Αν δεν τραβήξουν τα ηλεκτρικά σειρά έχει το υδρογόνο
Με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία να πέφτουν οι κατασκευαστές εξετάζουν διάφορα σενάρια στο μέλλον, όπως αυτό του υδρογόνου ως καύσιμο.
Του Γιάννη Σκουφή
Χαρακτηριστικό είναι ότι η BMW ετοιμάζεται να παρουσιάσει το πρώτο της υδρογονοκίνητο αυτοκίνητο παραγωγής το 2028, επεκτείνοντας τη συνεργασία της με την Toyota.
Οι δύο εταιρείες θα εξελίξουν ένα νέο σύστημα υδρογονοκίνησης για επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα, ενώ παράλληλα θα επενδύσουν στην ανάπτυξη της απαραίτητης υποδομής για τον ανεφοδιασμό υδρογόνου.
Η BMW έχει ήδη δοκιμάσει πρωτότυπα του iX5, το οποίο είναι εξοπλισμένο με σύστημα κίνησης με υδρογόνο, με την Toyota παρέχει την ενεργειακή κυψέλη για αυτά τα μοντέλα.
Οι δύο εταιρείες είναι πρωτοπόροι στην τεχνολογία των fuel cell, η οποία υπόσχεται μηδενικές εκπομπές ρύπων και αυτονομία συγκρίσιμη με εκείνη των συμβατικών βενζινοκίνητων ή πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, αφού ο χρόνος ανεφοδιασμού είναι παρόμοιος.
Ωστόσο, οι υποδομές ανεφοδιασμού με υδρογόνου παραμένουν περιορισμένες, ενώ η παραγωγή υδρογόνου μέσω ηλεκτρόλυσης βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε ορυκτά καύσιμα, κάτι που, σύμφωνα με τους επικριτές, αναιρεί τα οφέλη της μηδενικής εκπομπής ρύπων.
Η λεγόμενη «πράσινη» παραγωγή υδρογόνου μέσω ανανεώσιμων πηγών ενέργειας προσφέρει μια πραγματικά καθαρή λύση, αλλά δεν έχει ακόμη φτάσει σε ικανοποιητική κλίμακα.
Η BMW υποστηρίζει πως το υδρογόνο είναι «το κομμάτι που λείπει για την ολοκλήρωση του παζλ της ηλεκτρικής κινητικότητας» σε περιπτώσεις όπου τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία δεν αποτελούν ιδανική λύση.
Η Toyota έχει ήδη λανσάρει τη δεύτερη γενιά του υδρογονοκίνητου Mirai από το 2021, με τις πωλήσεις του στην Ευρώπη να φτάνουν τις 616 μονάδες μέχρι τον Ιούλιο, κυρίως σε ταξί και υπηρεσίες κινητικότητας, με κόστος άνω των 70.000 ευρώ.
Εκτός από τις ενεργειακές κυψέλες το υδρογόνο προτείνεται και ως καύσιμο για κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE). Οι ICE που θα λειτουργούν με υδρογόνο αναμένεται να πληρούν τις απαιτήσεις της ΕΕ για μηδενικές εκπομπές μετά το 2035.