Τι είναι η αυτοφροντίδα και ποιος ο ρόλος του φαρμακοποιού - Καμπάνια από τον ΠΦΣ και τον ΕΦΕΧ
Αντιμετώπιση ήπιων συμπτωμάτων και ασθενειών με τη συμβουλή του φαρμακοποιού της γειτονιάς.
Τη σημασία της υπεύθυνης αυτοφροντίδας και του ρόλου του φαρμακοποιού έχει στόχο να αναδείξει η πανελλαδική καμπάνια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού, που υλοποιούν από κοινού ο Σύνδεσμος Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (ΕΦΕΧ) και ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος (ΠΦΣ).
Την έναρξη της συνεργασίας των δύο φορέων ανακοίνωσαν σε συνέντευξη Τύπου ο πρόεδρος του ΠΦΣ, Απόστολος Βαλτάς, ο πρόεδρος του ΕΦΕΧ Βασίλης Σερέτης και ο Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Γιώργος Δόκιος, την Τετάρτη (15/01/2020). Χαρακτηρίζοντας τη συνεργασία ιστορική, οι ομιλητές ανέλυσαν τη σημασία της υπεύθυνης αυτοφροντίδας για την προάσπιση της δημόσιας υγείας και τη διαρκή βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, για την εξοικονόμηση πόρων και τη μεγιστοποίηση της ανταποδοτικότητας του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης και Δημόσιας Υγείας.
«Η Αυτοφροντίδα είναι το πρώτο βήμα και η πρώτη επιλογή στη φροντίδα υγείας και στην αντιμετώπιση ήπιων και ελαφριών ασθενειών» επισήμανε ο γενικός διευθυντής του ΕΦΕΧ, Γιώργος Δόκιος. «Ως "Αυτοφροντίδα" ορίζεται το σύνολο των ενεργειών στις οποίες προχωρούν οι άνθρωποι από μόνοι τους για τη διατήρηση της υγείας τους, για τη γενικότερη ευεξία τους και για την πρόληψη ασθενειών, ή την αντιμετώπιση ήπιων συμπτωμάτων υγείας. Βασικός στόχος της καμπάνιας αποτελεί η ανάδειξη του φαρμακείου ως σημείου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και η ενίσχυση του ρόλου του φαρμακοποιού ως σημαντικού και απαραίτητου συμβούλου ΠΦΥ. Με αυτόν τον τρόπο υποστηρίζεται η βιώσιμη ανάπτυξη της Αυτοφροντίδας και δημιουργείται προστιθέμενη αξία για τους πολίτες, τους φορείς υγείας και τους επαγγελματίες υγείας».
Οι εταιρείες- μέλη του ΕΦΕΧ δραστηριοποιούνται στον τομέα των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ), των συμπληρωμάτων διατροφής, των ομοιοπαθητικών και των ιατρικών συσκευών. «Η εφαρμογή υπεύθυνης Αυτοφροντίδας (self care) συμβάλλει θετικά στην αποδοτικότερη αξιοποίηση των διαθεσίμων πόρων ενώ ταυτόχρονα μειώνει σημαντικά τη φαρμακευτική δαπάνη. Αν υποθέσουμε ότι δεν υπήρχαν τα ΜΗΣΥΦΑ, τα Ασφαλιστικά Ταμεία θα επιβαρύνονταν με 1,5 δισ. ευρώ» δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΕΦΕΧ, Βασίλης Σερέτης. «Ευρωπαϊκές αλλά και παγκόσμιες μελέτες δείχνουν ότι για κάθε ένα ευρώ που δαπανάται για την Αυτοφροντίδα το ανταποδοτικό όφελος για τον πολίτη, την Κοινωνική Ασφάλιση και τη Δημόσια Υγεία είναι 7 ευρώ. Επιδιώκεται έτσι, εναρμόνιση της χώρας μας με την ευρωπαϊκή εμπειρία και τις καλές πρακτικές στον τομέα της Αυτοφροντίδας».
Στη Γαλλία, τα προϊόντα αυτοφροντίδας αποτελούν το 15,4% της αγοράς φαρμάκου. Στη Βρετανία, η εξοικονόμηση που προκύπτει για το σύστημα υγείας από την αυτοφροντίδα υπολογίζεται σε 2,3 δισ. λίρες. Η σύνδεση του φαρμακοποιού με την αυτοφροντίδα είναι άρρητκη, τόνισε ο πρόεδρος του ΠΦΣ, Απόστολος Βαλτάς. «Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος αντιλαμβανόμενος το νέο ρόλο του φαρμακείου και τη συμμετοχή του φαρμακοποιού στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, σε συνεργασία με τον ΕΦΕΧ, υλοποιεί τη συγκεκριμένη ενημερωτική καμπάνια για την υπεύθυνη Αυτοφροντίδα. Ο φαρμακοποιός είναι σε θέση να γνωρίζει και να προτείνει τα κατάλληλα προϊόντα Αυτοφροντίδας, συνοδεύοντάς τα με οδηγίες σωστής και ασφαλούς χρήσης, για περιπτώσεις πρόληψης, ήπιων συμπτωμάτων και προβλημάτων υγείας, όπως και να παραπέμπει τον ασθενή στον θεράποντα ιατρό όταν αυτό κρίνεται αναγκαίο. Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος με τα 10.000 φαρμακεία μπορεί να αποτελέσει το θεμέλιο λίθο στην αναμόρφωση του Συστήματος Υγείας της χώρας μας με τη συμμετοχή του στο σύστημα Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας».
Η καμπάνια
Το μήνυμα της καμπάνιας είναι «Αυτοφροντίδα: Φρόντισε τον εαυτό σου, Ρώτησε το φαρμακοποιό σου». Ο στόχος είναι διπλός: να καλλιεργήσει την ανάπτυξη μίας νέας κουλτούρας στο κοινό και να αναδείξει το φαρμακείο της γειτονιάς ως σημείο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με ενισχυμένο το ρόλο του φαρμακοποιού.
Η καμπάνια ξεκινά τον Φεβρουάριο του 2020 και θα διαρκέσει έως τον Μάιο του 2020 με επίκεντρο το φαρμακείο. Στο πλαίσιο της ενημερωτικής εκστρατείας, 10.000 φαρμακεία πανελλαδικά θα φέρουν σήμανση με το λογότυπο και το μήνυμα και ο φαρμακοποιός θα εκπαιδεύει το κοινό αναφορικά με την Αυτοφροντίδα. Παράλληλα, για την ενίσχυση της διάδοσης του μηνύματος και την εκπαίδευση των πολιτών, η καμπάνια περιλαμβάνει μετάδοση ραδιοφωνικού σποτ ως κοινωνικού μηνύματος, καθώς και παρουσία στο ψηφιακό περιβάλλον.
Ήπια συμπτώματα
Η αυτοφροντίδα έχει εφαρμογή στον τομέα της πρόληψης, αλλά και της ανάρρωσης-αποκατάστασης. Με τη συμβουλή του φαρμακοποιού μπορούν να αντιμετωπιστούν ήπια συμπτώματα, τα οποία έχουν αναγνωριστεί εμπειρικά από τον ασθενή, χωρίς παρέμβαση γιατρού. Για παράδειγμα: βήχας, πονόλαιμος, πυρετός, συνάχι, δυσκοιλιότητα, αιμορροΐδες, ήπιο ηλιακό έγκαυμα, μυικός πόνος, μικροτραύματα, τσιμπήματα εντόμων, ήπια δερματολογικά προβλήματα, ξηρότητα του δέρματος, ναυτία.
Σε κάθε περίπτωση, ο ασθενείς πρέπει να αναζητήσει ιατρική συμβουλή όταν τα ήπια συμπτώματα δεν υποχωρούν, η κατάστασή του επιδεινώνεται ή υποτροπιάζει, νιώθει έντονο πόνο, έχει δοκιμάσει ένα ή περισσότερα φάρμακα χωρίς επιτυχία, εμφανίζει ανεπιθύμητες ενέργειες.
Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ (1.000 πολίτες-13 περιφέρειες της χώρας 18-64 ετών - 2017) 6 στους 10 πολίτες πάντα ρωτούν τον φαρμακοποιό και σχεδόν 8 στους 10, συμβουλεύονται τον φαρμακοποιό πάντα ή έστω κάποιες φορές. Οι υπηρεσίες που παρέχονται στο φαρμακείο αφορούν κατά 88% τη μέτρηση πίεσης, 72,8% αντιγριπικούς εμβολιασμούς, 56,8% έλεγχο βάρους και τεστ σακχάρου. Αξίζει να σημειωθεί, τέλος, ότι η μέση τιμή των ΜΗΣΥΦΑ είναι 3,3 ευρώ.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr