Oι εξατμίσεις που είναι έργα τέχνης
Του Γιάννη Σκουφή
Υπάρχουν όμως και άλλα, συνήθως σπορ αλλά όχι μόνο, που κάθε άλλο παρά τις κρύβου. Απεναντίας προβάλλουν τις εξατμίσεις του με τον πλέον εμφατικό τρόπο, δίνοντάς τους σημαντικό ρόλο στην όλη τους εικόνα, καθώς αποκτούν το status του εμφατικού στοιχείου αναγνώρισης.
Παράλληλα μια καλά σχεδιασμένη και εντυπωσιακή απόλυψη δημιουργεί όχι μόνο εντυπώσεις αλλά και προσδοκίες. Μηχανολογικής ρώμης, υψηλής απόδοσης και εντυπωσιακών επιδόσεων.
Κανόνας ως προς τον αριθμό ή τη θέση των εξατμίσεων δεν υπάρχει. Η πιο συνηθισμένη θέση τους είναι πίσω και προς τα άκρα, αλλά υπάρχουν και οι εξαιρέσεις που δεν επιβεβαιώνουν τον κανόνα αλλά δημιουργούν αίσθηση.
Στην Pagani Huayra ο σχεδιαστής τις έχει τοποθετήσει -είναι τέσσερις τον αριθμό- στοιχισμένες στο κέντρο του αμαξώματος και ναι, θυμίζουν κάνες πολυβόλου, ενώ ομολογουμένως είναι λιγότερο προκλητικές σε σχέση με αυτές της προκατόχου της Zonda. Η οποία ήταν και το πρώτο hyper car που έδωσε τόση μα τόση έμφαση στις εξατμίσεις του.
Στο κέντρο αλλά χαμηλά βρίσκονται και οι απολήξεις ενός άλλοy hyper car, του Koenigsegg Regera, οι οποίες είναι ενοποιημένες σε ένα σύνολο, όπως ακριβώς και στο νέο γαλλικό σπορ μοντέλο, την Alpine A110. Αντίθετα στην Corvette Z06, στο all time classic αμερικάνικο super car είναι μεν στο κέντρο αλλά είναι τέσσερις τον αριθμό.
Το ίδιο concept έχει επιλεγεί και στην κορυφαία Lamborghini Aventador SV, ενώ αντίθετα στην Huracan Performante, το αυτοκίνητο που κατέχει το απόλυτο ρεκόρ στο Nürburgring, οι δύο εξατμίσεις που θυμίζουν μπουριά βρίσκονται στην ευρύτερη κεντρική περιοχή και απομακρυσμένες η μια από την άλλη. Κάτι που ισχύει και για τη Ferrari 488 GTB.
Στο Audi R8 Plus, που έχει πολλά κοινά με τη Huracan οι εξατμίσεις βρίσκονται στα άκρα του αμαξώματος και είναι πολύ όμορφα ενσωματωμένες στο όλο design του πίσω μέρους, ενώ στα άκρα, παραλληλόγραμμες και τέσσερις τον αριθμό είναι τόσο στην όνομα και πράγμα Ferrari 812 Superfast όσο και στη Mercedes-AMG S63.
Παραλληλόγραμμες αλλά δύο και πιο μεγάλες είναι οι εξατμίσεις του Volvo XC90 Polestar που βρίσκονται επίσης στα άκρα, ενώ στη BMW M4 οι 4 στιβαρές εξατμίσεις είναι τοποθετημένες κεντρικά. Η πιο εντυπωσιακή εκδοχή τους δηλώνει το παρόν στην σπέσιαλ CS, ενώ αυτές του Chevrolet Camaro ZL1 παραπέμπουν σε τρομπέτες.
Μεγάλες είναι και οι εξατμίσεις της Alfa Romeo 4C που δείχνουν σαν να αποτελούνται από δύο ομόκεντρες σωλήνες, ενώ ακόμα μεγαλύτερες και διπλάσεις σε αριθμό αυτές του Nissan GT-R Nismo.
Όσο για το Dodge Viper, tο μοντέλο που προσπάθησε χωρίς επιτυχία να σφετεριστεί τη θέση της, βγαίνουν σύμφωνα με την αμερικάνικη παράδοση στα πλάγια, μέσα από τα μαρσπιέ.