Ακτοπλοϊκά ταξίδια: Πότε μπορούμε να διεκδικήσουμε αποζημίωση από τις εταιρείες;
Ποια είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που έχουν οι ταξιδιώτες; Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουμε για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια ως επιβάτες πλοίων
Έχετε βρεθεί στη δύσκολη θέση να έχετε κλείσει εισιτήρια αλλά να μείνετε έξω από το καράβι; Μήπως να χάσουν τις αποσκευές σας; Η ακραία περίπτωση της Άνδρου με το αυτοκίνητο, που κόντεψε να πέσει στο νερό, δε σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κατά καιρούς προβλήματα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Η νομοθεσία προβλέπει μία σειρά από δικαιώματα και υποχρεώσεις τόσο για την ακτοπλοϊκή εταιρεία όσο και για τους ταξιδιώτες, αλλά πολλές από τις πτυχές της δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές στο ευρύ κοινό.
Εάν η ακτοπλοϊκή εταιρεία, σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας, αρνείται την επιβίβαση του ταξιδιώτη στo πλοίο, λόγω υπεράριθμων επιβατών, η εταιρεία αναζητεί κατά πρώτον επιβάτες – εθελοντές, διατεθειμένους να παραιτηθούν από τις κρατήσεις τους. Ως αντάλλαγμα δίνει κάποια παροχή που θα συμφωνηθεί μεταξύ επιβάτη και εταιρείας και τη μεταφορά του με δαπάνη της εταιρείας.
Όταν ο αριθμός των επιβατών που διατίθενται να μην επιβιβαστούν εθελοντικά δεν επαρκεί, προκειμένου το πλοίο να ταξιδέψει με ασφάλεια, η εταιρεία μπορεί να αρνηθεί την επιβίβαση των επιβατών. Τι δικαιούται ο ταξιδιώτης σε αυτήν την περίπτωση;
Άρνηση επιβίβασης στο καράβι
• Ο ταξιδιώτης δικαιούται αποζημίωση ίση με το τριπλάσιο του ναύλου
• Ειδάλλως, δικαιούται μεταφορά στον τελικό προορισμό, το συντομότερο δυνατό, με μέριμνα και έξοδα της εταιρείας. Σε τούτη την περίπτωση δικαιούται επίσης:
• Παροχή γευμάτων με έξοδα της εταιρείας, όταν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των τεσσάρων ωρών από την προγραμματισμένη ώρα απόπλου και προσφορά καταλύματος στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον είναι αναγκαία η διανυκτέρευση για μία ή περισσότερες νύχτες. Η μεταφορά του επιβάτη, από και προς το λιμάνι αναχώρησης, γίνεται με έξοδα του μεταφορέα.
• Για κάθε επιβάτη, ο μεταφορέας μπορεί να περιορίσει το συνολικό κόστος του καταλύματος σε 80 ευρώ ανά διανυκτέρευση και τον αριθμό των διανυκτερεύσεων σε τρεις κατ’ ανώτατο όριο.
• Αποζημίωση ίση με την αξία του ναύλου, εφόσον συμφωνηθεί η μεταφορά του ταξιδιώτη στον τελικό προορισμό.
Ακύρωση εισιτηρίου
Αν ακυρωθεί το εισιτήριο του ταξιδιώτη τουλάχιστον 12 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης του πλοίου, δικαιούται επιστροφή μέρους ή και ολόκληρου του ναύλου και συγκεκριμένα :
• 12 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης – επιστροφή του 50% του ναύλου,
• 7 ημέρες πριν την προγραμματισμένη ημερομηνία αναχώρησης – επιστροφή του 75% του ναύλου,
• 14 ημέρες πριν την προγραμματισμένη ημερομηνία αναχώρησης – επιστροφή ολόκληρου του ναύλου.
Λόγοι ανωτέρας βίας π.χ. Υγεία
• Όταν υπάρχουν λόγοι ανωτέρας βίας (π.χ. υγείας) οι οποίοι αποδεικνύονται εγγράφως, ο επιβάτης δικαιούται την επιστροφή ολόκληρου του ναύλου, ανεξάρτητα από τον χρόνο ακύρωσης.
• Μπορεί ο ταξιδιώτης να αλλάξει το εισιτήριο για το ίδιο ή άλλο δρομολόγιο, εφόσον υπάρχουν θέσεις, χωρίς όμως να δικαιούται επιστροφή τυχόν διαφοράς ναύλων, εφόσον ζητηθεί έως και 48 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης.
Καθυστέρηση απόπλου
Σε περίπτωση που το πλοίο καθυστερήσει να αναχωρήσει από το λιμάνι πάνω από 90 λεπτά από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης, λόγω βλάβης ή ζημιάς, ή για άλλους λόγους, για τους οποίους υπαίτια είναι η εταιρεία, ο ταξιδιώτης δικαιούται:
• Να υπαναχωρήσει από τη σύμβαση και να του επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου.
Αν δεν αλλάξει ο ταξιδιώτης γνώμη και εξακολουθεί να θελήσει να ταξιδέψει δικαιούται:
• Να διαμείνει στο πλοίο, κατά τη διάρκεια της καθυστέρησης και να ταξιδέψει στον προορισμό, με το ίδιο ή άλλο πλοίο, με έξοδα και μέριμνα της εταιρείας,
• Ελαφρά γεύματα ή αναψυκτικά, καθ΄ όλη τη διάρκεια της αναμονής,
• Παροχή γευμάτων με έξοδα της εταιρείας, όταν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 4 ωρών από την προγραμματισμένη ώρα απόπλου και προσφορά καταλύματος στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον είναι αναγκαία η διανυκτέρευση για μια η περισσότερες νύχτες.
Μεταφορά επιβατών από και προς το λιμάνι αναχώρησης
Η μεταφορά του επιβάτη, από και προς το λιμάνι αναχώρησης, γίνεται με έξοδα του μεταφορέα. Για κάθε επιβάτη, ο μεταφορέας μπορεί να περιορίσει το συνολικό κόστος του καταλύματος σε 80 ευρώ ανά διανυκτέρευση και τον αριθμό των διανυκτερεύσεων σε τρεις, κατ’ ανώτατο όριο.
• Αποζημίωση ύψους 25% επί του ναύλου, ή άλλη αντισταθμιστική παροχή, μετά από συμφωνία με την εταιρεία, εφόσον τελικά ο ταξιδιώτης φτάσει στον προορισμό του με το ίδιο ή το πρώτο διαθέσιμο ή άλλο πλοίο, με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας και η καθυστέρηση από τον προγραμματισμένο χρόνο άφιξης στον προορισμό είναι:
• 1 ώρα σε διαδρομή µέχρι 4 ώρες
• 2 ώρες σε διαδρομή από 4 έως 8 ώρες
• 3 ώρες σε διαδρομή από 8 έως 24 ώρες
• 6 ώρες σε διαδρομή άνω των 24 ωρών
Αν όμως η καθυστέρηση υπερβαίνει το διπλάσιο του χρόνου που αναφέρεται παραπάνω η αποζηµίωση ανέρχεται στο 50% της τιμής του εισιτηρίου.
• Αποζημίωση ίση με το διπλάσιο του ναύλου μεταφοράς, καθώς και το ναύλο μεταφοράς οχήματος, ή άλλη αντισταθμιστική παροχή, μετά από συμφωνία με την εταιρεία, εφόσον ο επιβάτης δεν ταξίδεψε στον προορισμό εντός 24 ωρών, από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης του πλοίου, με το ίδιο ή το πρώτο διαθέσιμο ή άλλο πλοίο.
Ακύρωση ταξιδιού
Όταν το ταξίδι ακυρωθεί με υπαιτιότητα της εταιρείας, τότε ο ταξιδιώτης δικαιούται:
• Αποζημίωση ή άλλες αντισταθμιστικές παροχές, κατ’ επιλογή. Η αποζημίωση πρέπει να είναι πλήρης και να καλύπτει κάθε ζημιά που αποδεδειγμένα έχει υποστεί.
Δε δικαιούται τα παραπάνω εάν:
• Ενημερωθεί μία εβδομάδα πριν από τον προγραμματισμένο χρόνο αναχώρησης του ακυρωθέντος δρομολογίου και του επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου,
• Πληροφορηθεί τουλάχιστον 12 ώρες πριν την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης ότι ακυρώνεται το δρομολόγιο και ταξιδέψει με άλλο μέσο στον προορισμό, εντός 12 ωρών, από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης του δρομολογίου, που έχει ακυρωθεί.
Ακύρωση δρομολογίου λόγω βλάβης ή ζημιάς πλοίου
Όταν ακυρωθεί προγραμματισμένο δρομολόγιο, λόγω βλάβης ή ζημιάς του πλοίου, οι ταξιδιώτες δικαιούνται:
• Να ταξιδέψουν στον προορισμό με μέριμνα και έξοδα της εταιρείας, εντός 24 ωρών. Αν υπαναχωρήσουν μπορεί να τους επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου, αφού ενημερωθούν εγκαίρως και συμφωνήσουν.
• Παροχή γευμάτων με έξοδα της εταιρείας, εάν η καθυστέρηση έχει διάρκεια άνω των 4 ωρών και προσφορά καταλύματος στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον είναι αναγκαία η διανυκτέρευση για μία ή περισσότερες νύχτες.
• Μεταφορά από και προς το λιμάνι αναχώρησης, που γίνεται με έξοδα του μεταφορέα. Για κάθε επιβάτη, ο μεταφορέας μπορεί να περιορίσει το συνολικό κόστος του καταλύματος σε 80 ευρώ ανά διανυκτέρευση και τον αριθμό των διανυκτερεύσεων σε τρείς κατ’ ανώτατο όριο,
• Αποζημίωση, ίση με το διπλάσιο του ναύλου μεταφοράς ή άλλη αντισταθμιστική παροχή, μετά από συμφωνία με την εταιρεία, εφόσον δεν πραγματοποιηθεί το ταξίδι στον προορισμό μας εντός 24 ωρών, με υπαιτιότητα της εταιρείας.