Τα κίνητρα για τους επικουρικούς και η δυσχέρεια των νοσοκομείων

Αυξάνονται τα κίνητρα και οι περιοχές που χαρακτηρίζονται ως άγονες, με απόφαση του υπουργού Υγείας, Μάκη Βορίδη, με στόχο να αυξηθούν και οι γιατροί που επιθυμούν να υπηρετήσουν ως επικουρικοί στο ΕΣΥ.
4'


Οι ελλείψεις προσωπικού σε νοσοκομεία και κέντρα υγείας της χώρας είναι μεγάλες, με τα προβλήματα να διογκώνονται στις νησιωτικές και δυσπρόσιτες περιοχές. Η αύξηση των κινήτρων ενδέχεται όντως να αυξήσει τον αριθμό των ενδιαφερόμενων γιατρών, ωστόσο δεν λύνει τους περιορισμούς που θέτουν παλαιότερες διατάξεις στον αριθμό των επικουρικών γιατρών που μπορεί να απασχολήσει ένα νοσοκομείο.

Η μισθοδοσία των επικουρικών γιατρών εντάσσεται στους ετήσιους προϋπολογισμούς των νοσοκομείων και σύμφωνα με παλαιότερη διάταξη που βρίσκεται σε ισχύ, αυτή η επιβάρυνση δεν μπορεί να ξεπερνά ένα συγκεκριμένο ποσοστό, περίπου 1,5% επί του συνολικού προϋπολογισμού. Με δεδομένο ότι οι προϋπολογισμοί των δημοσίων νοσοκομείων είναι κατά πολύ μειωμένοι σε σχέση με το προηγούμενο έτος, γίνεται φανερό ότι η δυνατότητα πρόσληψης επικουρικών γιατρών είναι σημαντικά περιορισμένη ανά νοσηλευτικό ίδρυμα. Έτσι, παρά τα κίνητρα που δίνει το υπουργείο Υγείας, υπάρχει ο κίνδυνος και πάλι να μην μπορούν τα νοσοκομεία να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες σε θέσεις επικουρικών γιατρών.

Πάντως, σύμφωνα με την απόφαση Βορίδη, χαρακτηρίζονται ως άγονες και προβληματικές λόγω των γεωγραφικών, κοινωνικών, συγκοινωνιακών και οικονομικών τους συνθηκών, πόλεις σε 47 νομούς της χώρας ή κωμοπόλεις, όπου εδρεύουν νοσοκομεία, νοσοκομεία-κέντρα υγείας ή κέντρα υγείας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ολόκληροι νομοί της χώρας χαρακτηρίζονται πλέον ως άγονες περιοχές, ενώ στην Αττική εκτός από τα Κύθηρα, άγονες περιοχές θεωρούνται η Αίγινα και ο Γαλατάς.

Οι πόλεις ανά νομό είναι οι ακόλουθες:

- Νομός Αιτωλοακαρνανίας: Μύτικας, Κατούνα, Βόνιτσα, Θέρμο, Χαλκιόπουλοι, Άνω Χώρα
- Νομός Αττικής-Νήσων: Κύθηρα, Αίγινα, Γαλατάς
- Νομός Αρκαδίας
- Νομός Άρτας: Άνω Καλεντίνη, Άγναντα ,Βουλγαρέλι
- Νομός Αχαΐας: Ερυμάνθεια, Καλάβρυτα, Κλειτορία
- Νομός Βοιωτίας: Δίστομο, Αλίαρτος
- Νομός Γρεβενών
- Νομός Δράμας
- Νομός Δωδεκανήσου
- Νομός Έβρου: Διδυμότειχο, Σαμοθράκη, Ορεστιάδα, Σουφλί
- Νομός Εύβοιας: Αλιβέρι, Μαντούδι, Κύμη, Σκύρος, Ιστιαία, Κάρυστος
- Νομός: Ευρυτανίας
- Νομός Ηλείας: Γαστούνη, Σιμόπουλο, Βάρδα, Ανδρίτσαινα,Κρέστενα
- Νομός Ηρακλείου: Άνω Βιάννος, Χάρακας
- Νομός Ζακύνθου
- Νομός Θεσπρωτίας
- Νομός Ιωαννίνων: Πράμαντα, Βουτσαράς, Δελβινάκι, Μέτσοβο, Δερβίζιανα, Κόνιτσα
- Νομός Καρδίτσας: Μουζάκι
- Νομός Καβάλας: Πρίνος
- Νομός Καστοριάς
- Νομός Κέρκυρας
- Νομός Κεφαλληνίας
- Νομός Κιλκίς: Γουμένισσα
- Νομός Κοζάνης: Σέρβια, Σιάτιστα
- Νομός Κορινθίας: Γκούρα, Νεμέα
- Νομός Κυκλάδων
- Νομός Λακωνίας
- Νομός Λασιθίου: Ιεράπετρα, Σητεία, Τζερμιάδες
- Νομός Λέσβου
- Νομός Λευκάδας
- Νομός Μαγνησίας: Ζαγορά, Αργαλαστή, Σκιάθος, Σκόπελος
- Νομός Μεσσηνίας: Αγ.Νικόλαος, Γαργαλιάνοι
- Νομός Ξάνθης
- Νομός Πέλλας: Αριδαία
- Νομός Πιερίας: Αιγίνιο
- Νομός Πρέβεζας: Καναλάκι, Θεσπρωτικό
- Νομός Ρεθύμνου: Αγία Φωτεινή, Ανώγεια, Σπήλι, Πέραμα
- Νομός Ροδόπης
- Νομός Σερρών
- Νομός Σάμου
- Νομός Τρικάλων: Καλαμπάκα
- Νομός Φθιώτιδας: Μακρακώμη, Δομοκός, Αμφίκλεια
- Νομός Φλώρινας
- Νομός Φωκίδας: Λιδωρίκι
- Νομός Χανίων: Βάμος, Κάντανος
- Νομός Χαλκιδικής: Παλαιοχώρι, Αγ. Νικόλαος
- Νομός Χίου

Στην απόφαση σημειώνεται πως ο χαρακτήρας ως άγονης και προβληματικής κατά την προηγούμενη παράγραφο, πόλης ή κωμόπολης που είναι έδρα Κέντρου Υγείας επεκτείνεται αντίστοιχα και:

α. για την πόλη ή κωμόπολη ή χωριό που είναι έδρα Περιφερειακού Ιατρείου 24ωρης ετοιμότητας ή Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου, που υπάγεται στο Κέντρο Υγείας.

β. για την πόλη, κωμόπολη ή χωριό που είναι έδρα Ειδικού Περιφερειακού Ιατρείου σε φυλακές της χώρας και είναι αποκεντρωμένη οργανική μονάδα Νοσοκομείου.

Όσον αφορά στα κίνητρα για τους γιατρούς που θα επιλέξουν να υπηρετήσουν στις συγκεκριμένες περιοχές προβλέπεται ότι:

1. Ο χρόνος διάρκειας της σύμβασης των επικουρικών ιατρών οι οποίοι τοποθετούνται στις περιοχές του άρθρου 1 της παρούσας, μπορεί να ορίζεται έως και τρία έτη, με την προϋπόθεση ότι στον προϋπολογισμό των νοσοκομείων ή των Υγειονομικών Περιφερειών, θα έχει προβλεφθεί η ανάλογη πίστωση.

2. Όταν ένας εκ των συζύγων τοποθετείται ως επικουρικός ιατρός στις παραπάνω περιοχές, ο άλλος δικαιούται να τοποθετηθεί σε θέση επικουρικού ιατρού της ειδικότητάς του, κατά προτεραιότητα και κατά παρέκκλιση του καταλόγου, εφόσον αυτή προκηρυχθεί.

3. Ο χρόνος προϋπηρεσίας επικουρικού ιατρού στις περιοχές αυτές υπολογίζεται διπλός σε σχέση με την προϋπηρεσία στα υπόλοιπα νοσοκομεία, για την κατάληψη θέσης κλάδου ιατρών Ε.Σ.Υ.

4. Οι σύζυγοι των επικουρικών ιατρών που τοποθετούνται σε αυτές τις περιοχές, και είναι τακτικοί υπάλληλοι και υπάλληλοι ΙΔΑΧ δημοσίων υπηρεσιών και Ν.Π.Δ.Δ. που κατέχουν οργανικές ή προσωποπαγείς θέσεις, επιτρέπεται να αποσπώνται κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων σε υπηρεσίες του στενού δημόσιου τομέα κατά προτεραιότητα και σε περίπτωση έλλειψης υπηρεσιακών αναγκών σε υπηρεσίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα, στην περιοχή που υπηρετεί ο/η σύζυγός τους.

5. Γιατροί οι οποίοι κατά την εγγραφή τους στον κατάλογο των επικουρικών δεν έχουν υπερβεί το 60ο έτος της ηλικίας τους, αλλά έχει παρέλθει η επταετία από την ημερομηνία κτήσης του τίτλου της ειδικότητάς τους, μπορούν κατά παρέκκλιση να παραμένουν στον κατάλογο και να τοποθετούνται αποκλειστικά στις περιοχές του άρθρου 1 της παρούσας.

Διαβάστε επίσης:

Στο πειθαρχικό του υπ. Υγείας με ερώτημα απόλυσης ο καρδιοχειρουργός