Τα βιντεοπαχνίδια κάνουν καλό στην ψυχική υγεία - Αλλά εξαρτάται από το παιχνίδι
Τα παιχνίδια και οι τεχνολογίες μπορούν επίσης να στοχεύσουν ειδικά σε θέματα ψυχικής υγείας, όπως το κοινωνικό άγχος ή οι φοβίες, να αντιμετωπίσουν τα συμπτώματα του ΔΕΠΥ και να ενισχύσουν τα κίνητρα και την απόδοση
Μελέτη σε σχεδόν 100.000 άτομα στην Ιαπωνία ηλικίας 10 έως 69 ετών διαπίστωσε ότι το να παίζεις βιντεοπαιχνίδια, ή ακόμα και να έχεις μια κονσόλα, μπορεί να κάνει καλό στην ψυχική υγεία. Αλλά το να παίζεις πάρα πολύ κάθε μέρα μπορεί να βλάψει την ευεξία.
Τα βιντεοπαιχνίδια και άλλες μορφές διαδικτυακής κατανάλωσης μέσων ενημέρωσης αποτελούν καθημερινό κομμάτι της ζωής.
Έρευνες έχουν δείξει ότι το να παίζεις βιντεοπαιχνίδια μπορεί να έχει θετικές επιδράσεις στα επίπεδα άγχους και στη δημιουργικότητα. Ωστόσο, παραμένει η ανησυχία για τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις, για παράδειγμα, στη γενική ευεξία, την επιθετική συμπεριφορά και την κοινωνική ανάπτυξη, ιδίως για τους νέους.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας καταγράφει τη διαταραχή παιχνιδιών ως κατάσταση ψυχικής υγείας, ενώ στην Ιαπωνία έχει περιγραφεί μια σοβαρή κατάσταση κοινωνικής απόσυρσης που ονομάζεται hikikomori.
Η νέα έρευνα έδειξε συνδέσεις μεταξύ του παιχνιδιού και της ευεξίας και οι ερευνητές βρήκαν έναν τρόπο να δείξουν την αιτία και το αποτέλεσμα, ότι ακόμη και η κατοχή μιας κονσόλας παιχνιδιών βελτίωσε την ευεξία.
Τι διαπίστωσε η μελέτη
Η έρευνα διεξήχθη μεταξύ 2020 και 2022, κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μετρήσεις ψυχολογικής δυσφορίας και ικανοποίησης από τη ζωή και ρώτησαν 97.602 άτομα στην Ιαπωνία σχετικά με τη χρήση παιχνιδιών.
Η έρευνα συμπέρανε ότι υπήρχαν ελλείψεις στην προμηθευτική αλυσίδα. Αυτές οδήγησαν τους λιανοπωλητές να χρησιμοποιήσουν ένα σύστημα κλήρωσης για την αγορά δύο κονσολών, το Nintendo Switch και το PlayStation 5. Από τη συνολική ομάδα της έρευνας, 8.192 άτομα συμμετείχαν στην κλήρωση.
Οι ερευνητές σύγκριναν τους 2.323 νικητές της κλήρωσης με εκείνους που δεν κέρδισαν την ευκαιρία να αγοράσουν μία από τις νέες κονσόλες (σε πέντε γύρους ερευνών). Διαπίστωσαν ότι όσοι κέρδισαν τη κλήρωση είχαν βελτιωμένες βαθμολογίες άγχους και μεγαλύτερη ικανοποίηση από τη ζωή τους.
Τα αποτελέσματα δεν ήταν πάντα θετικά. Με την πάροδο του χρόνου, τα αποτελέσματα έδειξαν πτώση της ευεξίας για όσους έπαιζαν πάνω από τρεις ώρες την ημέρα. Οι βαθμολογίες συνέχισαν να πέφτουν για κάθε πρόσθετη χρονική αύξηση που μετρήθηκε.
Η μελέτη είχε ορισμένους περιορισμούς
Πρώτον, η έρευνα διεξήχθη όταν η πανδημία COVID παρουσίαζε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για την ψυχική υγεία. Επίσης, επέφερε αλλαγές στις κοινωνικές, επαγγελματικές συμπεριφορές και στον τρόπο ζωής.
Η μελέτη επικεντρώθηκε κυρίως στις γενικές συνήθειες παιχνιδιού χωρίς να κάνει διάκριση μεταξύ διαφορετικών τύπων παιχνιδιών, τα οποία θα μπορούσαν να έχουν διαφορετικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία.
Επιπλέον, οι συμμετέχοντες επέλεγαν αν θα συμμετείχαν στη κλήρωση, οπότε δεν επρόκειτο για τυχαίο δείγμα. Η μελέτη δεν μπόρεσε να αποδώσει συγκεκριμένα τα ευρήματα στις επιδράσεις του παιχνιδιού βιντεοπαιχνιδιών έναντι των επιδράσεων της νίκης στη κλήρωση.
Τέλος, γνωρίζουμε ότι οι μελέτες με αυτοαναφορές δεν είναι πάντα αξιόπιστες.
Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα παιχνιδιών
Γνωρίζουμε από άλλες έρευνες ότι τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να είναι χρήσιμα για την ανακούφιση από το άγχος και να βοηθήσουν την κοινωνική σύνδεση (έστω και διαδικτυακά). Γνωρίζουμε επίσης ότι ορισμένα παιχνίδια μπορούν να βελτιώσουν συγκεκριμένες γνωστικές δεξιότητες, όπως η οπτικο-χωρική πλοήγηση και η επίλυση προβλημάτων.
Τα παιχνίδια και οι τεχνολογίες μπορούν επίσης να στοχεύσουν ειδικά σε θέματα ψυχικής υγείας, όπως το κοινωνικό άγχος ή οι φοβίες, να αντιμετωπίσουν τα συμπτώματα του ΔΕΠΥ και να ενισχύσουν τα κίνητρα και την απόδοση.
Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τις πιθανές μακροπρόθεσμες συνέπειες, ιδίως όσον αφορά τη μείωση της κοινωνικοποίησης στην «πραγματική ζωή», τη συμμετοχή σε σωματική άσκηση, τις σχολικές επιδόσεις και άλλες συνέπειες για την υγεία, συμπεριλαμβανομένου του ύπνου και της διατροφικής συμπεριφοράς.
3 συμβουλές για θετικό gaming
Ενώ τα βιντεοπαιχνίδια μπορούν να προσφέρουν κάποια οφέλη, είναι σημαντικό να διατηρείτε μια ισορροπημένη προσέγγιση στο gaming. Ακολουθούν μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να διαχειριστείτε τις συνήθειες παιχνιδιού και να προωθήσετε τη συνολική σας ευεξία.
- Θέστε χρονικά όρια
Ενθαρρύνετε το συγκρατημένο gaming θέτοντας σαφή χρονικά όρια, ώστε να διασφαλίσετε ότι δεν παρεμβαίνει στον ύπνο, τη σωματική άσκηση ή άλλες σημαντικές καθημερινές δραστηριότητες. Το Αυστραλιανό Ινστιτούτο Οικογενειακών Σπουδών συνιστά τη δημιουργία ενός σχεδίου μέσων ενημέρωσης που περιλαμβάνει όρια στον χρόνο που αφιερώνεται στην οθόνη και εξισορροπεί το παιχνίδι με άλλες δραστηριότητες.
- Επιλέξτε τα παιχνίδια με σοφία
Επιλέξτε παιχνίδια που είναι κατάλληλα για την ηλικία σας και εξετάστε το περιεχόμενό τους. Ορισμένα παιχνίδια μπορούν να προωθήσουν τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και τη δημιουργικότητα, αλλά είναι σημαντικό να προσέχετε εκείνα που μπορεί να ενθαρρύνουν την επιθετικότητα ή τον υπερβολικό ανταγωνισμό.
- 3. Παρακολουθήστε τις συνήθειες διατροφής και ύπνου
Δώστε προσοχή στις διατροφικές συνήθειες και βεβαιωθείτε ότι τα γεύματα δεν παραλείπονται για χάρη του παιχνιδιού. Ενθαρρύνετε τακτικές συνήθειες ύπνου και αποφύγετε τα παιχνίδια κοντά στην ώρα του ύπνου για να αποφύγετε διαταραχές στον ύπνο.
Ενώ η νέα μελέτη παρέχει ελπιδοφόρες πληροφορίες σχετικά με τις πιθανές θετικές επιδράσεις των βιντεοπαιχνιδιών στην ψυχική ευεξία, τα ευρήματα αυτά θα πρέπει να προσεγγίζονται με προσοχή λόγω των περιορισμών της έρευνας.
Ενώ τα πιθανά οφέλη είναι ενθαρρυντικά, είναι σημαντικό να υιοθετηθεί μια ισορροπημένη προσέγγιση του παιχνιδιού και να συνεχιστεί περαιτέρω έρευνα για την πλήρη κατανόηση των μακροπρόθεσμων επιπτώσεών του στην ψυχική υγεία.
Πηγή: sciencealert.com