Οι καταναλωτές δεν ενδιαφέρονται πλέον για τα gadgets;
Επιμέλεια Δημήτρης Μαλλάς
Οι πωλήσεις των προσωπικών υπολογιστών κατά το α’ τρίμηνο της φετινής χρονιάς έπεσαν, εκείνες των tablets το ίδιο, στα smartphones η μία εταιρεία ερευνών κάνει λόγο για σταθερότητα, η άλλη για πτώση, και η Apple ανακοίνωσε για πρώτη φορά ότι οι πωλήσεις του iPhone μειώθηκαν και εκείνες του iPad είναι επίσης μειωμένες σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο που επίσης είχαν παρουσιάσει πτώση.
Και αν η Apple έχει τέτοια νούμερα, είναι προφανές ότι η ανησυχία είναι έκδηλη για όλο τον κλάδο, ο οποίος βλέπει τους καταναλωτές να μην είναι πλέον τόσο θερμοί να αποκτήσουν το νέο smartphone ή ακόμη χειρότερα δεν δείχνουν καμία πρόθεση να αποκτήσουν κάποια καινούρια υπολογιστική συσκευή.
Ας δούμε λίγο τα νούμερα που έχουν ανακοινωθεί τις τελευταίες ημέρες. Όσον αφορά τους προσωπικούς υπολογιστές, η IDC κάνει λόγο για μείωση της τάξεως του 11,5% με τις πωλήσεις στους τρεις πρώτους μήνες του 2016 να διαμορφώνονται στα 60,6 εκατ. τεμάχια σε ολόκληρο τον κόσμο. Σημειωτέον πως η πτώση τα τελευταία χρόνια είναι συνεχής και ένας λόγος εκτιμάτο ότι ήταν η άνοδος στις πωλήσεις των tablets.
Όμως, και εκεί υπάρχει πτώση και το α’ τρίμηνο του 2016 η μείωση στις πωλήσεις ήταν στο -14,7% με τον συνολικό αριθμό tablets που διετέθησαν παγκοσμίως να είναι μόλις 39,6 εκατ. Μάλιστα, η Apple είδε τις πωλήσεις των iPad να μειώνονται κατά 18,8% με τους αναλυτές να υποστηρίζουν ότι η αμερικανική εταιρεία δεν μπορεί να προσελκύσει νέους πελάτες και οι πωλήσεις προέρχονται από αντικαταστάσεις παλαιότερων μηχανήμάτων.
Πτώση, όμως, παρουσιάζουν και οι πωλήσεις της «ναυαρχίδας» της Apple, του iPhone. O αμερικανικός κολοσσός ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις iPhone μειώθηκαν κατά 16,3% στα 51,1 εκατ. τεμάχια, ανακοίνωση που είχε ως αποτέλεσμα σημαντικές απώλειες στη μετοχή της Apple τις περασμένες ημέρες.
Βέβαια, γενικότερα η αγορά των smartphones δείχνει να έχει σταματήσει την ανάπτυξη της: η IDC κάνει λόγο για αύξηση 0,2% των πωλήσεων smartphones στο α’ τρίμηνο του 2016 στα 334,9 εκατ. τεμάχια, ενώ η Strategy Analytics υποστηρίζει πως υπήρξε πτώση 3% στα 335 εκατ. τεμάχια. Πρακτικά, και τα smartphones δείχνουν πλέον να εισέρχονται σε μία περίοδο στασιμότητας με ότι αυτό συνεπάγεται.
Τα αίτια της πτώσης
Το ερώτημα που τίθεται είναι κατά πόσον οι καταναλωτές έχουν πλέον σταματήσει να ασχολούνται με τις ψηφιακές τεχνολογίες και γι’ αυτό σταμάτησαν να αγοράζουν και τις αντίστοιχες συσκευές.
Η πραγματικότητα, όμως, είναι λίγο διαφορετική και σχετίζεται με τις εξελίξεις στο χώρο των ψηφιακών τεχνολογιών όπου οι υπηρεσίες, οι εφαρμογές και το λογισμικό έχουν πλέον μεγαλύτερη σημασία απ’ ότι το hardware. Το Διαδίκτυο αποτελεί πλέον βασικό κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων σε ολόκληρο τον κόσμο αλλά ενώ παλαιότερα η συσκευή που χρησιμοποιείται για την πρόσβαση σε αυτό ήταν ο προσωπικός υπολογιστής (επιτραπέζιος ή φορητός), πλέον αυτό δεν ισχύει.
Τα tablets, πιο μικρά σε μέγεθος και πιο ευέλικτα, έγιναν αρχικά ο προτιμητέος τρόπος και άρχισαν να υποκαθιστούν τα PC, αλλά σταδιακά τα smartphones με τις μεγάλες οθόνες (άνω των 5 ιντσών) είναι ακόμη πιο εύχρηστα όσον αφορά στην πρόσβαση στο Διαδίκτυο.
Γι’ αυτό και η πτώση που παρατηρείται στις πωλήσεις των δύο αυτών κατηγοριών. Μάλιστα, είναι ενδιαφέρον ότι η κατηγορία συσκευών που παρουσιάζει σημαντική ανάπτυξη είναι αυτά που κινούνται ανάμεσα στα tablets και τους φορητούς υπολογιστές.
Ο λόγος για τα «υβριδικά» μηχανήματα, τα οποία πρακτικά είναι tablets με αποσπώμενο πληκτρολόγιο που έχουν τα πλεονεκτήματα και των δύο κατηγοριών: μικρό μέγεθος και μεγάλη ευελιξία, αλλά ταυτόχρονα και δυνατότητα για την εύκολη εισαγωγή δεδομένων με τη χρήση του πληκτρολογίου. Δεν είναι τυχαίο ότι το βασικό αξεσουάρ για το iPad Pro είναι το Smart Keyboard.