ΣΦΕΕ: Αιφνίδιο rebate σε κατηγορίες φαρμάκων «μεταμφιέζει» το clawback
Μία νέα υποχρεωτική έκπτωση σε κατηγορίες φαρμάκων με υψηλή κατανάλωση και σε Φάρμακα Υψηλού Κόστους (ΦΥΚ), εισάγει η Κοινή Υπουργική Απόφαση του υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη και του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, Θεόδωρου Σκυλακάκη. Η απόφαση έχει αναδρομική ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2022.
Η νέα αυτή επιβάρυνση για τη φαρμακοβιομηχανία, της τάξης του 3%, ανοίγει νέο μέτωπο με την κυβέρνηση. Ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδας (ΣΦΕΕ) κάνει λόγο για πρόχειρη αντιμετώπιση της δαπάνης για το φάρμακο που συνεχίζεται, με αυτή τη νέα και αιφνίδια υποχρεωτική έκπτωση.
«Με αναδρομική ισχύ από την 1η/1/2022, τον Μάιο φέτος έγινε εισαγωγή πρόσθετης υποχρεωτικής έκπτωσης 5% στα μοναδικά φάρμακα και προχθές, την 1η Νοεμβρίου (2 μήνες πριν από την ολοκλήρωση του έτους), η κυβέρνηση εισάγει μια ακόμη έκπτωση της τάξης του 3% με την ίδια αναδρομικότητα, στις θεραπευτικές κατηγορίες που διακινούνται κυρίως στα ιδιωτικά φαρμακεία και σημειώνουν υψηλές πωλήσεις σε ετήσια βάση. Το αξίωμα ότι εφόσον αυξάνεται η κατανάλωση σε μια θεραπευτική κατηγορία – ανεξάρτητα από το ποιοι είναι οι λόγοι που δημιουργούν αυτή την αύξηση - τότε θα τιμωρηθούν οικονομικά αυτοί που προσφέρουν την θεραπεία, ομολογούμε ότι είναι ιδιαίτερα ευρηματικό, αλλά δεν σχετίζεται με βασικές αρχές πολιτικής υγείας. Με απλά λόγια, οι εταιρείες που έχουν για παράδειγμα φάρμακα για την υπέρταση φταίνε που είναι πολλοί αυτοί που έχουν αρτηριακή υπέρταση σύμφωνα με τις διαγνώσεις των ιατρών δημόσιων δομών, οι εταιρείες που έχουν φάρμακα για το διαβήτη φταίνε που είναι πολλοί αυτοί που έχουν σακχαρώδη διαβήτη σύμφωνα με τις διαγνώσεις των ιατρών δημόσιων δομών, οι εταιρείες που έχουν φάρμακα για την δυσλιπιδαιμία φταίνε που είναι πολλοί αυτοί που έχουν υπερλιπιδαιμία κ.ο.κ.» επισημαίνει ο ΣΦΕΕ.
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, πρόκειται για μία ακόμα προσπάθεια να μετατραπεί το υπέρμετρο clawback σε rebate. Mε ακόμα πιο απλά λόγια η επιβολή αυτών των εκπτώσεων σημαίνει ότι μειώνεται η υπέρβαση (clawback) κατά 5% και 3% αλλά αυξάνονται οι υποχρεωτικές εκπτώσεις (rebates) με τα αντίστοιχα ποσοστά. Δηλαδή "μεταμφιέζεται" το clawback. Ο υπέρτατος στόχος είναι να μειωθεί το απόλυτο νούμερο του clawback σε σχέση με το επιπεδο του 2020, ώστε να επιτευχθεί ένας σχετικός στόχος του πλάνου ανασυγκρότησης (RRF). Το πώς θα γίνει και ποιον αντίκτυπο θα έχει στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, είναι αδιάφορο στην Πολιτεία» υποστηρίζει ο ΣΦΕΕ.
Η ΚΥΑ προβλέπει για τις 25 πιο δαπανηρές κατηγορίες φαρμάκων, με ετήσια συνολική δαπάνη άνω των 20 εκατ. ευρώ με βάση τα στοιχεία του ΕΟΠΥΥ για το 2021, την επιβολή πρόσθετου τέλους 3%. Από το πρόσθετο τέλος εξαιρούνται τα φάρμακα για τα οποία έχουν συναφθεί συμφωνίες με την επιτροπή διαπραγμάτευσης. Λειτουργεί, δηλαδή, εκτός των άλλων και ως ένα επιπλέον μέσο πίεσης προς τις εταιρείες, να προχωρήσουν ταχύτερα οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης. Για το τρέχον έτος, οι εταιρείες θα καταβάλλουν είτε 5% είτε 3% πρόσθετο rebate, δεν διευκρινίζεται όμως τι θα γίνει το 2023 και να οι εκπτώσεις αυτές θα λειτουργήσουν αθροιστικά.
Το ερώτημα, όμως, που θέτει ο ΣΦΕΕ είναι «πώς θα σχεδιάσει μια εταιρεία την ετήσια ή μακροχρόνια βιωσιμότητα της, τις επενδύσεις της, την πρόσληψη νέων εργαζομένων, την έρευνα και τον καινοτόμο εκσυχρονισμό της, όταν στο τέλος του έτους και με αναδρομική ισχύ επιβάλλονται αναγκαστικά εισπρακτικά μέσα ή όταν δεν υπάρχουν δικλείδες σταθεροποίησης έστω αυτής της νοσηρής κατάστασης».
«Και δεν έχει απάντηση, γιατί η αναδρομική ισχύς ξαφνικών μέτρων καταλύουν κάθε έννοια προβλεψιμότητας, τον θεμέλιο λίθο του υγιούς επιχειρείν και επιπλέον προσθέτουν πολυπλοκότητα που οδηγεί στην αδιαφάνεια. Ως επιστέγασμα αυτού, η τελευταία Υπουργική Απόφαση δεν ξεκαθαρίζει καν, αν για το 2023 αυτές οι πρόσθετες υποχρεωτικές εκπτώσεις θα ισχύουν και αθροιστικά ή όχι, μια λεπτομέρεια ίσως που δυστυχώς μπορεί να αποτελεί και δήλωση προθέσεων για την αντιμετώπιση του μεγέθους της υπέρβασης (clawback) για το 2023. Στην ουσία πρόκειται για άλλη μια αύξηση στην υπερφορολόγηση των φαρμακευτικών εταιρειών, που ανέρχεται πάνω από το 70% των πωλήσεών τους, που όχι μόνο δεν έχει κανένα οικονομικό όφελος για τον ασθενή, αλλά θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στις επενδύσεις και τις θέσεις εργασίας των εταιρειών ενώ θέτει σε κίνδυνο την προσβασιμότητα των ασθενών στις θεραπείες που έχουν ανάγκη, παρούσες αλλά κυριότερα μελλοντικές» προειδοποιεί ο ΣΦΕΕ.
Τέλος, ο ΣΦΕΕ καλεί την κυβέρνηση να σχεδιάσει λύσεις για την ανεπαρκή χρηματοδότηση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης και τον πραγματικό έλεγχο του μεγέθους και του μίγματος της ζήτησης, ώστε «οι στόχοι του πλάνου ανασυγκρότησης να επιτευχθούν επί της ουσίας και όχι με λογιστικές αλχημείες όπως αυτές που έχει υιοθετήσει το υπουργείο Υγείας». Προϋπόθεση είναι οι λύσεις αυτές να αντιμετωπίζουν τα παραπάνω προβλήματα με όρους κανονικότητας και βιωσιμότητας και να αφορούν στο μέλλον, να μην είναι παρεμβάσεις εκ των υστέρων, οι οποίες λειτουργούν ως αντίμετρα. «Σε αυτήν την προσπάθεια ο Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος θα είναι αρωγός και συμπαραστάτης» καταλήγει ο ΣΦΕΕ.
Διαβάστε επίσης:
ΣΦΕΕ: Δραματική η υποχρηματοδότηση του νοσοκομειακού φαρμάκου
Δυσαρέσκεια ΣΦΕΕ και PIF από τις διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Υγείας