Αεριοκίνηση: Στην υπηρεσία επιχειρήσεων για βελτίωση ανταγωνιστικότητας
Η στροφή πολλών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη στην αεριοκίνηση, με στόχο τη μείωση του κόστους λειτουργίας των επαγγελματικών τους στόλων, γίνεται όλο και πιο εμφανής.
Μάλιστα, σύμφωνα με μελέτη την οποία ολοκλήρωσε πρόσφατα η Navigant Research, υπολογίζεται ότι, μέχρι το 2022, ο αριθμός φορτηγών και λεωφορείων που θα κυκλοφορούν παγκοσμίως με καύσιμο το φυσικό αέριο θα ανέλθει σε 3,7 εκατομμύρια. Εδραιώνεται έτσι μία νέα τάση στην αγορά της αυτοκίνησης διεθνώς, η οποία δικαιολογείται απόλυτα λαμβάνοντας υπόψη την άμεση απόσβεση της διαφοράς στο αρχικό κόστος προμήθειας ενός οχήματος φυσικού αερίου - και η οποία σε κάθε περίπτωση δεν είναι ιδιαίτερα μεγάλη, αφού υπολογίζεται σε περίπου 1000 ευρώ - έναντι ενός συμβατικού βενζινοκίνητου οχήματος. Απόσβεση, η οποία επιτυγχάνεται τάχιστα με τη χρήση ενός οχήματος φυσικού αερίου και τις οικονομικές ελαφρύνσεις που αυτό συνεπάγεται.
Παράλληλα, δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις εκείνες - στην πλειονότητα τους μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες - οι οποίες, στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, στοχεύουν στην ανάδειξη και την καθιέρωση ενός ιδιαίτερα περιβαλλοντικά φιλικού προφίλ, εντάσσοντας την περιβαλλοντική συνείδηση στην εταιρική τους κουλτούρα και στη νοοτροπία των εργαζομένων τους. Μέχρι πρότινος, καλές πρακτικές εταιρειών με στόχο την προστασία ή/και φροντίδα του περιβάλλοντος παρατηρούνταν ειδικά σε πόλεις ή ευρύτερες περιοχές που είτε αντιμετώπιζαν σοβαρά προβλήματα περιβαλλοντικής φύσεως (π.χ. πόλεις με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση), είτε διέπονταν από πολύ υψηλά περιβαλλοντικά πρότυπα και κανονισμούς που είχαν θεσπίσει κρατικοί φορείς και οργανισμοί. Τα τελευταία χρόνια ωστόσο, παρατηρείται μια στροφή σε περιβαλλοντικά ευσυνείδητες πρακτικές από ολοένα και μεγαλύτερο μερίδιο του επιχειρηματικού κόσμου. Σε αυτή τη στροφή, καθοριστικό ρόλο έρχεται να διατελέσει η αεριοκίνηση, δηλαδή η χρήση του φυσικού αερίου ως καύσιμο κίνησης για τους επαγγελματικούς στόλους. Σημειώνεται δε πως το φυσικό αέριο ουδεμία σχέση έχει με το υγραέριο (LPG) το οποίο αποτελεί υπο-προϊόν πετρελαίου.
Ας δούμε όμως ορισμένα παραδείγματα εταιρειών ανά τον κόσμο που στράφηκαν πρόσφατα στο φυσικό αέριο κίνησης:
• Στην Ιταλία, η σουηδική εταιρεία Scania κέρδισε ένα δημόσιο διαγωνισμό στο Μιλάνο για την παροχή 100 φορτηγών συλλογής απορριμμάτων, τα οποία θα κινούνται με συμπιεσμένο φυσικό αέριο (Compressed Natural Gas – CNG). Τα οχήματα θα παραδοθούν στην εταιρεία Amsa S.p.A., η οποία παρέχει υπηρεσίες οδικού καθαρισμού και διαχείρισης απορριμμάτων τόσο στο κέντρο της μεγαλούπολης του ιταλικού Βορρά, όσο και στους γειτονικούς δήμους.
• Επιπλέον, μεγάλες εταιρείες όπως η United Parcel Services Inc ή η ΑΤ&Τ, κορυφαίο όνομα στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, ενισχύουν τους στόλους των οχημάτων που χρησιμοποιούν με οχήματα καύσης φυσικού αερίου. Πρόσφατα μάλιστα, η ΑΤ&Τ αγόρασε 1.200 φορτηγά Chevrolet Express που κινούνται με CNG. Η αυτοκινητοβιομηχανία General Motors, που παράγει το συγκεκριμένο τύπο μίνι φορτηγών, δήλωσε ότι ήταν η μεγαλύτερη πώληση οχημάτων με CNG που έχει κάνει. Στην κατηγορία αυτή δεν πρέπει επίσης να λησμονείται η Waste Management, μία από τις μεγαλύτερες αμερικανικές εταιρείες στη διαχείριση απορριμμάτων στις ΗΠΑ, με παρουσία σε 48 πολιτείες.
• Επιπλέον, η εταιρεία Ryder Systems ξεκίνησε να ενοικιάζει, το 2013, φορτηγά φυσικού αερίου στην πολιτεία της Καλιφόρνια. Η ζήτηση υπήρξε τόσο μεγάλη που η εταιρεία αποφάσισε να επεκτείνει το πρόγραμμά της σε άλλες δύο πολιτείες, την Αριζόνα και το Μιζούρι.
• Ανάλογες κινήσεις φυσικά λαμβάνουν χώρα και στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, η ΔΕΠΑ υλοποιεί τη βασική υποδομή ώστε να ανοίξει την αγορά αεριοκίνησης, δίνοντας τη δυνατότητα σε ολοένα και περισσότερους Έλληνες καταναλωτές να μπορούν να ανεφοδιάσουν τα οχήματά τους με φυσικό αέριο και να απολαύσουν τα οφέλη του «πράσινου» καυσίμου – FISIKON, όπως προωθείται το φυσικό αέριο κίνησης στην ελληνική αγορά.
• Ειδικότερα, η εταιρεία λειτουργεί εδώ και χρόνια δύο ιδιόκτητα πρατήρια FISIKON στην Ανθούσα, σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί όλα τα οχήματα (ΔΧ και ΙΧ) σε 24ωρη βάση και στα Άνω Λιόσια, σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί την τροφοδότηση λεωφορείων και απορριμματοφόρων.
Ακόμα, σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ, η εταιρεία έχει θέσει σε λειτουργία τρεις ακόμη σταθμούς ανεφοδιασμού φυσικού αερίου κίνησης FISIΚON: δύο στην Αθήνα, στην Κηφισιά, επί της λεωφόρου Κηφισίας και στη Φιλαδέλφεια, στο 8ο χλμ της Εθνικής Οδού, και έναν σταθμό στη Θεσσαλονίκη, στο Δήμο Πυλαίας, επί της λεωφόρου Γεωργικής Σχολής. Ενώ υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου ανεφοδιασμού FISIKON στο επόμενο χρονικό διάστημα.
Τα οφέλη του «πράσινου» καυσίμου απολαμβάνουν οι κάτοικοι της Αθήνας όμως και κατά τη χρήση των ΜΜΜ: περισσότερα από 600 λεωφορεία της Αττικής ήδη τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο, ενώ από καλοκαίρι του 2013 κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα και τα πρώτα ταξί με αεριοκίνηση. Δεν πρέπει τέλος να λησμονείται ότι ο Δήμος Αθηναίων διατηρεί επίσης περίπου 100 απορριμματοφόρα τα οποία κινούνται με φυσικό αέριο.