GfK: το «έξυπνο σπίτι» και οι πληρωμές μέσω κινητού θα αλλάξουν τις ζωές μας
Του Δημήτρη Μαλλά
Τουλάχιστον αυτό απάντησαν ένας στους δύο συμμετέχοντες σε έρευνα της GfK με το smart home να είναι αρκετά μπροστά από τα wearables (συσκευές που φοριούνται στο χέρι μας) για τα οποία μόλις ένας στους τρεις ερωτηθέντες απάντησε ότι περιμένει να έχουν σημαντικό αντίκτυπο. Πολύ ψηλά και οι συναλλαγές με κινητού τηλεφώνου.
Στην έρευνα, που κάλυψε εφτά χώρες, ζητήθηκε από τους καταναλωτές να επιλέξουν ποια από τις 11 τεχνολογίες αιχμής –από την 3D εκτύπωση έως την επαυξημένη/ εικονική πραγματικότητα και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things) – θα είχε αντίκτυπο στη ζωή τους μέσα στα επόμενα χρόνια. (Οι ερωτηθέντες μπορούσαν να επιλέξουν όσες τεχνολογικές κατηγορίες επιθυμούσαν).
Τα στοιχεία της έρευνας αυτή τη στιγμή είναι διαθέσιμα στη Βραζιλία, τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τη Νότια Κορέα (ενώ θα ακολουθήσουν η Κίνα και η Ιαπωνία) –και τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ένα ζωηρό, σε διεθνές επίπεδο, ενδιαφέρον για το «έξυπνο» σπίτι, με πάνω από τους μισούς καταναλωτές (51%) να υποστηρίζουν αυτή την άποψη. Αυτό το ποσοστό είναι αρκετά μεγαλύτερο από το ένα τρίτο (33%) των καταναλωτών που πιστεύουν ότι οι wearable συσκευές θα έχουν αντίκτυπο στη ζωή τους, και είναι στο ίδιο επίπεδο όσον αφορά στις πληρωμές μέσω κινητού τηλεφώνου (54%).
Ολόκληρη η έρευνα, η οποία είναι διαθέσιμη σε βάθος ανάλυσης χώρας, διερεύνησε επίσης, τις επιθυμίες των καταναλωτών σχετικά με την τεχνολογία smart home, τους κατασκευαστές που προτιμούν, καθώς και τα κύρια εμπόδια που καθυστερούν την εφαρμογή της.
Παγκοσμίως, οι τομείς της τεχνολογίας smart home που προσελκύουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον από τους καταναλωτές είναι οι «ασφάλεια και έλεγχος» και «ενέργεια-φωτισμός» (55% και 53% αντίστοιχα), ενώ «ψυχαγωγία και συνδεσιμότητα» έρχεται τρίτη (48%). Η «υγεία» και οι «έξυπνες συσκευές» ακολουθούν με 43%. Εξετάζοντας όμως διαφορετικές χώρες, αυτή η γενική εικόνα εμφανίζει ισχυρές αποκλίσεις –όπως για παράδειγμα το ενδιαφέρον που υπάρχει για «ασφάλεια και έλεγχο» με πάνω από ένα τρίτο των καταναλωτών (38%) στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά πάνω από τους μισούς (54%) στις ΗΠΑ και τη Νότια Κορέα.
Παρόμοια απόκλιση σε εθνικό επίπεδο παρατηρείται όσον αφορά στα εμπόδια που οι καταναλωτές θεωρούν ότι τους αποθαρρύνουν από το να υιοθετήσουν την τεχνολογία smart home. Τα κορυφαία ζητήματα σε όλες τις χώρες είναι η τιμή, με πάνω από το ένα τρίτο των καταναλωτών συνολικά να την αναφέρουν ως εμπόδιο και ακολουθούν οι προβληματισμοί σχετικά με τα προσωπικά δεδομένα “...θα χακαριστεί το σπίτι μου...;”, που αναφέρθηκε από το ένα τέταρτο των ερωτηθέντων. Όμως, ενώ αυτή είναι η διεθνής τάση, στο Ηνωμένο Βασίλειο, το δεύτερο μεγαλύτερο εμπόδιο είναι η έλλειψη γνώσης, και όχι τα προσωπικά δεδομένα, ενώ στη Βραζιλία είναι οι χαμηλές επιδόσεις του Ίντερνετ της χώρας.
Όσον αφορά στις προτιμήσεις των καταναλωτών σχετικά με τον ποιον εμπιστεύονται να τους παρέχει τεχνολογία smart home, το 45% των ερωτηθέντων επιθυμούν ένα μοναδικό προμηθευτή –πιθανότατα λόγω της επιθυμίας για απλότητα και ένα ενιαίο οικοσύστημα– ενώ το 29% των ερωτηθέντων επιθυμούν να έχουν περισσότερους τους ενός προμηθευτές. Αλλά ακόμα και εδώ παρατηρούνται διαφορές σε εθνικό επίπεδο. Για παράδειγμα, ενώ οι καταναλωτές στις περισσότερες χώρες προτιμούν μία υπηρεσία ως πάροχο για την ενέργεια του smart home τους, οι καταναλωτές της Νότιας Κορέας προτιμούν μία εταιρεία ηλεκτρικών ειδών.