Το ChatGPT αλλάζει την εκπαίδευση: Τέλος οι σχολικές τάξεις - «Θα εξαφανιστούν οι δάσκαλοι»
Τα άλματα προόδου στον τομέα της τεχνολογίας λόγω της γρήγορης εξάπλωσης της τεχνητής νοημοσύνης (χάρη και στο ChatGPT), είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα φέρουν ριζικές αλλαγές στην ανθρώπινη καθημερινότητα.
Ένας από τους τομείς που ήδη επηρεάζεται από τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης είναι αυτός της εκπαίδευσης, με τους επιστήμονες να εκτιμούν ότι τo ChatGPT μπορεί να αντικαταστήσει μέχρι και τις... σχολικές τάξεις.
Ένας από τους κορυφαίους ειδικούς στον κόσμο στην τεχνητή νοημοσύνη, ο καθηγητής Στιούαρτ Ράσελ, εξηγεί στον Guardian με ποιο τρόπο μπορεί οι νεαροί μαθητές να διδάσκονται από το ChatGPT.
Ο Βρετανός επιστήμονας υπολογιστών με έδρα το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ, είπε ότι οι εξατομικευμένοι «δάσκαλοι» τύπου ChatGPT θα παρέχουν τη δυνατότητα για δίδακτρα σε παγκόσμιο επίπεδο μέσω του smartphone.
Η τεχνολογία θα μπορούσε να «διδάξει» το «μεγαλύτερο μέρος της ύλης μέχρι το τέλος του γυμνασίου», είπε ο καθηγητής.
«Θα πρέπει να είναι δυνατό μέσα σε λίγα χρόνια, ίσως μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας, να προσφέρουμε μια αρκετά υψηλή ποιότητα εκπαίδευσης σε κάθε παιδί στον κόσμο, τόνισε ο Στιούαρτ Ράσελ μιλώντας στον ΟΗΕ.
Ο Ράσελ ανέφερε επίσης στοιχεία από μελέτες τα οποία δείχνουν ότι η εξατομικευμένη διδασκαλία μέσω της τεχνολογίας μπορεί να είναι δύο έως τρεις φορές πιο αποτελεσματική από τα παραδοσιακά μαθήματα στην τάξη, προκαλώντας στα παιδιά μεγαλύτερο ενδιαφέρον για μάθηση.
«Στην Οξφόρδη και το Κέιμπριτζ δεν χρησιμοποιείται πια η παραδοσιακή τάξη… χρησιμοποιούν εξατομικευμένη διδασκαλία πιθανώς επειδή είναι πιο αποτελεσματική», είπε.
Μάλιστα, η εταιρεία OpenAI που δημιούργησε το ChatGPT ανακοίνωσε μια συνεργασία τον Μάρτιο με έναν εκπαιδευτικό μη κερδοσκοπικό οργανισμό, την Ακαδημία Khan, για να «πιλοτάρει» έναν εικονικό δάσκαλο που υποστηρίζεται από το ChatGPT-4.
Αυτή η προοπτική για αλλαγές στην εκπαίδευση τρομάζει τους δασκάλους και τα διδακτικά σωματεία με τον Ράσελ να κάνει λόγο για «λιγότερους εκπαιδευτικούς που απασχολούνται – ενδεχομένως ακόμη και κανένα».
Ωστόσο, η εκπαίδευση του... μέλλοντος δεν θα λειτουργεί στον «αυτόματο» καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του καθηγητή θα είναι απαραίτητη η ανθρώπινη παρέμβαση με έναν διαφορετικό ρόλο από αυτόν του παραδοσιακού δασκάλου
Η τεχνολογία θα πρέπει επίσης να αξιολογηθεί προσεκτικά ως προς τους κινδύνους που ενδεχομένως κρύβει.
«Ας ελπίσουμε ότι το σύστημα, εάν σχεδιαστεί σωστά, δεν θα πει σε ένα παιδί πώς να φτιάξει ένα βιολογικό όπλο. Νομίζω ότι αυτό είναι διαχειρίσιμο», είπε ο Ράσελ. Μια πιο ουσιαστική ανησυχία είναι η πιθανότητα πειρατείας λογισμικού από ορισμένα αυταρχικά καθεστώτα.