Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος: Ο φόρος διαμονής οδηγεί σε απώλεια 6.174 θέσεων εργασίας
Του Δημήτρη Μαλλά
Το βασικό συμπέρασμα της μελέτης είναι πως η εφαρμογή του μέτρου θα οδηγήσει σε απώλειες 340 εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, ενώ κάνει λόγο και για μείωση των θέσεων εργασίας κατά 6.174 καθώς πολλά μικρά ξενοδοχεία θα αντιμετωπίσουν επιπλέον οικονομικά προβλήματα.
Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, υπήρξε παρέμβαση και του προέδρου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννη Ρέτσου, ο οποίος υποστήριξε ότι μεσομακροπρόθεσμα (π.χ. εντός τριετίας) θα υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις και προβλήματα, δεδομένου ότι αυξάνεται το κόστος του ελληνικού τουριστικού προϊόντος και μειώνει την ανταγωνιστικότητα του.
Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Τουρισμού, Γιώργος Τζιάλλας υποστήριξε ότι βραχυπρόθεσμα δεν αναμένεται να υπάρξουν αρνητικές επιπτώσεις, αλλά μεσομακροπρόθεσμα ευελπιστεί ότι θα υπάρξουν λύσεις, σπεύδοντας πάντως να προσθέσει ότι είναι ένα θέμα που είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών.
Η μελέτη, για την οποία πρόκειται να ενημερωθούν και οι θεσμοί, με τίτλο "Διερεύνηση των επιπτώσεων του φόρου διαμονής στον ξενοδοχειακό κλάδο στην Ελλάδα" αναφέρει ότι «ο φόρος διαμονής δημιουργεί δημοσιονομικό όφελος που εκτιμάται ετησίως στα 84 εκατ. ευρώ. Αν η αξιοποίηση του ποσού μεγιστοποιηθεί μέσω της διοχέτευσης σε δημόσιες επενδύσεις τότε θα δημιουργήσει μια θετική συμβολή που ανέρχεται στα 94 εκατ». Συγχρόνως όμως η μελέτη καταδεικνύει ότι τελικώς οι απώλειες στην οικονομία, από την εφαρμογή του νόμου για τον φόρο διαμονής, θα ανέλθουν στα 340 εκατ. ευρώ, ποσό που ουσιαστικά εξαφανίζει τα όποια εισπρακτικά οφέλη. Και αυτό διότι η επιβολή του φόρου διαμονής εκτιμάται πως θα οδηγήσει σε μια αύξηση της μέσης τιμής δωματίου κατά 1,9%, προκαλώντας ένα περιορισμό της ζήτησης που θα οδηγήσει στη μείωση της συνολικής αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,5%.
Σύμφωνα με τη μελέτη, αν η επιβολή ενός φόρου οδηγεί συνακόλουθα σε αύξηση της τιμής του εκάστοτε δωματίου, λόγω μετακύλισης της δαπάνης στους καταναλωτές, τότε δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά δεδομένου ότι το ξενοδοχειακό προϊόν γίνεται ακριβότερο και χάνει μέρος από την ανταγωνιστικότητά του. Ταυτόχρονα αν τα ξενοδοχεία δεν μετακυλήσουν την αύξηση του φόρου στους καταναλωτές, τότε θα υποστούν μείωση των αποτελεσμάτων τους ή θα υποχρεωθούν να μεταβάλουν την ποιότητα των υπηρεσιών με κίνδυνο την μείωση της ζήτησης.
Η Grant Thornton υποστηρίζει ότι ως συνέπεια των παραπάνω, το τελικό αποτέλεσμα των ξενοδοχείων χειροτερεύει σε σημαντικό βαθμό, δημιουργώντας ακόμα μεγαλύτερα προβλήματα ταμειακής διαχείρισης των επενδυτικών και χρηματοδοτικών τους ροών.
Ειδικότερα, η μελέτη του Ξ.Ε.Ε. σημειώνει ότι η επιβολή του φόρου διαμονής θα μειώσει το σύνολο της αγοράς που δημιουργούν τα ξενοδοχεία κατά 2,51% (435 εκατ. ευρώ), δηλαδή τα έσοδα από τα 17,36 δισ. θα μειωθούν στα 16,93 δισ. ευρώ.