«Σπιράλ» απαξίωσης κατά της ελληνικής παραγωγής φαρμάκου
Στο στρεβλό σύστημα τιμολόγησης και αποζημίωσης των φαρμάκων, την ανεπαρκή φαρμακευτική δαπάνη που οδηγεί σε υπέρογκα clawback και rebate, καθώς και στην έλλειψη μηχανισμού αξιολόγησης της καινοτομίας, αναφέρεται ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ), Θεόδωρος Τρύφων, σε συνέντευξή του στο «Βήμα της Κυριακής».
Το σύστημα τιμολόγησης επικεντρώνεται άνισα και καταχρηστικά στην τιμολογιακή αφαίμαξη των παλαιών και δοκιμασμένων φαρμάκων, off-patent και γενοσήμων, και επιφυλάσσει διαφορετική αντιμετώπιση στα νέα εισαγόμενα, υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΠΕΦ. «Αυτό το σπιράλ απαξίωσης στρέφεται κυρίως κατά της ελληνικής παραγωγής» τονίζει. Άνιση επιβάρυνση εντοπίζει, όμως, και στο θέμα του clawback. «Τις διαρκώς αυξανόμενες υπερβάσεις στη φαρμακευτική δαπάνη και τις επιστροφές στο δημόσιο τις πληρώνει ως «πέναλτι» η βιομηχανία με τεράστιο και απρόβλεπτο κόστος για τις επιχειρήσεις» αναφέρει, ζητώντας την εξαίρεση των γενοσήμων από το καθεστώς των υποχρεωτικών επιστροφών.
Την ίδια ώρα, η Ελλάδα παραμένει πρωταθλήτρια στην Ευρώπη στη διείσδυση των νέων ακριβών φαρμάκων, ανεξάρτητα από την αποτελεσματικότητά τους, επισημαίνει ο κ. Τρύφων. «Είναι αυτονόητη η ανάγκη εισαγωγής νέων καινοτόμων φαρμάκων, όμως, η χώρα δεν διαθέτει μηχανισμό αξιολόγησης καινοτομίας και δεν μπορούμε να διακρίνουμε ποιο νέο φάρμακο έχει μία μοναδικότητα και ποιο είναι απαραίτητο στη φαρμακευτική περίθαλψη» εξηγεί. «Η ΠΕΦ και ο ΣΦΕΕ έχουν αναδείξει την σημασία της δημιουργίας ενός φορέα αξιολόγησης της καινοτομίας προκειμένου να γνωρίζουμε τη σχέση αποτελεσματικότητας και τιμής ενός φαρμάκου και να το αποζημιώνουμε αναλόγως». Η Πανελλήνια Ένωση Φαρμακοβιομηχανίας έχει υποβάλει αναλυτικές προτάσεις, τόσο στην κυβέρνηση όσο και στους θεσμούς, με άξονες τη μεταρρύθμιση του συστήματος και τον εξορθολογισμό της αγοράς, τον έλεγχο της συνταγογράφησης και την ενίσχυση της διείσδυσης των γενοσήμων και των παλαιών οικονομικών φαρμάκων.
Τέλος, ο πρόεδρος της ΠΕΦ αναφέρει ότι οι ελληνικές φαρμακευτικές εταιρείες εμφανίζουν ένα πολύ δυνατό προφίλ εξωστρέφειας, ποιότητας και ανταγωνιστικότητας στη διεθνή αγορά. Τα ελληνικά φάρμακα είναι επώνυμα και έχουν κατακτήσει δύσκολες και απαιτητικές αγορές σε όλη την Ευρώπη και διεθνώς, καταλήγει.