Τριπλασιάστηκαν μέσα σε έξι χρόνια τα διαδικτυακά εγκλήματα

Ραγδαία αύξηση παρουσιάζουν τα τελευταία χρόνια τα εγκλήματα μέσω του Διαδικτύου, γεγονός που αποτυπώνεται και στον αριθμό των υποθέσεων που χειρίστηκε η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της ΕΛ.ΑΣ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε μία 6ετία, από το 2017 έως το 2022, οι καταγγελλόμενες υποθέσεις τριπλασιάστηκαν, παρουσιάζοντας το συγκεκριμένο διάστημα αύξηση κατά 330%.

Πιο συγκεκριμένα, το 2017 η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος χειρίστηκε συνολικά 3.120 νέες υποθέσεις, το 2018 4.857 και το 2019 5.187. Το επόμενο έτος (2020), τα στελέχη της Υπηρεσίας κλήθηκαν να ερευνήσουν 6.019 νέες περιπτώσεις διαδικτυακών εγκλημάτων και το 2021 7.328. Νέο άλμα καταγράφηκε το 2022, οπότε ο αριθμός των καταγγελιών εκτοξεύτηκε στις 10.318.

Τα παραπάνω στοιχεία παρουσιάστηκαν στη Θεσσαλονίκη σε εκδήλωση που διοργάνωσαν στο πλαίσιο του 32ου Money Show η Ένωση Αξιωματικών ΕΛ.ΑΣ. Κεντρικής Μακεδονίας και το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης με θέμα «Διαδικτυακές απάτες σε επιχειρηματικό περιβάλλον».

Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, τη μερίδα του «λέοντος» στα διαδικτυακά εγκλήματα κατέχουν οι απάτες που περιλαμβάνουν άνω του 50% των καταγγελλόμενων υποθέσεων. Άλλες μορφές κυβερνο-εγκλημάτων, σύμφωνα με τις καταγγελίες, είναι η πορνογραφία ανηλίκων και η εκδικητική πορνογραφία, το λεγόμενο cracking ή hacking, παραβάσεις προσωπικών δεδομένων, η διακίνηση ναρκωτικών και παράνομων φαρμάκων και η πειρατεία λογισμικού.

Μορφές διαδικτυακών οικονομικών απατών

Μιλώντας στην εκδήλωση, ο Χρήστος Τζουμαϊλής, στέλεχος της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος, αναφέρθηκε στις τάσεις των διαδικτυακών οικονομικών εγκλημάτων όπως αυτές παρατηρούνται διεθνώς. Ανάμεσα σε αυτές – όπως παρουσιάστηκαν από τον ίδιο – συγκαταλέγονται οι εξής:

  • απάτη «CEO», κατά την οποία εξουσιοδοτημένος να πραγματοποιεί πληρωμές υπάλληλος εξαπατάται προκειμένου να πληρώσει τιμολόγια ή να διενεργήσει μη εγκεκριμένη μεταφορά πίστωσης από τον εταιρικό λογαριασμό της επιχείρησης
  • απάτη «Business Email Compromise», όταν επιτήδειοι εκμεταλλεύονται την επικοινωνία μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας
  • απάτη μέσω διαδικτυακών αγορών
  • απάτη με αναρτήσεις αγγελιών παθόντων και αποστολή πλαστών καταθετηρίων ή ανάκτησης κωδικών e-banking
  • phising, μέσω υφαρπαγή κωδικών τραπεζικών λογαριασμών
  • επενδυτικές απάτες, αποτελούν «μάστιγα» τον τελευταίο καιρό με πρόσχημα επενδύσεις σε δήθεν κερδοφόρα πρότζεκτ
  • κακόβουλα λογισμικά

Συμβουλές

Δίνοντας ορισμένες συμβουλές προς τους χρήστες του Διαδικτύου, ο κ. Τζουμαϊλής τους κάλεσε να μην δίνουν προσωπικά στοιχεία (κωδικούς e-banking, αριθμούς καρτών), να χρησιμοποιούν την επίσημη ιστοσελίδα ενός φορέα, οργανισμού ή τράπεζας όταν επιθυμούν να κάνουν συναλλαγή (όχι μέσω συνδέσμων από μηνύματα ή email, μηχανές αναζήτησης ή άλλες ιστοσελίδες), να ελέγχουν προσεκτικά τη διεύθυνση του αποστολέα ενός email για τυχόν διαφορές αλλά και το περιχεόμενο (γραμματικά ή ορθογραφικά λάθη).

Ακόμη, τόνισε την ανάγκη να είναι επιφυλακτικοί με ιστοσελίδες ή αγγελίες πώλησης προϊόντων και άτομα που με διάφορα προσχήματα επιχειρούν να μεταφέρουν χρηματικά ποσά, να χρησιμοποιούν λύσεις ασφαλείας για την αντιμετώπιση κακόβουλων λογισμικών και να είναι ενημερωμένοι.

Διαβάστε επίσης:

Facebook: Προβλήματα στο Messenger – Γιατί δεν κλείνουν οι συνομιλίες

Η τεχνητή νοημοσύνη δίνει «φωνή» στους νεκρούς

Προσοχή: Διαγράψτε άμεσα αυτές τις εφαρμογές από το κινητό σας - Σας κλέβουν