

Θα έλεγα στον κόσμο να είναι ο εαυτός του και να αγοράζει ρούχα από δεύτερο χέρι. Πρέπει να φοράμε τα ρούχα μας ξανά και ξανά, να τα επιδιορθώνουμε όταν σκίζονται ή χαλάνε γιατί ο τρόπος που η βιομηχανία της μόδας χρησιμοποιεί τα υφάσματα και τις πρώτες ύλες είναι καταστροφικός για τον πλανήτη. Φορέστε ό,τι θέλετε, να είστε ο εαυτός σας, όπως η Μπέλα, να μην φοβάστε να φοράτε παλιά ρούχα και να τα κάνετε να κρατούν και να αντέχουν για πολύ καιρό.

Χρήσιμες πληροφορίες

  • Η έκθεση «Poor Things – Τα κοστούμια» περιλαμβάνει 12 από τα πρωτότυπα χειροποίητα κοστούμια της Χόλι Γουάντινγκτον για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Poor Things», έτσι όπως αυτά φορέθηκαν από τους Εμα Στόουν, Γουίολεμ Νταφό, Μαρκ Ράφαλο, Ράμι Γιουσέφ, Βίκι Πέπερνταϊν, Κάθριν Χάντερ και Τζερόντ Καρμάικλ, και παρουσιάστηκε ήδη στο Barbican Centre του Λονδίνου (2023).
  • Η ενδυματολόγος Χόλι Γουάντινγκτον έχει δουλέψει στον χώρο του θεάτρου, του χορού και των εικαστικών τεχνών, δημιουργώντας κοστούμια και εγκαταστάσεις για παραστάσεις στο Rambert, το Royal Ballet, το Complicité, το Sadlers Wells, το Almeida, το Royal Court, το Gate, το Young Vic, το Scottish Dance Theatre, το Handspring UK και το BAM.
  • Ανάμεσα στις ενδυματολογικές δουλειές της για τον κινηματογράφο και την τηλεόραση περιλαμβάνονται το «The Great» του Hulu, σε σενάριο και παραγωγή του Tony McNamara, η «Λαίδη Μακβέθ», σε σκηνοθεσία του William Oldroyd, το «Ginger & Rosa» της Sally Potter και το «Departure» του Andrew Steggall.
  • Η Χόλι σπούδασε Καλές Τέχνες στο Ruskin School of Drawing and Fine Art του Πανεπιστήμιου της Οξφόρδης και Σκηνογραφία (Χορού) στο Trinity Laban.

Credits:© Μενέλαος Μυρίλλας / Μουσείο Μπενάκη

info

«Poor Things – Τα κοστούμια»

Μουσείο Μπενάκη (Κουμπάρη 1, Κολωνάκι)

Έως τις 29 Σεπτεμβρίου 2024

Είσοδος: 9 και 2 ευρώ

Προπώληση εισιτηρίων: tickets.benaki.gr

Πληροφορίες: 210 3251311