Fiat Panda: Με φυσικό αέριο
Ως οδηγοί γνωρίσαμε μόλις πριν από λίγα χρόνια το υγραέριο στα αυτοκίνητα μας.
Εσχάτως μας προέκυψε και το φυσικό αέριο ως καύσιμο, καθώς στην Ευρώπη το γνωρίζουν μια 15ετία. Μιας και η Ελλάδα βρίσκεται σε φάση αναδιοργάνωσης βρήκαμε πολύ ενδιαφέρουσα την ιδέα να δοκιμάσουμε ένα αυτοκίνητο που κινείται με φυσικό αέριο (CNG).
Επιλέξαμε ένα Fiat Panda καθότι οι Ιταλοί έχουν εμπειρία με το συγκεκριμένο καύσιμο εδώ και πολλά χρόνια. Μάλιστα, ο συνδυασμός του 2κύλινδρου βενζινοκινητήρα Twinair 0,9 λίτρων, με το φυσικό αέριο, παρουσιάζεται για πρώτη φορά σε Fiat κι όχι μόνο φορεμένος στο Panda αλλά και στο 500L.
Η πρώτη σκέψη που μας πέρασε από το μυαλό ήταν τυχόν συγκρίσεις με αντίστοιχα υγραεριοκίνητα μοντέλα LPG. Και σε αυτή την βάση σκέψης ανακαλύψαμε πολλά κοινά σημεία.
Έτσι λοιπόν στο Panda CNG της δοκιμής μας βρήκαμε ένα έξτρα ντεπόζιτο χωρητικότητας 12 κιλών στο χώρο της ρεζέρβας, που γεμίζει από μεθάνιο (φυσικό αέριο), προσφέροντας μέγιστη αυτονομία περίπου στα 350 χλμ.Συνδυαστικά με το ντεπόζιτο βενζίνης, η αυτονομία ανέρχεται στα 1.100 χλμ. Αυτό σημαίνει πως το Panda CNGκαταναλώνει – σε ιδανικές συνθήκες – περίπου 3,1 κιλά φυσικού αερίου ανά 100 χλμ. ή 4,6 λίτρα βενζίνης, για την ίδια απόσταση.
Η τιμή του φυσικού αερίου ανά κιλό στην Ελλάδα κοστίζει 0,972 ευρώ, οπότε μπορείτε να κάνετε τους λογαριασμούς σας.
Όπως και στα αυτοκίνητα που κινούνται με υγραέριο (LPG), έτσι και στο Panda CNG υπάρχει ένας διακόπτης που εναλλάσσει τα καύσιμα (βενζίνη-φυσικό αέριο), ανάλογα με τις βουλές του χρήστη.
Ενεργειακά το μεθάνιο είναι χαμηλότερης αξίας καύσιμο σε σχέση με την βενζίνη και το diesel. Συνεπώς και η απόδοση του μικρού μοτέρ Twinair πέφτει από τους 85 στους 80 ίππους, σε mode «Natural Gas».
Πρακτικά, στι χαμηλομεσαίες στροφές δεν αναγνωρίζεις καμία διαφορά στην απόδοση του κινητήρα κατά την εναλλαγή καυσίμων. Στις υψηλές στροφές με χρήση φυσικού αερίου έχεις την αίσθηση πως ο κινητήρας μπορεί αλλά το καύσιμο δεν δίνει την απαραίτητη… εκρηκτικότητα.
Άλλο ένα όφελος από το φυσικό αέριο είναι οι μειωμένοι ρύποι CO2. Γενικώς το μεθάνιο παράγει κατά 30% λιγότερους ρύπους CO2 από την βενζίνη, κατά 22% χαμηλότερους ρύπους από το diesel και κατά 12% χαμηλότερα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα από το υγραέριο (LPG). Ως εκ τούτου θεωρείται οικολογικά φιλικό καύσιμο προς το οικοσύστημα.
Στην περίπτωση του Panda, οι μειωμένοι ρύποι CO2 από την καύση φυσικού αερίου, βρίσκονται στο επίπεδο των 86 γρ./χλμ. που το εντάσσουν στην κατηγορία των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στο δακτύλιο και δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Στον κινητήρα του Panda CNG έχουν γίνει παρεμβάσεις στο σύστημα τροφοδοσίας, στις βαλβίδες και στο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης με ειδικά εξαρτήματα. Η Fiat προσφέρει δύο χρόνια εγγύηση καλής λειτουργίας και την όλη τεχνολογία την ονομάζει «Natural Power».
Συνοψίζοντας, θεωρούμε πως χρησιμοποιώντας ένα αυτοκίνητο σαν το Panda Natural Power θέλεις περίπου 8 ευρώ για κάθε 100 χλμ. με βενζίνη ή περίπου 3,5 ευρώ σε φυσικό αέριο για την ίδια απόσταση. Το όφελος είναι εξαιρετικά σημαντικό για την τσέπη μας αυτή την εποχή.
Από την άλλη, λόγω της διαφοράς τιμής κτήσης των 2.200 ευρώ μεταξύ της βενζινοκινήτης και της έκδοσης CNG του Panda, να υπολογίζεται κέρδος για την τσέπης σας μετά από 3 χρόνια – καλύπτοντας κατά μέσο όρο 15.000 χλμ. ανά έτος.
Το Fiat Panda Natural Gas διατίθεται σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού Pop και Lounge με τιμές στα 14.040 ευρώ και14.640 ευρώ, αντιστοίχως.
Υ.Γ. Κάθε αρχή και δύσκολη! Τα πρατήρια ανεφοδιασμού με φυσικό αέριο στην Αθήνα είναι μετρημένα στα δάχτυλα τους ενός χεριού.
Φώτης Ραΐσης
Πηγή: Carzine.gr