Ειδικός εξηγεί στο Newsbomb.gr πώς οι έξυπνες συσκευές «μπλοκάρουν» τον εγκέφαλο των παιδιών

Η παρατεταμένη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών βλάπτει τον παιδικό εγκέφαλο καθώς μπορεί να «φρενάρει» την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του εγκεφάλου τους - Η Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου στο Newsbomb.gr εξήγησε πώς οι «έξυπνες» συσκευές μπορούν να «φρενάρουν» την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του εγκεφάλου των παιδιών

Ειδικός εξηγεί στο Newsbomb.gr πώς οι έξυπνες συσκευές «μπλοκάρουν» τον εγκέφαλο των παιδιών
Η παρατεταμένη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών βλάπτει τον παιδικό εγκέφαλο
Pexels
5'

Μία ανασκόπηση η οποία εξέτασε 33 μελέτες οι οποίες βασίστηκαν σε τεχνικές νευροαπεικόνισης για να μετρήσουν τις επιπτώσεις της ψηφιακής τεχνολογίας στους εγκεφάλους 30.000 παιδιών ηλικίας κάτω των δώδεκα ετών αποκαλύπτει ότι ο εγκέφαλος των παιδιών διαμορφώνεται από το χρόνο που περνούν μπροστά στις οθόνες.

Μάλιστα η ανασκόπηση αποκάλυψε ότι η παρατεταμένη χρήση οθονών προκαλεί αλλοιώσεις στον προμετωπιαίο φλοιό του εγκεφάλου, το τμήμα που σχετίζεται με διάφορες σύνθετες γνωστικές λειτουργίες, όπως η έκφραση στοιχείων της προσωπικότητας, η λήψη αποφάσεων και η κοινωνική συμπεριφορά.

Αλεξάνδρα Καππάτου στο Newsbomb.gr: «Να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στα παιδιά μέχρι την ηλικία των 12 ετών»

Η Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου, μιλώντας στο Newsbomb.gr αναφέρθηκε στη χρήση των ηλεκτρονικών μέσων από παιδιά της προσχολικής και σχολικής ηλικίας, καθώς είναι ξεκάθαρο πλέον, ότι επηρεάζει την εγκεφαλική λειτουργία, ειδικά σε αυτά τα κρίσιμα χρόνια της, εξαιρετικά γρήγορης, εγκεφαλικής ανάπτυξης.

«Πρέπει να αξιολογήσουμε και να προβληματιστούμε σοβαρά για τις επιπτώσεις από την πολύωρη ενασχόληση των παιδιών με τις οθόνες », ανέφερε μιλώντας στο Newsbomb.gr η Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου.

«Μελέτες μας επιβεβαιώνουν πλέον ότι η πολύωρη χρήση των ψηφιακών μέσων επηρεάζει την εγκεφαλική λειτουργία και οδηγεί σε αλλαγές διαφόρων περιοχών του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη μνήμη, την ευελιξία στις αντιδράσεις διαφόρων καταστάσεων, τη γλώσσα, την προσοχή, ακόμα και τις γνωστικές λειτουργίες πρόσθεσε.

«Από παλαιότερες μελέτες γνωρίζουμε ότι η πολύωρη χρήση της οθόνης μπορεί να επηρεάσει τα παιδιά και στις γνωστικές λειτουργίες. Ο τρόπος που αντιλαμβάνονται τον κόσμο αλλάζει ενώ επηρεάζεται και η συμπεριφορά τους. Για παράδειγμα όταν τα παιδιά ασχολούνται ώρες με παιχνίδια τα οποία περιέχουν βία διαμορφώνουν την αντίληψη ότι ο κόσμος γύρω μας είναι εχθρικός, η επίλυση των διαφορών γίνεται με την επιβολή της βίας ενώ παρουσιάζουν μια διαστρεβλωμένη αντίληψη για τις σχέσεις αλλά και δυσκολία στην συμπεριφορά», συμπλήρωσε η Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου.

Πώς οι έξυπνες συσκευές επηρεάζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου των μικρών παιδιών

«Σε αυτή την ανασκόπηση αξιολογήσαμε 33 μελέτες σχετικά με την χρήση ψηφιακών συσκευών από παιδιά ηλικίας 0-12 ετών και τη συναφή ανάπτυξη του εγκεφάλου τους, οι οποίες δημοσιεύθηκαν μεταξύ Ιανουαρίου 2000 και Απριλίου 2023», έγραψαν οι συγγραφείς της ανασκόπησης.

Μεταξύ άλλων οι ερευνητές παρατήρησαν αλλοιώσεις στον κροταφικό λοβό, ο οποίος εμπλέκεται σε διάφορες βασικές λειτουργίες, όπως η ακουστική επεξεργασία, η μνήμη, η γλώσσα και πτυχές της οπτικής αντίληψης- στον ινιακό λοβό, ο οποίος είναι κυρίως υπεύθυνος για την επεξεργασία οπτικών πληροφοριών- και στον βρεγματικό λοβό, ο οποίος παίζει καθοριστικό ρόλο στην επεξεργασία των αισθητηριακών πληροφοριών.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Early Education and Development» διαπίστωσε επίσης αρνητικές επιπτώσεις της χρήσης οθόνης στην προσοχή, τον εκτελεστικό και ανασταλτικό έλεγχο, τις γνωστικές λειτουργίες και τη λειτουργική συνδεσιμότητα του εγκεφάλου. Επιπλέον, οι ερευνητές συμπέραναν πως ο παρατεταμένος χρόνος χρήσης οθόνης συνδέεται με μειωμένη λειτουργική συνδεσιμότητα σε περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη γλώσσα και τον γνωστικό έλεγχο, γεγονός που μπορεί να έχει αρνητικό αντίκτυπο στη γνωστική ανάπτυξη.

Σύμφωνα με τη μελέτη, οι χρήστες ταμπλετών είχαν χαμηλές επιδόσεις σε εργασίες που απαιτούσαν επίλυση προβλημάτων και εγκεφαλική λειτουργία. Τέσσερις μελέτες έδειξαν ότι τα βιντεοπαιχνίδια και η παρατεταμένη χρήση του διαδικτύου επηρέασαν τον όγκο του εγκεφάλου και τις γνωστικές αξιολογήσεις.

Tα καλά νέα της έρευνας

Έξι μελέτες έδειξαν πως οι ψηφιακές εμπειρίες μπορούν να βελτιώσουν την εγκεφαλική λειτουργία ενός παιδιού. Για παράδειγμα, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η ικανότητα συγκέντρωσης και μάθησης στον μετωπιαίο λοβό του εγκεφάλου σε ορισμένους χρήστες, είχε βελτιωθεί ενώ μια άλλη μελέτη έδειξε ότι οι εκτελεστικές λειτουργίες και οι γνωστικές ικανότητες των παιδιών μπορεί να βελτιωθούν με τα βιντεοπαιχνίδια.

«Θα πρέπει να αναγνωριστεί τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους φροντιστές ότι η γνωστική ανάπτυξη των παιδιών μπορεί να επηρεαστεί από τις ψηφιακές εμπειρίες τους», δήλωσε ο Hui Li, συγγραφέας της μελέτης και πρόεδρος της Σχολής Εκπαίδευσης και Ανθρώπινης Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου του Χονγκ Κονγκ.

«Ο περιορισμός του χρόνου τους στην οθόνη είναι ένας αποτελεσματικός αλλά συγκρουσιακός τρόπος και θα μπορούσαν να αναπτυχθούν και να εφαρμοστούν πιο καινοτόμες, φιλικές και πρακτικές στρατηγικές», πρότεινε ο επιστήμονας.

Οι ερευνητές ζητούν από τους νομοθέτες να προωθήσουν ψηφιακές πρωτοβουλίες που προάγουν την υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου, προκειμένου να βοηθήσουν τους γονείς και τους ειδικούς να αντιμετωπίσουν το μέγιστο αυτό πρόβλημα.

Διαβάστε επίσης

Πώς θα απεξαρτηθείς από το κινητό σου τηλέφωνο - Οι ειδικοί έχουν τον τρόπο

Η «ακτινογραφία» των Influencers: Πώς φορολογούνται οι πρωταθλητές με τους χιλιάδες followers

Τεχνητή νοημοσύνη: Πώς ένα chatbot ενθάρρυνε έναν 21χρονο να σκοτώσει τη βασίλισσα Ελισάβετ

Δείτε όλο το Weekend Edition εδώ

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή