Έλληνας μισθοφόρος εξομολογείται: Οι μάχες με τους πειρατές και η επιστροφή στην κανονικότητα

Ο Κωνσταντίνος Ποραϊζίδης, επαγγελματίας οπλίτης ή μισθοφόρος όπως συνηθίζουν να τον αποκαλούν, σε μια σπάνια εκ βαθέων εξομολόγηση, μοιράζεται με το Newsbomb.gr την ιστορία του μέσα από την προσωπική του εμπειρία και αποκαλύπτει τις αλήθειες και τις προκλήσεις αυτού του τόσο ιδιαίτερου επαγγέλματος...
Ο Κωνσταντίνος Ποραϊζίδης μιλά στο Newsbomb.gr σε μια εκ βαθέων εξομολόγηση

Επάγγελμα, μισθοφόρος, ή αλλιώς, «επαγγελματίας οπλίτης». Οι άνθρωποι, που αφήνουν πίσω τους τη φυσιολογική ζωή, για να αναλάβουν επικίνδυνες αποστολές, σε όλο τον κόσμο. Άρτια εκπαιδευμένοι στα όπλα και τις πολεμικές τέχνες, θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή τους, με αντίτιμο τις υψηλές αμοιβές των πελατών τους...

Κάποιοι από αυτούς, εργάζονται για λογαριασμό μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών που θέλουν να προστατέψουν τα πλοία τους, από τον διαρκή κίνδυνο της πειρατείας, στα πιο επικίνδυνα νερά του πλανήτη.

Πώς είναι άραγε, να πολεμάς πειρατές; Μια ζωή, πολύ διαφορετική από αυτή ενός συνηθισμένου ανθρώπου, με τα καλά της, αλλά και τα κακά της…

Μισθοφόροι: Οι Αφανείς Ήρωες της Θαλάσσιας Ασφάλειας

Οι μισθοφόροι, ή επαγγελματίες οπλίτες, συχνά παρεξηγούνται και συνδέονται με αρνητικές εικόνες και στερεότυπα. Ωστόσο, αυτοί οι άνθρωποι διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην προστασία εμπορικών πλοίων από πειρατικές επιθέσεις και άλλους κινδύνους στις ανοιχτές θάλασσες.

Με κίνητρο τόσο την οικονομική ανάγκη όσο και το αίσθημα καθήκοντος, οι μισθοφόροι ρίχνονται σε επικίνδυνες αποστολές, προσφέροντας ασφάλεια και σιγουριά σε θαλάσσιες διαδρομές ζωτικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο.

Ο Κωνσταντίνος Ποραϊζίδης μιλά στο Newsbomb.gr σε μια εκ βαθέων εξομολόγηση

Ο Κωνσταντίνος Ποραϊζίδης, επαγγελματίας οπλίτης, μιλώντας στο Newsbomb.gr μοιράζεται την ιστορία του μέσα από την προσωπική του εμπειρία και αποκαλύπτει τις αλήθειες και τις προκλήσεις του επαγγέλματος.

Δείτε τη συνέντευξη:

Το 2010, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, του δόθηκε η ευκαιρία να επανδρώσει πλοία για την ασφάλειά τους. Αν και δεν υπήρχε προκαταρκτική εκπαίδευση, αυτή γινόταν πάνω στα πλοία. Στην αρχή, οι οικονομικές απολαβές ήταν ικανοποιητικές, αλλά μετά το 2011 μειώθηκαν σημαντικά, όπως μας λέει.

«Το 2010 μου δόθηκε η ευκαιρία να επανδρώσω πλοία για την ασφάλειά τους. Η οικονομική κρίση έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην απόφασή μου. Αν και δεν περνούσαμε κάποια ειδική εκπαίδευση πριν πάμε, κάναμε εκπαιδεύσεις πάνω στο πλοίο. Το οικονομικό κομμάτι ήταν αρκετά καλό, όμως μετά το 2011 οι υψηλές οικονομικές απολαβές άρχισαν να μειώνονται. Εκείνη την περίοδο, οι συγκρούσεις μεταξύ του κινήματος Χούθι και της Σαουδικής Αραβίας, καθώς και οι παρεμβάσεις της Δύσης, άρχισαν να τελειώνουν», ανέφερε στην κάμερα του Νewsbomb.gr.

Μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετώπισε ήταν το 2014, όταν βρέθηκε στον Κόλπο του Άντεν για να εφοδιάσει μαζί με την ομάδα του το πλοίο με πετρέλαιο. Εκεί, ο επαγγελματίας οπλίτης και η ομάδα του βρέθηκαν αντιμέτωποι με πειρατές, οι οποίοι τους προσέγγισαν με σκάφη. Οι επιθέσεις και οι ανταλλαγές πυρών για την οριοθέτηση ασφαλούς απόστασης ήταν ιδιαίτερα επικίνδυνες. Η υποστήριξη από άλλες δυνάμεις τους επέτρεψε να διαφύγουν τον κίνδυνο και να μεταφερθούν σε ασφαλές σημείο.

«Το 2014, βρισκόμασταν στον Κόλπο του Άντεν για να εφοδιάσουμε το πλοίο με αργό πετρέλαιο. Μας προσέγγισαν διάφορα skiff, τα οποία δεν μπορούσα να αναγνωρίσω με βεβαιότητα, αλλά πιθανολογώ ότι ήταν Σομαλοί πειρατές. Ανταλλάξαμε πυρά για να οριοθετήσουμε την απόσταση και να μην μας πλησιάσουν κάτω από 300 μέτρα, που θεωρείται το πιο επικίνδυνο σημείο. Άλλες δυνάμεις έσπευσαν να μας βοηθήσουν και καταφέραμε να διαφύγουμε τον κίνδυνο», περιέγραψε.

Μία άλλη δύσκολη κατάσταση προήλθε από την προσέγγιση πειρατών στην Ινδία, οι οποίοι επιχείρησαν να επιβιβαστούν στο πλοίο.

«Ακόμη μία επικίνδυνη κατάσταση ήταν στην Ινδία, όταν μας προσέγγισαν πειρατές για να βάλουν στο πλοίο τη σκάλα, πάλι οριοθετήσαμε με πυρά και με ελιγμούς του πλοίου», πρόσθεσε.

Γιατί οι Έλληνες είναι οι πιο περιζήτητοι μισθοφόροι

Ο Κωνταντίνος Ποραϊζίδης ανέφερε ότι η κοινή αντίληψη του όρου «μισθοφόρος» συνδέεται με εικόνες σκληρών και αδίστακτων πολεμιστών, αλλά αυτό δεν αντανακλά την πραγματικότητα. Οι Έλληνες επαγγελματίες οπλίτες διακρίνονται για το τρίπτυχο «ψυχή, αρετή και τόλμη», προτιμώντας να οριοθετούν την περιοχή και να αποφεύγουν τη χρήση βίας, εκτός αν είναι απολύτως απαραίτητο. Γι' αυτόν τον λόγο, είναι ιδιαίτερα περιζήτητοι σε αυτό το επάγγελμα.

«Ο κόσμος, όταν ακούει τη λέξη "μισθοφόρος", συχνά σκέφτεται τη “λεγεώνα των ξένων” και πιστεύει ότι είναι αδίστακτοι και σκληροί. Αυτό δεν ισχύει. Οι Έλληνες επαγγελματίες οπλίτες έχουν ένα τρίπτυχο: “ψυχή, αρετή και τόλμη”. Δεν είναι αδίστακτοι, αιμοσταγείς και αιμοπότες. Γι' αυτό τους προτιμούν, γιατί προσπαθούν να οριοθετήσουν τον κίνδυνο χωρίς να χυθεί αίμα. Οι Έλληνες είναι οι πιο περιζήτητοι σε αυτό το επάγγελμα», τόνισε.

Οι αιτίες των συγκρούσεων δεν αντιμετωπίζονται όσα χρόνια κι αν περάσουν.

«Η ιστορία επαναλαμβάνεται γιατί ποτέ δεν προσπαθήσαμε να αντιμετωπίσουμε τις αιτίες των συγκρούσεων. Οι Χούθι μπορούν να πλήξουν το εμπόριο με επιθέσεις στη Δυτική Θάλασσα και στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι Χούθι στοχεύουν τα πλοία για να δημιουργήσουν πρόβλημα στη δυτική οικονομία. Υπάρχει δυτική επιρροή στην Υεμένη, που συνδράμει στον πόλεμο στο Ισραήλ. Το πολεμικό ναυτικό είναι αυτοί που μπορούν να προστατέψουν τα πλοία από τους Χούθι», τόνισε.

Σήμερα, ο πρώην επαγγελματίας οπλίτης εργάζεται ως δημοτικός υπάλληλος στον Δήμο Αχαρνών.

«Τα όσα είδα με έκαναν να αποχωρήσω. Η πείνα σε χώρες που παράγουν πλούτο με έκαναν να αναρωτηθώ: “Τι προστατεύω; Την εκμετάλλευση;”. Είδα πολύ εκμετάλλευση και δυτική επιρροή σε χώρες που πεινάνε. Δεν μπορούσα να συνδράμω σε όλο αυτό», είπε.

Και πρόσθεσε: «Αφού επέστρεψα στην Ελλάδα παρείχα προστασία σε ιδιαίτερα πρόσωπα, το παράτησα και αυτά και σήμερα εργάζομαι ως δημοτικός υπάλληλος στο Δήμο Αχαρνών. Μπορεί τα χρήματα να είναι λιγότερα, αλλά έχω καθαρή τη συνείδησή μου».

Η Πειρατεία στο ελληνόκτητο Maran Centaurus

Ο Κωνσταντίνος Ποραϊζίδης μεταξύ άλλων αναφέρθηκε και στην πειρατεία του ελληνόκτητου πλοίου Maran Centaurus. Πρόκειται για ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα περιστατικά πειρατείας της σύγχρονης εποχής.

Η επίθεση στο Maran Centaurus, στο ελληνικό πετρελαιοφόρο πλοίο, σημειώθηκε στις 29 Νοεμβρίου 2009. Το πλοίο βρισκόταν στον Κόλπο του Άντεν, μια περιοχή γνωστή για την αυξημένη πειρατική δραστηριότητα.

Το πλοίο είχε αποπλεύσει από τη Σαουδική Αραβία και κατευθυνόταν προς τις ΗΠΑ. Την ημέρα της επίθεσης, το Maran Centaurus δέχτηκε επίθεση από πειρατές που επιβιβάστηκαν στο πλοίο χρησιμοποιώντας σκάφη ταχύτητας (skiffs). Οι πειρατές, εξοπλισμένοι με όπλα, επιχείρησαν να πάρουν τον έλεγχο του πλοίου.

Κατά τη διάρκεια της επίθεσης, οι ναυτικοί του πλοίου αντέτειναν σθεναρή αντίσταση. Η ταχεία αντίδραση του πληρώματος και η αποφασιστικότητα του καπετάνιου να προστατεύσει το πλοίο συνέβαλαν στην αποτροπή της πλήρους κατάληψης. Με τη βοήθεια της διεθνούς ναυτικής ασφάλειας και των στρατιωτικών δυνάμεων που περιπολούσαν την περιοχή, η κατάσταση ελέγχθηκε και το πλοίο κατάφερε να διαφύγει τον κίνδυνο.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο ποσό για λύτρα που έχει πληρωθεί ποτέ σε Σομαλούς πειρατές. Το πλοίο είχε πάνω 2 εκατομμύρια βαρέλια αργό πετρέλαιο. Οι Σομαλοί ζήτησαν ένα τεράστιο χρηματικό ποσό με αποτέλεσμα αεροσκάφος να δώσει τα λύτρα, που πιστεύεται ότι κυμαίνονται από 5,5 ως 7 εκατομμύρια δολάρια.

Κλείνοντας τη συνέντευξη, ανέφερε μια αγαπημένη του φράση που συνηθίζει να λέει στους συναδέλφους του: «Τι άλλο φοβάσαι, πες μου, και θα γίνω, αφού δεν έχω τίποτα ωραίο να χάσω, γι' αυτό δεν θέλω να ησυχάσω».