Γυαλιά οράσεως: Τι θα γίνει με την αποζημίωση των ασφαλισμένων από τον ΕΟΠΥΥ
Στο τέλος του προηγούμενου Νοεμβρίου αποφασίστηκε να δοθεί προσωρινά η δυνατότητα στους ασφαλισμένους να αποζημιώνονται για τη δαπάνη και με τον παλιό τρόπο, καταθέτοντας δικαιολογητικά στις Περιφερειακές Διευθύνσεις, εφόσον δεν βρίσκουν οπτικό που να δέχεται το voucher. Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο του ΕΟΠΥΥ, Παναγιώτη Γεωργακόπουλο, η δυνατότητα αυτή επεκτείνεται και για το πρώτο διάστημα του 2019, μέχρι να ομαλοποιηθεί η κατάσταση.
«Το επόμενο βήμα θα είναι ο Οργανισμός, στο πλαίσιο ορθής διαχείρισης και από τη στιγμή που υπάρχουν 8 συμβεβλημένοι οπτικοί στην Αττική και κάποιοι στην επαρχία που δέχονται τα vouchers, να ενημερώσει τους ασφαλισμένους ότι δεν θα δέχονται πλέον οι υπηρεσίες παραστατικά από άλλα καταστήματα οπτικών εκτός αυτών που δέχονται vouchers ή έχουν σύμβαση» αναφέρει ο κ. Γεωργακόπουλος στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο.
Οι οπτικοί αρνούνται να συνάψουν συμβάσεις με τον ΕΟΠΥΥ και να δεχτούν το νέο τρόπο αποζημίωσης των υπηρεσιών με τη χρήση κουπονιών-vouchers, ώστε να σταματήσει η προπληρωμή από τον ασφαλισμένο, καθώς φοβούνται ότι θα πληρώνονται με καθυστέρηση και θα είναι υποχρεωμένοι να δίνουν υποχρεωτικές εκπτώσεις (rebate) και επιστροφές χρημάτων (clawback).
Ο αντιπρόεδρος του ΕΟΠΥΥ παραδέχεται ότι στη διαδικασία των συμβάσεων υπάρχουν και αρνητικά στοιχεία που έχουν να κάνουν με τα παρεπόμενα της σύμβασης, όπως είναι το clawback και το rebate, σημειώνοντας ότι είναι υπαρκτά οικονομικά προβλήματα αυτά. Τονίζει ότι το 99 % των παρόχων που αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ για παροχές υγείας έχουν αποδεχθεί το rebate και το clawback που θεσμοθετήθηκε σε καιρούς δύσκολους και που σήμερα ναι μεν οι καιροί αυτοί δεν έχουν ξεπεραστεί, αλλά πιστεύει ότι θα μπορούσε «να επαναδιατυπωθεί, να ξαναοργανωθεί αυτή η διαδικασία σε διαφορετική βάση με την έννοια να απαλύνουμε σε ένα βαθμό την οικονομική επιβάρυνση που επιβάλλεται».
Ο κ. Γεωργακόπουλος προειδοποιεί τους οπτικούς ότι αν ο ΕΟΠΥΥ θελήσει να εφαρμόσει clawback, μπορεί να το κάνει ακόμα και αν δεν έχουν υπογράψει συμβάσεις. «Οι οπτικοί δεν έχουν καταλάβει ή κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν ότι ο ΕΟΠΥΥ τους διασφαλίζει πελατεία, διότι κανείς δεν θα πήγαινε κάθε 4 χρόνια να αλλάξει τα γυαλιά του. Όταν ο Οργανισμός τους εξασφαλίζει πελατεία δεν νομιμοποιούνται και δεν δικαιούνται να εκβιάζουν, με ασπίδα τους ασφαλισμένους» προσθέτει.
Ο ΕΟΠΥΥ επιδιώκει τον περιορισμό της καταχρηστικής ζήτησης των γυαλιών και τη χορήγησή τους σε όλους όσοι έχουν ανάγκη, εξηγεί ο κ. Γεωργακόπουλος. Στο πλαίσιο αυτό, προς διερεύνηση είναι πληροφορίες που έρχονται από τις 60 Περιφερειακές Διευθύνσεις και αναφέρουν ότι υπάρχει ένα ποσοστό δαπάνης για γυαλιά οράσεως «που δεν πηγαίνει σε πραγματικές ανάγκες διαταραχών όρασης». Η δαπάνη των γυαλιών κυμαίνεται γύρω στα 50 εκατ. ευρώ ετησίως, «αλλά δεν έχουμε δημιουργήσει ακόμη αποτελεσματικούς μηχανισμούς ελέγχου της διαδικασίας συνταγογράφησης των γυαλιών και χορήγησης. Ο ασφαλισμένος παίρνει τα γυαλιά και υποβάλλει τη δαπάνη των 100 ευρώ στην Περιφερειακή Διεύθυνση και κανείς δεν έχει ελέγξει ακόμη αν πράγματι ο ασφαλισμένος πήρε γυαλιά για το πρόβλημα όρασης που έχει ή πήρε γυαλιά ηλίου. Αυτό είναι ένα μεγάλο αγκάθι» λέει ο κ. Γεωργακόπουλος και προτείνει ο έλεγχος να γίνεται σε συνεργασία με τις κατά τόπους Μονάδες. Επιπλέον, πάνω στο παραστατικό εκτέλεσης να αναγράφεται ο τύπος του σκελετού και των κρυστάλλων και οι κωδικοί τους. «Όταν ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει με δημόσιο χρήμα τέτοιες δαπάνες δεν μπορεί να γίνονται ανεξέλεγκτα» καταλήγει.