Αστείρευτη λάμψη: Εικόνες από γαλαξιακό πυρήνα 6 δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη

Αστείρευτη λάμψη:  Εικόνες από γαλαξιακό πυρήνα 6 δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη

Αυτή η νέα εικόνα του μήνα της ESA από το διαστημικό τηλεσκόπιο Webb διαθέτει τον βαρυτικό φακό του κβάζαρ που είναι γνωστό ως RX J1131-1231, που βρίσκεται περίπου 6 δισεκατομμύρια έτη φωτός από τη Γη στον αστερισμό του Κρατήρα.

Θεωρείται ένα από τα καλύτερα κβάζαρ με φακούς που έχουν ανακαλυφθεί μέχρι σήμερα, καθώς ο γαλαξίας του πρώτου πλάνου διαμορφώνει την εικόνα του κβάζαρ φόντου σε ένα φωτεινό τόξο και δημιουργεί τέσσερις εικόνες του αντικειμένου.

Ως κβάζαρ στην Αστρονομία εννοείται κάθε εξαιρετικά λαμπρός και μακρινός ενεργός γαλαξιακός πυρήνας, που εμφανίζεται στο ορατό φως ως σημειακή πηγή, παρά ως εκτεταμένο σώμα

Ο βαρυτικός φακός, που προβλέφθηκε για πρώτη φορά από τον Αϊνστάιν, προσφέρει μια σπάνια ευκαιρία να μελετηθούν περιοχές κοντά στη μαύρη τρύπα σε μακρινά κβάζαρ, λειτουργώντας ως φυσικό τηλεσκόπιο και μεγεθύνοντας το φως από αυτές τις πηγές.

Αυτή η εικόνα τραβήχτηκε με το MIRI του Webb (Μέσο Υπέρυθρο Όργανο) ως μέρος ενός προγράμματος παρατήρησης για τη μελέτη της σκοτεινής ύλης. Η σκοτεινή ύλη είναι μια αόρατη μορφή ύλης που αντιπροσωπεύει το μεγαλύτερο μέρος της μάζας του Σύμπαντος. Οι παρατηρήσεις του Webb στα κβάζαρ επιτρέπουν στους αστρονόμους να διερευνήσουν τη φύση της σκοτεινής ύλης σε μικρότερη κλίμακα από ποτέ.