Κοντοζαμάνης: Η μείωση του clawback χρειάζεται σχέδιο 3ετίας

Ο σημαίνων ρόλος των φαρμακευτικών εταιρειών σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, τα νέα δεδομένα που θα καθορίσουν τη φαρμακευτική πολιτική τα επόμενα χρόνια, το πολύπλοκο ταξίδι των ασθενών, αλλά και οι τρόποι για να δοθεί μια αναπτυξιακή διάσταση στον κλάδο της Υγείας και να αρθούν οι δυσκολίες τέθηκαν επί τάπητος στο 12ο Συνέδριο Φαρμακευτικού Management, με κεντρικό θεματικό άξονα: «2020-2030: Προάγοντας την Υγεία στην εποχή του «ευφυούς» επιχειρείν». Το Συνέδριο διοργάνωσε η Ελληνική Εταιρεία Φαρμακευτικού Management (Ε.Ε.Φα.Μ.) και πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών, με τη συμμετοχή πολλών καταξιωμένων στελεχών της φαρμακοβιομηχανίας, ακαδημαϊκών και μελών της επιχειρηματικής κοινότητας.
Αντώνης Σρόιτερ, Δημοσιογράφος, Συντονιστής Debate, Ολύμπιος Παπαδημητρίου, Πρόεδρος ΣΦΕΕ, Γενικός Διευθυντής Novo Nordisk Ελλάς, Βασίλης Κοντοζαμάνης, Υφυπουργός Υγείας, Σωτήρης Βανδώρος, Senior Lecturer in Health Economics, King's College London Adjunct Associate Professor, Harvard University
Ε.Ε.ΦΑ.Μ
7'

Οι πρόεδροι της Οργανωτικής Επιτροπής του Συνεδρίου, Σπύρος Φιλιώτης, Αντιπρόεδρος και Γενικός Διευθυντής ΦΑΡΜΑΣΕΡΒ - LILLY και Γιώργος Αλεβιζόπουλος, Γενικός Διευθυντής AENORASIS, ανέλυσαν τις προκλήσεις στο χώρο του φαρμάκου ενόψει της νέας δεκαετίας. Ο κ. Φιλιώτης τόνισε χαρακτηριστικά: «Να θυμηθούμε λίγο τον ρόλο μας στην κοινωνία, να φέρνουμε θεραπείες και εργαλεία για τον επιστήμονα υγείας και για τον πολίτη, για να ζει καλύτερα και περισσότερο. Εάν δεν λυθούν θέματα όπως το rebate και το clawback, δεν θα μπορούμε να είμαστε συνεπείς στο ρόλο μας. Η βιωσιμότητα πρέπει να είναι σίγουρη και αέναη».

H συζήτηση στο Συνέδριο ξεκίνησε με τη φαρμακευτική πολιτική της χώρας και την καινοτομία. Ο υφυπουργός Υγείας, Βασίλης Κοντοζαμάνης αναγνώρισε το δυσθεώρητο ύψος του clawback και είπε ότι η Πολιτεία χρειάζεται να μεταφέρει εμπειρίες και καλές πρακτικές από το εξωτερικό. «Η κυβέρνηση αυτή αναγνωρίζει ότι πρέπει ο κλάδος της Υγείας να συνεισφέρει, να επιχειρεί σε ένα υγιές περιβάλλον, να υπάρχει κέρδος - δεν ποινικοποιούμε το κέρδος - και, επειδή η κατάσταση, όντως, είναι πολύ δύσκολη, θα πρέπει μαζί να βρούμε λύσεις στα προβλήματα, που έχουν αρχίσει να χρονίζουν, και δυστυχώς, έχουν να κάνουν με τη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας. Θα πρέπει με συγκεκριμένα διαρθρωτικά μέτρα να μειώσουμε το clawback, έτσι ώστε να φθάσουμε σε ένα σημείο, που θα γίνει - γιατί όχι; - και μηδέν. Μηδέν θα έπρεπε να είναι. Όμως αυτά δεν πρέπει να γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη, ούτε με ένα νόμο ή με μία υπουργική απόφαση. Χρειάζεται ένα σχέδιο 2-3 ετών, το οποίο το εκπονούμε, με μέτρα στα οποία θα συμφωνήσουμε όλοι μαζί», επεσήμανε ο υφυπουργός Υγείας.

Ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ, Ολύμπιος Παπαδημητρίου, υπογράμμισε: «Όσον αφορά στη θεσμοθέτηση κινήτρων, είναι μια πολύ σπουδαία υπόθεση και πιστεύω ότι θα οδηγήσει τη βιομηχανία σε περισσότερες επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα είτε παραγωγικές είτε, βέβαια, και στο κομμάτι των κλινικών μελετών, που είναι πολύ σημαντικό, γιατί εδώ μιλάμε για χρήματα από το εξωτερικό, ξένα κεφάλαια, που έρχονται στην Ελλάδα. Οι φαρμακοβιομηχανίες καλύπτουν σημαντικές υπηρεσίες εκπαίδευσης ασθενών, συμμόρφωσης ασθενών σε θεραπείες, εκπαίδευσης ιατρικής κοινότητας, κτλ. Πρέπει, όμως, το περιβάλλον να εξυγιανθεί, δηλαδή να γίνει επικαιροποίηση της δαπάνης και αλλαγές, που πρέπει να εφαρμόζονται απαρέγκλιτα», εξήγησε ο κύριος Παπαδημητρίου.

Στην ομιλία του ο Σπύρος Αλεξανδράτος, επικεφαλής συμβουλευτικού τμήματος IQVIA στην Ελλάδα, εκτίμησε ότι το clawback θα συνεχίσει να αυξάνεται με ταχύ ρυθμό. «Η συνολική δαπάνη για την υγεία έχει μειωθεί κατά 36% στα χρόνια της κρίσης ενώ την ίδια χρονική περίοδο η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη μειώθηκε κατά 43%, απορροφώντας μεγάλο μέρος της απώλειας επένδυσης. Στην Ελλάδα κάθε χρόνο χρειάζονται επενδύσεις 5 δισ., για να καλυφθούν οι ανάγκες φαρμακευτικής κάλυψης του πληθυσμού, σημειώνοντας αύξηση 7% χρόνο με τον χρόνο. Η, δε, αύξηση της δαπάνης δεν αναμένουμε να είναι ισοκατανεμημένη σε όλες τις ασθένειες. Σύμφωνα με παγκόσμια στοιχεία του 2017 η αύξηση κατά 22% προήλθε από την Ογκολογία και το 21% προήλθε από τα Αυτοάνοσα. Οι νέες καινοτόμες θεραπείες προστίθενται, αλλά αυξάνουν το κόστος της δαπάνης. Από την άλλη πλευρά, τα budget παραμένουν σταθερά, περίπου στα 2,5 δισ. ευρώ και η συμμετοχή των ασθενών βαίνει μειούμενη τα τελευταία χρόνια. Η συμμετοχή των εταιρειών μέσω επιστροφών (rebate και clawback) αυξάνεται τα τελευταία χρόνια κατά 27%, χρόνο με τον χρόνο».

Ο πρόεδρος του PhRMA Innovation Forum Μάκης Παπαταξιάρχης εξήγησε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη (ΑΙ) συμβάλλει στην εξέλιξη του επιχειρείν (στην Κίνα νοσοκομείο 1.600 κλινών χτίστηκε σε 6,5 ημέρες). «Να μάθουμε να διαχωρίζουμε δύο όρους. Τον όρο κόστος και τον όρο αξία. Οτιδήποτε έχει αξία, έχει κόστος, οτιδήποτε έχει κόστος, δεν έχει απαραίτητα αξία. Αυτό που ορίζαμε ως φάρμακο, δεν είναι πια το ίδιο. Στην Ελλάδα δύο όροι είναι από τους πιο παρεξηγημένους, η καινοτομία και οι μεταρρυθμίσεις. Εμείς πρέπει να ξεκινήσουμε την εσωτερική 4η βιομηχανική επανάσταση».

«Η μη συμμόρφωση στις θεραπείες κοστίζει 125 δισ. στα συστήματα υγείας της Ευρώπης. Χρειαζόμαστε επενδύσεις, αλλαγή του συστήματος τιμολόγησης, κίνητρα για τη χρήση των γενοσήμων. Το φάρμακο είναι επένδυση, 1 ευρώ για το φάρμακο γυρίζει πίσω στο ΑΕΠ 3,42 ευρώ», επεσήμανε ο Μάρκος Ολλανδέζος, επιστημονικός διευθυντής της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ).

Αυτό-φροντίδα

Ο Δημήτρης Μωραΐτης, γενικός διευθυντής της ΒΙΑΝ, αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης (ΕΦΕΧ), κατέρριψε διαδεδομένους μύθους για τα ΜΗΣΥΦΑ και ανέφερε κάποια ιστορικά στοιχεία για τις πανδημίες. «Αλγόριθμοι, ΑΙ, διασύνδεση μηχανών, έξυπνα ρολόγια… ένα εξελισσόμενο φαινόμενο για τον άνθρωπο η αυτό-φροντίδα, δεν μπορεί να διακοπεί. Το 2019 επενδύθηκαν 40 εκατ. ευρώ για προϊόντα αυτό-φροντίδας. Επόμενοι στόχοι για το κράτος και τις αρχές; Να γίνει ειδική διεύθυνση ΜΗΣΥΦΑ στον ΕΟΦ. Επίσης ΕΟΦ, ΕΦΕΧ και ΠΦΣ να ιδρύσουν επιτροπή, για να παρακολουθούν το χάος της διαφήμισης στα συμπληρώματα διατροφής, να εμπλουτιστεί η λίστα των ΜΗΣΥΦΑ, όχι στην ανακοστολόγηση και να ενταχθεί στην πρωτοβάθμια περίθαλψη η αυτο-φροντίδα».

Με ενδιαφέρον αναμένονται τα ευρήματα μελέτης, που έγινε σε συνεργασία με τον ΕΦΕΧ για την αυτό-φροντίδα. Ο Κώστας Αθανασάκης, επιστημονικός συνεργάτης, ερευνητής Εθνικής Σχολής Δημόσιας Υγείας (ΕΣΔΥ), είπε σχετικά: «Θέλαμε να δούμε με τη μελέτη αυτή τη διαχείριση των ΜΗΣΥΦΑ και το κατά πόσο θα ήταν επωφελές να μετακινούσαμε κάποια φάρμακα από τη λίστα με τα συνταγογραφούμενα σε αυτή με τα μη συνταγογραφούμενα. Από τις 89 δραστικές που μελετήθηκαν, 46 προκρίθηκαν και γενικά η ομάδα ελέγχου είναι υπέρ της αλλαγής στα 2/3 αυτών».

Τα Αριστεία Ε.Ε.Φα.Μ

Κατά παράδοση, η διοργάνωση έκλεισε με την απονομή των Αριστείων Ε.Ε.Φα.Μ., το θεσμό που επιβραβεύει τις βέλτιστες και πιο καινοτόμες πρακτικές επικοινωνίας και επιδιώκει να ενθαρρύνει την υιοθέτηση αποτελεσματικών στρατηγικών επικοινωνίας στο φαρμακευτικό κλάδο και να υπογραμμίσει τη συμβολή τους στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, πάντα με απώτερο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών.

Η Επικεφαλής της Οργανωτικής Επιτροπής του 12ου Συνεδρίου, Ντανιέλα Μάλο, προχώρησε αρχικά στην παρουσίαση των υποψηφιοτήτων που προκρίθηκαν στην τελική φάση του διαγωνισμού και στη συνέχεια έλαβε χώρα η τελετή απονομής. Το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Καμπάνια Προϊόντων ΜΗΣΥΦΑ» έλαβε η εταιρεία ΒΙΑΝ για το προϊόν "SALONPAS", ενώ το δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε στην εταιρεία ΦΑΡΜΑΣΕΡΒ-LILLY, για το προϊόν "CARBOSYLANE". Στην κατηγορία «Καμπάνια Προϊόντων Αυτο-φροντίδας», το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στην εταιρεία ΒΙΑΝ για το προϊόν "ALTION", ενώ το δεύτερο στην εταιρεία ΦΑΡΜΑΣΕΡΒ-LILLY για το προϊόν "YOTUEL". Σε ό,τι αφορά στην κατηγορία «Καμπάνια Ψηφιακής Επικοινωνίας», το πρώτο βραβείο έλαβε η εταιρεία AENORASIS για την καμπάνια "LET’S ΠΑΠ", ενώ το δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε στην εταιρεία ΒΙΑΝ για την καμπάνια "NOVALAC". Στην κατηγορία «Καμπάνια Ώριμου Προϊόντος ή Ομάδας Προϊόντων» το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στην εταιρεία JANSSEN για το προϊόν "STELARA", ενώ το δεύτερο στην εταιρεία ROCHE για το προϊόν "AVASTIN". Το πρώτο βραβείο στην κατηγορία «Πρόγραμμα Υποστήριξης Ασθενών & Ευαισθητοποίησης Κοινού», έλαβε η εταιρεία SANOFI για το πρόγραμμα «ΕΝΑ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ.. ΑΓΩΝΩΝ ΖΩΗΣ», ενώ το δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε στην εταιρεία NOVARTIS για το πρόγραμμα «ΒΗΜΑ ΜΠΡΟΣΤΑ». Τέλος, στην κατηγορία «Καμπάνια Νέου Προϊόντος» το πρώτο βραβείο απέσπασε η εταιρεία ΦΑΡΜΑΣΕΡΒ-LILLY για το προϊόν "TRULICITY ενώ το δεύτερο βραβείο απονεμήθηκε στην εταιρεία PFIZER για την καμπάνια "XELJANZ".

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr

Σχετικές ειδήσεις