Αποκλειστικό Newsbomb.gr: Τραγικές συνθήκες εργασίας και νοσηλείας στο Δαφνί
ΤΙ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΤΑ ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΕΛΕΓΚΤΩΝ – ΥΠΟ ΔΙΑΛΥΣΗ ΟΙ ΔΟΜΕΣ ΨΥΧΙΚΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Το ολιγάριθμο προσωπικό και η αδιαφορία του κράτους έχουν οδηγήσει σε τραγική κατάσταση το Ψ.Ν.Α, όπως τουλάχιστον περιγράφεται στην Έκθεση της Επιτροπής Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Ψυχικές Διαταραχές και στο πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας – Πρόνοιας (Σ.Ε.Υ.Υ.Π.), που αποκαλύπτει το «Newsbomb.gr».
Έξι θάνατοι νοσηλευομένων στο Δαφνί σημειώθηκαν από τον Ιούνιο του 2014 μέχρι και τον Σεπτέμβριο του 2015. Σε μια μόλις χρονιά το ψυχιατρικό κατάστημα «μέτρησε» μια αυτοκτονία, μια ανθρωποκτονία σε βάρος δεμένου ασθενούς από άλλο ασθενή, τον τριπλό θάνατο από την πυρκαγιά, αλλά και έναν θάνατο ασθενούς που αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει, εν συνεχεία το έσκασε και βρέθηκε τελικά νεκρός έξω από το ψυχιατρείο. Τα περιστατικά αυτά σε συνδυασμό «με τις επανειλημμένες καταγγελίες προς την Ειδική Επιτροπή του Υπουργείου Υγείας για παραβίαση των δικαιωμάτων των νοσηλευομένων δικαιούται να υποστηριχθεί ότι το ΨΝΑ ως οργανισμός βρίσκεται σε κρίση», αναφέρει η έκθεση της Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ατόμων με Ψυχικές Διαταραχές.
Αν και το σύστημα πυρανίχνευσης λειτούργησε, «σε όλο το νοσοκομείο δεν υπάρχει σύστημα πυρόσβεσης»! Την στιγμή της πυρκαγιάς, ένας από τους 17 τροφίμους της πτέρυγας ήταν καθηλωμένος με ιμάντα, αν και -όπως υπογραμμίζεται στην έκθεση- «στο εν λόγω τμήμα εφαρμόζονται παρατεταμένες καθηλώσεις επί κλίνης και προληπτικές νυχτερινές καθηλώσεις». Μάλιστα, υπάρχει προσωπικό ασφαλείας 20 ατόμων, το οποίο όμως «παρότι στο καθηκοντολόγιό τους συμπεριλαμβάνεται η επιτήρηση των ψυχασθενών λόγω της ιδιομορφίας του νοσοκομείου, δεν τους έχει ανατεθεί το συγκεκριμένο καθήκον».
«Εύφλεκτοι» θάλαμοι και άγνοια καθηκόντων
Τις τραγικές συνθήκες που επικρατούν για νοσηλευόμενους και νοσηλευτές επιβεβαιώνει και το πόρισμα του Σώματος επιθεωρητών Υπηρεσιών Υγείας – Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ), που διενήργησε ΕΔΕ με αντικείμενο τη διερεύνηση των συνθηκών πρόκλησης και εκδήλωσης της φωτιάς με τον τραγικό απολογισμό των τριών νεκρών. «Οροφή διαδρόμου και θαλάμων κατασκευασμένη με πλαστικό εύφλεκτο υλικό» διαπιστώνει η αυτοψία που έγινε στο χώρο του συμβάντος, ενώ «θαμμένα κουτάλια και πλαστικά σκεύη βρέθηκαν στο ένα από τα δύο στρώματα στο δωμάτιο του Χρήστου (σσ: ασθενής που κατηγορείται για την φωτιά)».
Μπορεί το 2006 να συντάχθηκε το Επιχειρησιακό σχέδιο «Περσέας» για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, αλλά από την έρευνα προέκυψε ότι η αναπληρώτρια διοικήτρια δεν ενεργοποίησε το σχέδιο πυρόσβεσης, ο αναπληρωτής αρχηγός της ομάδας πυροπροστασίας δήλωσε άγνοια για τον ορισμό του στη θέση αυτή και οι περισσότεροι στις καταθέσεις τους δήλωσαν ότι δεν είχαν εκπαιδευτεί για αντιμετώπιση πυρκαγιάς.
«Την Δευτέρα το πρωί, 7-9-2015 (σσ: 3 μέρες μετά το συμβάν) ενημερώθηκα για πρώτη φορά ότι είμαι υπεύθυνος αναπληρωτής πυρασφάλειας. Δεν το γνώριζα, δεν είχα λάβει γνώση, δεν είχα ενημερωθεί γραπτώς ποτέ», κατέθεσε μεταξύ άλλων ο Π.Α, που εμφανιζόταν ως αναπληρωτής υπεύθυνος για την πυρασφάλεια χωρίς να έχει ποτέ ενημερωθεί γι' αυτό! Το πόρισμα όμως καταλήγει στο ότι παρά την άγνοια του προσωπικού σχετικά με το σχέδιο αντιμετώπισης έκτακτων καταστάσεων, «ενήργησε αυτοβούλως και ενσυνείδητα».
Έλλειψη προσωπικού και περιορισμοί ασθενών
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που εντόπισε η ΕΔΕ είναι ότι «οι περιορισμοί των ασθενών δεν διενεργούνται μόνο για θεραπευτικούς λόγους, αλλά και λόγω του ολιγάριθμου και χαμηλών προσόντων προσωπικού που υποστηρίζει κυρίως, την απογευματινή και βραδινή βάρδια». Η Συντονίστρια Διευθύντρια του τμήματος ανέφερε σχετικά: «Οι περισσότεροι περιορίζονται στη νυκτερινή βάρδια. Σε όσους περιορίζονται το προσωπικό κάνει ελέγχους, αλλά δεν τηρείται το τρίωρο του πρωτοκόλλου επίσκεψης των ιατρών. Φροντίζουμε να αλλάζουμε τη θέση του ιμάντα και να τους κινητοποιούμε για θεραπευτικούς λόγους». Μάλιστα όταν ερωτήθηκε για το ίδιο θέμα ο αναπληρωτής προϊστάμενος, σχολίασε πως «δεν θα ήταν αναγκαίοι οι περιορισμοί ασθενών (κατά περίσταση) αν υπήρχε εξειδικευμένο προσωπικό».
Στα συμπεράσματα της ΕΔΕ εμφανίζονται ελλιπείς οι πληροφορίες που παρέχονται στο βιβλίο περιοριστικών μέτρων, όπου μεταξύ άλλων «δεν αναφέρεται ο λόγος και η συνολική διάρκεια των περιοριστικών μέτρων». Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στα προγράμματα εφημερίας, όπου δεν υπάρχει καν βιβλίο εφημεριών, αλλά και στο θέμα των επισκεπτών, αφού η ΕΔΕ διαπίστωσε ότι «οι επισκέπτες εισέρχονται χωρίς έλεγχο στο χώρο του νοσοκομείου, τα είδη που προσκομίζουν στους ασθενείς δεν ελέγχονται και δεν τηρείται ωράριο επισκέψεων».