Τέχνη με καμβά τη φύση: Έργα τέχνης στο βυθό του ωκεανού, σε καταρράκτες και παγόβουνα (pics)
Με καμβά το βυθό, παγόβουνα, καταρράκτες, δέντρα, ένας σέρφερ – καλλιτέχνης δημιουργεί τέχνη στα πιο απίθανα μέρη, επιχειρώντας να επιστήσει την προσοχή της ανθρωπότητας στην καταστροφή του περιβάλλοντος.
Κινούμενος στο νερό, πάνω στη σανίδα του σερφ, σκαρφαλωμένος σε δέντρα, ισορροπώντας σε κάποιο καταρράκτη ή καταδυόμενος στο βυθό, ο Σον Γιόρο (Sean Yoro) επιχειρεί να δώσει ένα ισχυρό μήνυμα για τις επιπτώσεις της ανθρώπινης δραστηριότητας στο περιβάλλον.
Τα απόκοσμα πορτρέτα του, φιλοτεχνημένα σε επιπλέοντες όγκους πάγου, τοιχώματα γεφυρών, όχθες λιμνών κι εσχάτως και στο βυθό του ωκεανού, εμφανίζονται και εξαφανίζονται ανάλογα με την κίνηση του νερού.
Για το τελευταίο του έργο με τίτλο ‘Deep Seads’ ο καλλιτέχνης επέστρεψε στο νησί Οάχου της Χαβάης όπου και μεγάλωσε.
Κάνοντας καταδύσεις στο βυθό των νησιών, διαπίστωσε πως τα άλλοτε ακμάζοντα «δάση» κοραλλιών, έχουν πια αφανιστεί. Κάπως έτσι αποφάσισε το νέο του έργο να γίνει αιτία αφύπνισης και ευαισθητοποίησης του κόσμου για τους χαμένους κοραλλιογενείς υφάλους.
«Όλο αυτό ξεκίνησε όταν διαπίστωσα την ολέθρια πραγματικότητα για το πόσο αλλάζει τους ωκεανούς και τη φυλή μας. Εκεί όπου κάποτε άκμαζαν κοράλλια, τώρα είναι απόκοσμα άδειο, μετά βίας βρίσκω ίχνη ζωής… Υπάρχει μόνο μία αμυδρά ομοιότητα με την παιδική μνήμη μου», παραδέχεται ο ίδιος…
Για να καταφέρει να φιλοτεχνήσει τα έργα που θα κοσμούσαν το βυθό του Οάχου, χρειάστηκε να προετοιμάσει για περίπου ενάμιση χρόνο το σώμα, το νου και, κυρίως, τα πνευμόνια του.
«Στην πρώτη μου κατάδυση, μετά βίας έφτασα στα τρία μέτρα και νομίζω κράτησα την ανάσα μου για περίπου 40 δευτερόλεπτα. Για τους επόμενους 14 μήνες αφιέρωσα χιλιάδες ώρες ώστε να προετοιμάσω καταλλήλως το σώμα, το μυαλό και, κυρίως, τους πνεύμονές μου. Κι επιτέλους, όλος αυτός ο χρόνος προετοιμασίας ολοκληρώθηκε και είχε έρθει η στιγμή να μπω στο νερό» θυμάται.
Με κάθε κατάδυση να διαρκεί περί τα δύο λεπτά, χρειάστηκε περίπου 120 ώρες δουλειάς για να ολοκληρώσει τα τρία έργα του.
Όπως λέει ο ίδιος, η καταγωγή του του έχει καλλιεργήσει έναν ισχυρό δεσμό με τη φύση και ένα ακόμη ισχυρότερο αίσθημα ευθύνης απέναντι στο περιβάλλον.
«Υπάρχουν χιλιάδες δημοσιεύματα και άρθρα για την κλιματική αλλαγή. Όμως, μέσω της οπτικής επαφής, οι άνθρωποι μπορούν να συνδεθούν καλύτερα με το πρόβλημα», σημειώνει ο Γιόρο.