Οι (μικρές) διαφορές ανδρών και γυναικών στον ψηφιακό κόσμο
Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει έρευνα, τα στοιχεία της οποίας προκύπτουν από τη βάση δεδομένων των Ηνωμένων Εθνών και τη Eurostat.
Το 2003, το 19% των ανδρών στην Ελλάδα χρησιμοποιούσε το διαδίκτυο, με το αντίστοιχο ποσοστό για τις γυναίκες να ανέρχεται σε 13%. Κατ' αναλογία, η κατάσταση δεν άλλαξε ιδιαίτερα με την πάροδο του χρόνου, με το 64% των Ελλήνων και το 56% των Ελληνίδων να «σερφάρουν» online το 2013.
Όπως έγινε γνωστό, διαφορές, έστω και μικρές, υπάρχουν στον τρόπο που τα δύο φύλα χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Οι διαφορές αυτές είναι ιδιαίτερα εμφανείς όταν μιλάμε για ηλεκτρονικά παιχνίδια, βίντεο και μουσική, τομείς όπου οι άνδρες είναι πιο δραστήριοι σε σχέση με τις γυναίκες. Από την άλλη, οι γυναίκες που χρησιμοποιούν ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης είναι περισσότερες σε σχέση με τους άνδρες.
Σύμφωνα με την Κυριακή Γ. Γιώτα, υποψήφια διδάκτωρ Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, «έρευνες στο χώρο της κυβερνοψυχολογίας δείχνουν διαφορές μεταξύ των φύλων στη χρήση του διαδικτύου, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνονται τους κινδύνους στο διαδίκτυο».
«Οι γυναίκες χρησιμοποιούν περισσότερο μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Facebook και το Twitter, για κοινωνική αλληλεπίδραση, ενώ οι άντρες εστιάζονται περισσότερο σε διαδικτυακά παιχνίδια, ηλεκτρονικές αγορές, αναζήτηση πληροφοριών και κοινωνικής υποστήριξης. Αν και κάθε διαδικτυακό περιβάλλον παρουσιάζει τους δικούς του κινδύνους, οι άντρες φαίνεται να είναι πιο ευάλωτοι διαδικτυακά, γιατί φαίνεται να παίρνουν - όπως και στον πραγματικό κόσμο - περισσότερα ρίσκα από τις γυναίκες, υποβαθμίζοντας την πιθανότητα να “πέσουν” θύματα, καθώς και τη σοβαρότητα των συνεπειών», εξηγεί χαρακτηριστικά.
Συνολικά, μπορούμε να πούμε ότι και τα δύο φύλα είναι ενεργά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα και επιδιώκουν την επαφή με τους άλλους, τόσο στην πραγματική ζωή όσο και διαδικτυακά. Ωστόσο, οι γυναίκες είναι πιο ενεργές σε αυτούς τους ιστότοπους. Γι' αυτές, η επικοινωνία με τους άλλους είναι πιο σημαντική από τις ευκαιρίες για άμεσο ανταγωνισμό. Οι τόποι κοινωνικής δικτύωσης ικανοποιούν μάλιστα τέλεια αυτή τους την ανάγκη.
Εξάλλου, πρόσφατη έρευνα της Kaspersky Lab σε χρήστες απ' όλη την Ευρώπη επιβεβαιώνει ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ των δύο φύλων σε ό,τι αφορά στις συνέπειες της «μόλυνσης» από κακόβουλο λογισμικό.
Σε ποσοστό 17%, οι άνδρες παραδέχτηκαν ότι έχουν υποστεί οικονομικές απώλειες που οφείλονται σε κακόβουλο λογισμικό, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό για τις γυναίκες φτάνει στο 14%.
Επιπλέον, το 16% των ανδρών δήλωσε ότι εγκαταστάθηκε ανεπιθύμητο λογισμικό στον υπολογιστή του όταν «κατέβαζε» αρχεία μουσικής, λογισμικού, βίντεο κ.ά. Παρόμοιες καταστάσεις, από την άλλη, έχει αντιμετωπίσει το 11% των γυναικών. Ταυτόχρονα, το 19% των ανδρών πιστεύει ότι η online κλοπή χρημάτων είναι ένα σπάνιο φαινόμενο και ότι είναι μάλλον απίθανο να το αντιμετωπίσει. Αντιθέτως, μόλις το 13% των γυναικών συμφώνησε με αυτόν τον ισχυρισμό.
«Τόσο οι άνδρες, όσο και οι γυναίκες, πρέπει να καταλαβαίνουν τι κάνουν στο διαδίκτυο και τι πρέπει να προσέχουν για την ψηφιακή ασφάλεια τους», δήλωσε ο Ντράγκαν Μαρτίνοβιτς, εκτελεστικός διευθυντής της Kaspersky Lab για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης
«Εφόσον οι γυναίκες χρησιμοποιούν τα social media περισσότερο, θα πρέπει, για παράδειγμα, να δώσουν μεγαλύτερη προσοχή στις επιθέσεις phishing (ηλεκτρονικό ψάρεμα) με στόχο τους χρήστες του Facebook. Οι άνδρες, δε, που επισκέπτονται συχνά sites με παιχνίδια, μουσική ή βίντεο θα πρέπει να γνωρίζουν τους κινδύνους των drive-by downloads», συμπλήρωσε.
Διαβάστε ακόμα: