«Χαστούκι» για την κυβέρνηση το δυσθεώρητο clawback
Αντί να μειώνονται, αυξάνονται οι υποχρεωτικές επιστροφές – «Τραγικό λάθος» οι κλειστοί προϋπολογισμοί ανά θεραπευτική κατηγορία – «Υπόλογη η κυβέρνηση» εάν δεν διορθωθεί η φαρμακευτική δαπάνη με την έξοδο από το μνημονιακό πρόγραμμα
ΑΥΞΗΜΕΝΟ ΚΑΤΑ 50% ΤΟΥΣ ΠΡΩΤΟΥΣ ΜΗΝΕΣ ΤΟΥ 2018 – ΑΝΑΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΗΣ ΔΑΠΑΝΗΣ ΑΜΕΣΑ ΖΗΤΑ Η ΦΑΡΜΑΚΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ
Στο τεράστιο ποσό των 150 εκατομμυρίων ευρώ, μόνο για τους τρεις πρώτους μήνες του 2018, έχει εκτοξευθεί το clawback, δηλαδή οι υποχρεωτικές επιστροφές των φαρμακευτικών εταιρειών για την υπέρβαση της φαρμακευτικής δαπάνης, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΕΟΠΥΥ.
Συγκεκριμένα, το clawback είναι αυξημένο σχεδόν κατά 50% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2017, όταν το αντίστοιχο ποσό ήταν 105 εκατ. ευρώ. Εάν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός, τότε μόνο το clawback θα φτάσει τα 600 εκατ. ευρώ το 2018, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου στελέχη της βιομηχανίας. Αυτό καταδεικνύει την ανεπάρκεια της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης κατά το αντίστοιχο ποσό των 600 εκατ. ευρώ, προκειμένου να καλυφθούν οι ανάγκες των ασθενών, προσθέτουν. Υπενθυμίζεται πως για την περσινή χρονιά, οι συνολικές υποχρεωτικές εκπτώσεις και επιστροφές (rebate και clawback νοσοκομειακής και εξωνοσοκομειακής δαπάνης) των φαρμακευτικών επιχειρήσεων ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ.
Πρόκειται για «χαστούκι» στην κυβέρνηση καθώς όχι μόνο απέτυχε να μειώσει κατά 30% το clawback για το 2017 και αντιστοίχως για το 2018, ως μνημονιακή υποχρέωση, αλλά αντίθετα διατηρείται ένα αντιαναπτυξιακό και άδικο –όπως έχει παραδεχτεί και η νυν πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας- μέτρο, παίρνοντας μάλιστα την ανιούσα. Ταυτόχρονα, η επιβάρυνση των ασφαλισμένων μέσω της συμμετοχής παραμένει μεσοσταθμικά πάνω από το 25%.
Για ασφυκτικό κλοιό σε όλες τις εταιρείες του κλάδου κάνει λόγο ο Γενικός Διευθυντής του ΣΦΕΕ, Μιχάλης Χειμώνας, μιλώντας στο Newsbomb.gr και τονίζει την ανάγκη αύξησης της φαρμακευτικής δαπάνης. «Τα τελευταία στοιχεία για το clawback είναι απογοητευτικά όσον αφορά στα μέτρα ελέγχου της δαπάνης. Πιο συγκεκριμένα η υπέρβαση το α΄ τρίμηνο 2018 είναι 150 εκατ. ευρώ, ενώ το α΄ τρίμηνο 2017 ήταν 105 εκατ. ευρώ, δηλαδή αυξήθηκε κατά 42,8%. Με άλλα λόγια το ετήσιο clawback για το 2018 θα υπερβεί τα 600 εκατ. ευρώ μόνο για την εξωνοσοκομειακή δαπάνη! Αυτό είναι άλλη μια σαφής απόδειξη ότι αφενός το κονδύλι δεν επαρκεί και αφετέρου τα μέτρα ελέγχου της δαπάνης έχουν αποτύχει. Δημιουργείται, έτσι, ένας ασφυκτικός κλοιός σε όλες τις εταιρείες του χώρου που θα έχει άμεσα αρνητικά αποτελέσματα στους ασθενείς, αλλά και στους εργαζομένους στον κλάδο.
Για άλλη μια φορά, επιμένουμε στην εφαρμογή μέτρων, όπως θεραπευτικά πρωτόκολλα, μητρώα ασθενών, οργανισμό αξιολόγησης ΗΤΑ, αύξηση της διείσδυσης των γενοσήμων. Ταυτόχρονα, όμως, πρέπει να γίνει μέριμνα για αύξηση του διαθέσιμου προϋπολογισμού για το φάρμακο. Και εάν όχι άμεση αύξηση, τότε έμμεση. Προτείνουμε: α) δημιουργία/πρόβλεψη ειδικού κονδυλίου στον ΕΟΠΥΥ για την πρόληψη/εμβόλια (περίπου 100 εκατ. ευρώ), β) εξαίρεση ορφανών φαρμάκων, αυξητικών ορμονών, παράγωγων αίματος και αντιρετροϊκών φαρμάκων (περίπου 170 εκατ. ευρώ) στα νοσοκομεία και γ) ενεργοποίηση διαγωνισμών για εξοικονόμηση πόρων. Δεν υπάρχει άλλος χρόνος για χάσιμο και δεν αντέχουμε άλλα οριζόντια φοροεισπρακτικά μέτρα!»
Την ίδια ώρα, είναι έκδηλη η ανησυχία για τον τρόπο με τον οποίο σκοπεύει το υπουργείο Υγείας να διαμορφώσει τους κλειστούς προϋπολογισμούς ανά θεραπευτική κατηγορία, παρά το γεγονός ότι είχε παρουσιαστεί ως μέσο δικαιότερης κατανομής του clawback. Στην πρώτη συζήτηση επί του θέματος στην αρμόδια Επιτροπή Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης, την Τετάρτη (25/04/2018) προτάθηκε η κατάτμηση του ανεπαρκούς προϋπολογισμού του 1,945 δισ. ευρώ σε τουλάχιστον 70 υποκατηγορίες, για τις θεραπείες που «καταναλώνουν» το 90% της δαπάνης. Ως βάση, το υπουργείο Υγείας προωθεί το μοντέλο της Δανίας.
Πρόκειται για «τραγικό λάθος» τονίζουν πηγές της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας (ΠΕΦ). «Δεν είναι δυνατό να παίρνουν ως μέτρο σύγκρισης τη Δανία» προσθέτουν, καθώς τα δεδομένα είναι τελείως διαφορετικά, από τα πληθυσμιακά μέχρι τα επιδημιολογικά, ακόμα και παράμετροι όπως ο αριθμός των φαρμακείων (στη Δανία είναι περίπου 500 ενώ στη χώρα μας πάνω από 10.000). Ως άμεση και μόνη ενδεδειγμένη λύση επαναλαμβάνουν το «σπάσιμο» του προϋπολογισμού σε δύο μεγάλες κατηγορίες, προστατευμένης και απροστάτευτης αγοράς. Επίσης, τονίζουν ότι «επιβάλλεται η αναπροσαρμογή της φαρμακευτικής δαπάνης», με πρώτα μέτρα την εξαίρεση των εμβολίων, ορών και παραγώγων αίματος, καθώς και την εξεύρεση κονδυλίου για την κάλυψη των ανασφάλιστων πολιτών.
Η κυβέρνηση για άλλη μια φορά φαίνεται πως επιχειρεί να κρύψει το πρόβλημα «κάτω από το χαλί», τονίζει χαρακτηριστικά το PhRMA Innovation Forum (PIF) με αφορμή τη συζήτηση για τους κλειστούς προϋπολογισμούς, επιμερίζοντας τον ήδη εξαιρετικά ανεπαρκή φαρμακευτικό προϋπολογισμό σε πολλούς μικρότερους.
Με τη δυσοίωνη κατάσταση που διαμορφώνεται, τα θεσμικά όργανα της φαρμακοβιομηχανίας ζητούν συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την επόμενη μέρα της εξόδου από το μνημονιακό πρόγραμμα. Το υπουργείο Υγείας ήδη προετοιμάζεται για την επικείμενη έξοδο, ώστε αυτή «να συνοδευτεί με ένα ξεκάθαρο αποτύπωμα αναβάθμισης των δημόσιων υπηρεσιών υγείας και του κοινωνικού κράτους». Για τον τομέα του φαρμάκου, είναι εκπεφρασμένες οι καλές προθέσεις για μείωση της συμμετοχής των ασθενών, για διόρθωση της φαρμακευτικής δαπάνης, αλλά και του στρεβλού μοντέλου τιμολόγησης και αποζημίωσης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι μελετάται μία πιθανή παρέμβαση για τον Σεπτέμβριο του τρέχοντος έτους. Σε διαφορετική περίπτωση, παράγοντες της φαρμακευτικής αγοράς τονίζουν ότι η κυβέρνηση θα είναι υπόλογη για σειρά επιχειρήσεων οι οποίες θα βρεθούν στο «κόκκινο», με αρνητικές συνέπειες και στην ομαλή συνέχιση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας και επομένως στην ομαλή τροφοδότηση της αγοράς με τα αναγκαία φάρμακα.