Πολυνομοσχέδιο: «Δυσάρεστες εκπλήξεις» στα μέτρα για το φάρμακο
Η φαρμακοβιομηχανία αιφνιδιάστηκε από τα νέα μέτρα, τα οποία περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης για το κλείσιμο της αξιολόγησης, καθώς όπως φαίνεται, ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός, δεν αποκάλυψε όλες τις πτυχές τους κατά την ενημέρωση στους εκπροσώπους του κλάδου, στη συνάντηση της 2ας Μαΐου.
Το κρίσιμο θέμα είναι τα κριτήρια με βάση τα οποία θα εισάγονται οι νέες θεραπείες στην ελληνική αγορά, ζήτημα για το οποίο έχουν εκφράσει σοβαρή ανησυχία ως προς τις πιθανές καθυστερήσεις οι σύλλογοι ασθενών χρόνιων παθήσεων. Σύμφωνα με τα όσα είχε γνωστοποιήσει το υπουργείο Υγείας πριν από την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου, μία προϋπόθεση για την εισαγωγή νέων φαρμάκων στη θετική λίστα θα αποτελούσε να κυκλοφορούν σε 9 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, να αποζημιώνονται σε 6 από αυτά εκ των οποίων τα τρία να διαθέτουν σύστημα Αξιολόγησης Τεχνολογικών Υγείας (HTA).
Ωστόσο, το σχήμα 9-6-3 αποδεικνύεται πως αποτελεί μίνιμουμ προϋπόθεση, καθώς στο σχέδιο νόμου αναφέρεται: «Αποζημιώνονται τουλάχιστον στα 2/3 των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης που κυκλοφορούν, τα κράτη στα οποία κυκλοφορούν δεν μπορεί να είναι λιγότερα από 9 και τα από τα ανωτέρω κράτη που αποζημιώνουν το φάρμακο, τουλάχιστον τα μισά περιλαμβάνονται στα κάτωθι ειδικώς αναφερόμενα κράτη-μέλη που διαθέτουν μηχανισμό Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας για τα φάρμακα ανθρώπινης χρήσης, ήτοι: η Αυστρία, το Βέλγιο, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία, η Ισπανία, η Ολλανδία, η Πορτογαλία, η Σουηδία και η Φινλανδία». Η διάταξη, επομένως, ισχύει αναλογικά και σημαίνει πως εάν π.χ. ένα φάρμακο κυκλοφορεί σε 24 κράτη-μέλη, θα πρέπει να αποζημιώνεται σε 16 εκ των οποίων τα 8 να διαθέτουν HTA από την παραπάνω λίστα.
Ένα δεύτερο ζήτημα στο οποίο στέκεται η φαρμακοβιομηχανία, είναι πως το επιπλέον rebate 25% αφορά όχι μόνο στα καινούρια on-patent φάρμακα, αλλά σε οποιοδήποτε προϊόν περιέχει δραστική ουσία που βρίσκεται ακόμη υπό καθεστώς προστασίας, είτε πρόκειται για νέο συνδυασμό είτε για νέα φαρμακοτεχνική μορφή.
Τέλος, σε σχέση με τα ΜΗΣΥΦΑ, το υπουργείο Υγείας επιχειρεί να ρυθμίσει τα κενά για την απελευθέρωση των τιμών τους, η οποία ισχύει από 01/01/2017. Στο πλαίσιο προστασίας των καταναλωτών, θεσπίζει την ενδεικτική τιμή λιανικής πώλησης, η οποία θα υπολογίζεται με βάση το μέσο όρο των 3 χαμηλότερων τιμών των κρατών-μελών της Ε.Ε και θα πρέπει να αναγράφεται στη συσκευασία του φαρμάκου. Τίθεται, δηλαδή, ένα μη υποχρεωτικό πλαίσιο «διατίμησης», το οποίο στην πράξη θα δεσμεύσει φαρμακοποιούς και εταιρείες, καθώς ποιος καταναλωτής θα είναι διατεθειμένος να πληρώσει παραπάνω από την προτεινόμενη τιμή; Εκπρόσωποι της φαρμακοβιομηχανίας επισημαίνουν τον κίνδυνο να δημιουργηθεί ένας φαύλος κύκλος αντιδράσεων μεταξύ καταναλωτών-φαρμακοποιών-εταιρειών. Προσθέτουν πως από τη στιγμή που το θέμα δεν επηρεάζει τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, θα έπρεπε οι εταιρείες να έχουν τη δυνατότητα να καθορίσουν τις τιμές. Ως προς τον κίνδυνο ανατιμήσεων αναφέρουν το παράδειγμα, ότι «ένα πακέτο τσίχλες, κοστίζει πιο πολύ από γνωστά αναλγητικά».
Υπενθυμίζεται πως το πολυνομοσχέδιο συζητείται αυτή τη στιγμή στις συναρμόδιες Επιτροπές της Βουλής και ψηφίζεται την Πέμπτη (18/05/2017) στην Ολομέλεια.