Πως είναι να μετακινείσαι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Οι κατασκευαστές επενδύουν όλο και περισσότερο στα υβριδικά και τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.
Του Γιάννη Σκουφή
Ο ηλεκτρισμός για την κίνηση των αυτοκινήτων, όπως δείχνουν τα πράγματα, θα καθιερωθεί σαφώς πιο γρήγορα από ότι νομίζουμε στην καθημερινότητα των μετακινήσεών μας. Ο λόγοι έχουν να κάνουν κυρίως με τις ολοένα πιο αυστηρές προδιαγραφές εκπομπών ρύπων, οι οποίες συνοδεύονται και από μείωση της κατανάλωσης με την ευρεία έννοια και βέβαια του άμεσα συνυφασμένου με αυτήν κόστους μετακίνησης.
Πρακτικά μιλώντας και για το άμεσο μέλλον δεν διαφαίνεται κάποιος άλλος τρόπος προκειμένου να επιτευθχεί αυτή η εξέλιξη και οι κατασκευαστές ακολουθούν δύο δρόμους: τα υβριδικά μοντέλα, στα οποία ο συμβατικός κινητήρας εσωτερικής καύσης υποβοηθάται από ένα ηλεκτροκινητήρα και τα αμιγώς ηλεκτρικά, τα οποία με βάση τα όσα ξέρουμε και έχουμε συνηθίσει μέχρι τώρα είναι και τα πιο «εξωτικά». Χαρακτηριστικό παράδειγμα για αυτήν την προσέγγιση η VW, η οποία αναπτύσσει δύο παράλληλες γκάμες, μιας αμιγώς ηλεκτρική που, προς το παρόν αποτελούν τα e-Up! και e-Golf και την plug-in υβριδική, με τα Golf και Passat GTE.
Στα δύο τελευταία ο κινητήρας βενζίνης των 1.400 κυβικών της μάρκας συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα, με αποτέλεσμα η συνδυαστική ισχύς του συστήματος να είναι ιδιαίτερα μεγάλη και να φτάνει στην περίπτωση του Golf GTE τους 204 ίππους και στο Passat GTE τους 218. Φυσικά η υψηλή αυτή απόδοση εξασφαλίζει και πολύ καλές επιδόσεις (0-100 σε 7,6 δεύτερα για το Golf και 7,4 για το Passat), αλλά αυτή είναι η μια μόνο πλευρά των δυνατοτήτων τους. Η άλλη είναι η αμιγώς ηλεκτρική κίνησή τους, που σημαίνει μετακίνηση με μηδενικούς ρύπους τουλάχιστον σε ότι αφορά το αυτοκίνητο αυτό καθαυτό. Με πλήρως φορτισμένες τις μπαταρίες τους -φορτίζονται μέσω του οικιακού δικτύου και αυτή είναι η θεμελιώδης διαφοροποίηση των plug-in υβριδικών από τα απλά- μπορούν να καλύψουν μέχρι και 50 χιλιόμετρα πριν μπει σε λειτουργία ο κινητήρας βενζίνης. Στην περίπτωση αυτή η μόνη δέσμευση είναι πως η τελική ταχύτητα δεν μπορεί να ξεπεράσει τα 130 χλμ./ ώρα και αυτό γίνεται προκειμένου να μην αδειάσει πολύ γρήγορα η μπαταρία τους και ισχύει για όλα τα αυτοκίνητα που είτε περιστασιακά είτε συνολικά κινούνται καταναλώνοντας ηλεκτρική ενέργεια και μόνο.
Το μεγάλο πλεονέκτημα των plug-in υβριδικών είναι ότι δεν υπάρχει θέμα αυτονομίας τους, μιας και μπορούν να ανεφοδιαστούν κανονικά σε οποιοδήποτε πρατήριο καυσίμου, όπως κάθε συμβατικό αυτοκίνητο και να συνεχίσουν κανονικά την πορεία τους.
Η αυτονομία από την άλλη είναι το μέγα θέμα των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθότι η ενέργεια που μπορούν κάθε φορά να καταναλώσουν εξαρτάται αποκλειστικά από τη χωρητικότητα των μπαταριών τους, που με τη σειρά τους έχει άμεση σχέση τόσο με το μέγεθός τους όσο και με το βάρους τους, οπότε είναι λογικό να τίθενται όρια.
Το πιο μικρό από τα δύο ηλεκτρικά VW, το e-Up! έχει μπαταρία 18,7 kWh, η οποία του εξασφαλίζει υπό ιδανικές συνθήκες μια αυτονομία της τάξης των 160 χιλιομέτρων. Οι ιδανικές συνθήκες σημαίνουν πως τα πραγματικά χιλιόμετρα μπορεί να είναι λιγότερα αν π.χ. γίνει χρήση του συστήματος κλιματισμού.
Στην πράξη αυτό που σε ξενίζει αρχικά στο ηλεκτρικό Up! είναι η απουσία οποιουδήποτε θορύβου, ακόμα και όταν ο ηλεκτροκινητήρας του των 60 kW (82 ίπποι) έχει τεθεί σε λειτουργία, ενώ μόλις πατήσεις το γκάζι υπάρχει άμεση επιτάχυνση χωρίς την όποια υστέρηση παρουσιάζουν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ανάλογα συμπεριφέρεται βέβαια και το e-Golf, ενώ αν επιμείνει με το γκάζι θα φτάσει από στάση τα 100 χλμ./ ώρα σε 10,4 δεύτερα. Τιμή η οποία είναι ιδιαίτερα καλή αν αναλογιστεί κανείς το αυξημένο βάρος μιας και η συστοιχία των συσσωρευτών ζυγίζει από μόνη της 318 κιλά. Αν εξακολουθεί να επιμένει θα δεί την ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 140 χλμ./ ώρα, προκειμένου να μην εξαντληθεί η μπαταρία και βέβαια την αυτονομία να πέφτει αισθητά.
Πάντως προκειμένου η αυτονομία να είναι όσο το δυνατόν μεγαλύτερη υπάρχουν 2 οδηγικά προφιλ, τα Eco και Eco+, καθώς και 4 επίπεδα ανάκτησης ενέργειας μέσω της πέδησης -κάτι που ισχύει και για το e-Up!. Όσο για τη φόρτιση της μπαταρίας των 24,2 kWh του Golf απαιτούνται σε οικιακό δίκτυο έως και 13 ώρες, διάστημα που πέφτει στις 8 ώρες με τη χρήση του ειδικού Wall box, ενώ στους ειδικούς σταθμούς συνδυαστικής φόρτισης (CCS) επιτυγχάνεται φόρτιση στο 80% της χωρητικότητα της μπαταρίας σε μόλις 30 λεπτά.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το κόστος χρήσης των ηλεκτρικών VW, που με τις σημερινές τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος ανέρχεται σε 2,32 ευρώ για κάθε 100 χιλιόμετρα για το e-Up! και σε 2,51 ευρώ για το e-Golf. Τιμές που είναι πιο χαμηλές από οποιαδήποτε καύσιμο.
Από την άλλη όμως το κόστος αγοράς τους είναι ιδιαίτερα υψηλό και ανέρχεται σε 28.000 ευρώ για το e-Up! και σε 38.900 ευρώ για το e-Golf!. Οι τιμές αυτές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στο κόστος των μπαταριών και θα συμπιεστούν μόνο αν επιτευχθεί η κρίσιμη μάζα ηλεκτρικών αυτοκινήτων, άρα και παραγωγής μπαταριών. Για να προκύψει όμως αυτό θα πρέπει να αυξηθούν οι πωλήσεις τους, που με τη σειρά του για να γίνει αυτό θα απαιτηθούν οικονομικά κίνητρα από την πολιτεία και μάλιστα σοβαρά -στις ΗΠΑ π.χ το ολοκαίνουργιο Tesla Model 3 επιδοτείται ανάλογα με την πολιτεία μέχρι και με 13.500 δολάρια, με αποτέλεσμα η τελική τιμή που καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής να μη διαφοροποιείται από αυτήν ενός αντίστοιχου συμβατικού μοντέλου.
Βέβαια για την Ελλάδα και για την περίοδο που ζούμε ισχύει το τέτοια ώρα τέτοια λόγια, αλλά δυστυχώς δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Όσο για τα plug-in υβριδικά της μάρκας το Golf GTE ξεκινά από τις 37.950 ευρώ και το αντίστοιχο Passat από τις 52.000 ευρώ.