Οι 3 «φυλές» των e-καταναλωτών
Το ηλεκτρονικό εμπόριο αρχίζει να ωριμάζει και στην Ελλάδα και, σύμφωνα τουλάχιστον με την άποψη της Focus Bari, έχουν διαμορφωθεί 3 μεγάλες ομάδες ανθρώπων που αγοράζουν μέσω του Διαδικτύου. Πρόκειται για τους «νέους» (newcomers), τους «υποσχόμενους» (promising) και τους «ειδικούς» (experts) με κάθε μία από αυτές τις κατηγορίες να έχει τα δικά της χαρακτηριστικά.
Του Δημήτρη Μαλλά
Μιλώντας στο 10ο συνέδριο της ΕΕΔΕ για την καινοτομία και το ηλεκτρονικό επιχειρείν, η Ξένια Κούρτογλου, διευθύνουσα σύμβουλος της Focus Bari, επεσήμανε ότι ο καταναλωτής στρέφεται όλο και περισσότερο προς το ηλεκτρονικό εμπόριο, κυρίως, λόγω των χαμηλών τιμών, της διαθεσιμότητας προϊόντων και της ευκολίας που προσφέρει αυτό.
Όσον αφορά στις τρεις κατηγορίες καταναλωτών, στους «νέους» (newcomers) ανήκει περίπου το 35% των Ελλήνων online καταναλωτών. Είναι κυρίως γυναίκες που ξεκίνησαν πρόσφατα να κάνουν αγορές μέσω του Διαδικτύου και επειδή αισθάνονται μία ανασφάλεια έχουν την τάση να ρωτούν αυτούς που θεωρούν ότι ξέρουν το αντικείμενο. Κύρια κατηγορία προϊόντων που αγοράζουν είναι τα είδη ένδυσης – υπόδησης, ενώ δίνουν έμφαση στην τιμή
Η δεύτερη κατηγορία, οι promising αποτελούν το 37% των Ελλήνων online καταναλωτών. Είναι τόσο άνδρες όσο και γυναίκες, είναι αρκετά προσεκτικοί στις αγορές τους και γενικώς αναζητούν τις καλές τιμές όπως και τις έξυπνες αγορές.
Τέλος, οι «ειδικοί» αντιπροσωπεύουν περίπου το 28% των Ελλήνων online καταναλωτών και είναι οι «παλιοί» στις online αγορές. Είναι κυρίως άνδρες, είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και γνωρίζουν να αποφεύγουν τις κακοτοπιές και πραγματοποιούν ένα πολύ μεγάλο ποσοστό των συναλλαγών τους μέσω του Διαδικτύου.
Μεγαλύτερη ωριμότητα
Το μόνο βέβαιο είναι ότι οι Έλληνες online καταναλωτές έχουν αρχίσει να ωριμάζουν, όπως ανέφερε στη δική του ομιλία, ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Γιώργος Δουκίδης, παρουσιάζοντας την τελευταία έρευνα του εργαστηρίου ELTRUN.
Σύμφωνα με την έρευνα, κύριοι λόγοι χρήσης του Διαδικτύου για αγορές είναι οι καλύτερες τιμές (66%), η άμεση σύγκριση τιμών (39%) αλλά και ο εντοπισμός προϊόντων που δεν βρίσκει κανείς στα φυσικά καταστήματα (35%).
Οι πιο δημοφιλείς κατηγορίες είναι οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, η διαμονή σε καταλύματα, τα εισιτήρια για εκδηλώσεις (που έχουν παρουσιάσει σημαντική άνοδο), οι υπολογιστές, τα είδη ένδυσης και υπόδησης (που επίσης έχουν μεγάλη αύξηση), οι ηλεκτρονικές συσκευές, η παραγγελία έτοιμου φαγητού (νέα προσθήκη στην πρώτη δεκάδα), τα βιβλία και τα οικιακά είδη.
Οι Έλληνες online καταναλωτές χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο για ένα σημαντικό κομμάτι των αγορών τους: το 30% πραγματοποιεί το 11%-30% των αγορών του online, το 24% το 30%-50% και το 9% κάνει πάνω από τις μισές! Ακόμη, είναι ενδιαφέρον ότι το 55% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε ότι εκτιμά ότι θα αυξηθούν οι online αγορές σε αξία το 2015 σε σχέση με φέτος.
Για την πληρωμή χρησιμοποιεί σε σημαντικό βαθμό την αντικαταβολή (80% συνήθως ή αραιά) αλλά και τις χρεωστικές (70%) ή τις πιστωτικές (64%), ενώ ψυηλό είναι και το ποσοστό του PayPal (63%). Οι βασικοί προβληματισμοί συνεχίζουν να εντοπίζονται στα θέματα της ασφάλειας και της μεταφοράς των προϊόντων αν και γενικότερα οι σχετικές ανησυχίες περιορίζονται.
Σε άνοδο βρίσκεται επίσης και η χρήση των smartphones όσον αφορά τις online αγορές, καθώς το 66% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί συνήθως ή αραιά εφαρμογές (apps) για τη διευκόλυνση των αγορών του.