Νορβηγία: Πρόσω ολοταχώς για να γίνει η πρώτη χώρα με αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Νορβηγία εκτινάχθηκαν στα ύψη - Κυρώσεις στους κατόχους οχημάτων ορυκτών καυσίμων
Η Νορβηγία είναι ο παγκόσμιος ηγέτης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς μέχρι πέρυσι αυτά αντιπροσώπευαν τα 9 στα 10 νέα οχήματα που πωλήθηκαν στη χώρα.
Για περισσότερα από 75 χρόνια η αντιπροσωπεία αυτοκινήτων Harald A Møller με έδρα το Όσλο στις αρχές του 2024 αποχαιρέτησε τα αυτοκίνητα ορυκτών καυσίμων. Τώρα όλα τα επιβατικά οχήματα που πωλούνται στον εκθεσιακό χώρο είναι ηλεκτρικά (EV).
«Πιστεύουμε ότι είναι λάθος να συμβουλεύουμε έναν πελάτη που έρχεται εδώ σήμερα να αγοράσει ένα αυτοκίνητο ICE [μηχανής εσωτερικής καύσης], γιατί το μέλλον είναι ηλεκτρικό», λέει ο διευθύνων σύμβουλος».
Στα ύψη οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Στους δρόμους της πρωτεύουσας της Νορβηγίας, το Όσλο, τα αυτοκίνητα με μπαταρίες δεν είναι καινοτομία, είναι ο κανόνας. Σχεδόν κάθε αυτοκίνητο έχει ένα "E" στην πινακίδα κυκλοφορίας του, που υποδεικνύει ότι είναι ηλεκτρικό.
Η σκανδιναβική χώρα των 5,5 εκατομμυρίων κατοίκων έχει υιοθετήσει ηλεκτρικά οχήματα ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη χώρα και βρίσκεται στο κατώφλι να γίνει η πρώτη που θα καταργήσει σταδιακά την πώληση νέων αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων.
Πέρυσι, ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους δρόμους της Νορβηγίας ξεπέρασε αριθμητικά εκείνων που κινούνται με βενζίνη για πρώτη φορά.
Το 88,9% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στη χώρα πέρυσι ήταν ηλεκτρικά, από 82,4% το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της Νορβηγικής Οδικής Ομοσπονδίας (OFV).
Σε μερικούς μήνες, οι πωλήσεις πλήρως ηλεκτρικών αυτοκινήτων έφτασαν το 98%. Αντίστοιχα, στο Ηνωμένο Βασίλειο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν μόνο το 20% νέων αυτοκινήτων το 2024, από 16,5% το 2023. Στις ΗΠΑ το ποσοστό ήταν μόλις 8% πέρυσι.
Στόχος το 2025 όλα τα αυτοκίνητα να είναι ηλεκτρικά
Η Νορβηγία είναι αναμφίβολα πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά αυτή η ηλεκτρική επανάσταση βρίσκεται σε εξέλιξη τρεις δεκαετίες.
Παρόλο που είναι σημαντικός παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου, η Νορβηγία στοχεύει όλα τα νέα αυτοκίνητα που πωλούνται να έχουν "μηδενικές εκπομπές", ξεκινώντας από το 2025.
Αντί να απαγορεύει τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, η κυβέρνηση έχει κατευθύνει τις επιλογές των καταναλωτών. Εκτός από την επιβολή κυρώσεων στα οχήματα ορυκτών καυσίμων με υψηλότερους φόρους και τέλη ταξινόμησης, ο ΦΠΑ και οι εισαγωγικοί δασμοί καταργήθηκαν για τα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών ρύπων. Ακολούθησε μια σειρά από προνόμια, όπως δωρεάν πάρκινγκ, μειωμένα διόδια και πρόσβαση σε λωρίδες λεωφορείων.
Συγκριτικά, η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να απαγορεύσει τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων με ορυκτά καύσιμα έως το 2035 και η σημερινή κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου θέλει να απαγορεύσει την πώλησή τους το 2030.
Οι πωλήσεις αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ εξακολουθούν να επιτρέπονται στη Νορβηγία. Λίγοι όμως επιλέγουν να τα αγοράσουν.
Στα πρατήρια καυσίμων της Νορβηγίας πολλές αντλίες καυσίμων έχουν αντικατασταθεί από σημεία ταχείας φόρτισης και σε όλη τη Νορβηγία υπάρχουν πλέον περισσότεροι από 27.000 δημόσιοι φορτιστές.
*Με πληροφορίες από BBC