Τι είδους πλειοψηφία θέλουμε να είμαστε;

Μια ολιγαρχική κάστα θα καθορίζει τις εξελίξεις ή θα διευρύνουμε τις συλλογικές μας διαδικασίες και θα προχωρήσουμε σε αμεσοδημοκρατικές δομές;

Τι είδους πλειοψηφία θέλουμε να είμαστε;
5'

Ο Λάζαρος ο Βαρυτιμίδης όταν ήταν 16 χρονών δούλευε σε ένα καφενείο στην Τραπεζούντα. Ενθουσιασμένοι οι Πόντιοι για την προέλαση του Ελληνικού Στρατού περίμεναν ανυπόμονα να έρθει η δικιά τους η σειρά. Ο έφηβος Λάζαρος λοιπόν όταν είδε στρατιώτες σε μια παρέα να μιλούν ελληνικά όρμησε πάνω τους αφελώς και τους είπε «Άντε παιδιά σας περιμέναμε» . Οι στρατιώτες ήταν Τούρκοι που είχαν ζήσει χρόνια στην Ελλάδα και είχαν επιστρέψει λόγω των νικών των Ελλήνων, για καλή του τύχη απλά τον έδιωξαν κακήν κακώς απειλώντας τον να μην αναφέρει ξανά κάτι παρόμοιο. Η μοίρα του θα μπορούσε να σφραγιστεί από ένα απλά ανόητα εφηβικό λάθος.

Φυσικά ήρθε η στιγμή που ξεριζώθηκε και αυτός από τις πατρογονικές εστίες για να καταλήξει στο Νευροκόπι Δράμας όπου έγινε ο τοπικός ιερέας. Ανοιχτόμυαλος και ανοιχτόκαρδος παρότρυνε τα παιδιά του και τους συντοπίτες του στην αγάπη για μάθηση και για τους συνανθρώπους του.

Ο παπά Λάζαρος πια διατηρούσε μέσα στο σπίτι μια βιβλιοθήκη που έπιανε ένα ολόκληρο δωμάτιο όπου είχαν ανοιχτή πρόσβαση τα εφτά του παιδιά, οι συγγενείς και οι οικείοι του, ενώ διατηρούσε τίτλους όπως ο Εραστής της Λαίδη Τσατερλεύ. Ένα βιβλίο που όταν ο γιος του βρήκε την 10χρονη ανιψιά του να το διαβάζει στα κλεφτά την μάλωσε για το γεγονός που μια μικρή κοπέλα διάβαζε ένα τόσο τολμηρό βιβλίο, όταν ο ίδιος όμως αντιλήφθηκε το γεγονός μάλωσε τον γιο του για την πράξη του και παρότρυνε την μικρή να συνεχίσει το διάβασμα και όπου στην ανάγνωσή της συναντούσε πράγματα που δεν ταιριάζουν με την ηλικία της να απευθυνθεί σε κάποιον μεγαλύτερο για να της τα ξεκαθαρίσει.

Ο παπά Λάζαρος βρισκόμενος σε μεγάλη ηλικία πια όταν το στερνοπούλι του γνωστός για την απερίσκεπτη συμπεριφορά του, 30χρονών δεν είχε τελειώσει ακόμα την Νομική, του έφερε για νύφη μια Βελγίδα καθολική, ημι-χίπισσα και ελαφρώς αλαζονική κοπέλα και αυτός απλά δυσανασχέτησε για το γεγονός ότι είχαν παντρευτεί με πολιτικό γάμο στην Γερμανία και τους παρότρυνε να κάνουν και έναν θρησκευτικό στο χωριό.

Η ανεκτικότητα είναι εύκολο να την επικροτείς στους άλλους και να την αναμένεις για τον εαυτό σου και τα λάθη σου, αλλά αποδεικνύουμε ότι προτιμάμε την υποκρισία της Ιεράς εξέτασης όταν έρχεται η σειρά μας να την εφαρμόσουμε. Ζούμε σε μια εποχή όπου η πληροφορία είναι διάχυτη, αλλά μια μεγάλη μερίδα του πληθυσμού της Ευρώπης επιλέγει να επιστρέψει στον κόσμο προ του Διαφωτισμού και προτιμάει το μίσος για το ξένο και το διαφορετικό. Επίσης μια μεγάλη μερίδα κόσμου προτιμάει την σιωπή και να στρέφει το βλέμμα αλλού παρά να ορθώσει το ανάστημα φοβούμενη την αντιπαράθεση. Τέλος υπάρχει και μια ακτιβιστική μειοψηφία όπου στην προσπάθεια της να επιβάλλει το δίκιο της γραφικοποιεί τον αγώνα της και προτιμάει την περιθωριοποίηση και το μέτωπο με την μεγάλη πλειοψηφία.

Η ανεκτικότητα είναι συνώνυμο με την θυσία, την θυσία του κομματιού του εαυτού μας που θεωρεί ότι έχει απόλυτο δίκιο. Ο Gandhi έλεγε ότι η επιείκεια και το πνεύμα της ανοχής είναι δύο ιδιότητες που συνδέουν τον άνθρωπο με τον Θεό.

Η Ευρώπη είναι περήφανη για την ιστορία της, για τον πολιτισμό της και για την χριστιανική της παράδοση αλλά μια επικίνδυνη μίξη αλαζονείας και φόβου την οδηγούν στο να δικαιολογεί την πεποίθησή της ότι πρέπει να επιβάλλει τα πιστεύω της.

Οι Ευρωεκλογές δεν αποτελούν μια βαρετή εκλογική διαδικασία που αφορά τα πολιτικά στρατόπεδα αλλά μια επιβεβαίωση της συλλογικής μας αντίληψης και μια επιλογή για το συλλογικό μας μέλλον. Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι όπου οι μελλοντολογικές ταινίες επιστημονικής φαντασίας θα χρησιμοποιούσαν σαν σημείο αναφοράς προκειμένου να δικαιολογήσουν την ουτοπική ή δυστοπική συνέχεια.

Το 2030 παρουσιάζεται από πολλούς σαν το σημείο όπου θα έχει οριοθετηθεί το μέλλον της ανθρωπότητας και του πλανήτη λόγω των τεχνολογικών, κλιματολογικών, κοινωνιολογικών και πολιτικών εξελίξεων. Μια ολιγαρχική κάστα θα καθορίζει τις εξελίξεις ή θα διευρύνουμε τις συλλογικές μας διαδικασίες και θα προχωρήσουμε σε αμεσοδημοκρατικές δομές.

Θα οδεύουμε σε κλιματολογική καταστροφή ή θα έχουμε ενστερνιστεί απόλυτα την βιώσιμη ανάπτυξη και θα έχουμε αντιστρέψει μερικώς τις βλάβες που έχουμε προκαλέσει. Θα έχουν περιθωριοποιηθεί μεγάλες κοινωνικές ομάδες λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων ή θα έχει βοηθήσει η τεχνολογία στην περαιτέρω ενσωμάτωση των ανθρώπων που νιώθουν αποκλεισμένοι.

Η ανδρεία μας δοκιμάζεται όταν είμαστε μειοψηφία, αλλά η ανεκτικότητα, όταν είμαστε πλειοψηφία (Σόκμαν Ρ.). Ήρθε η ώρα να επιλέξουμε τι είδους πλειοψηφία θέλουμε να είμαστε.

Ο Λάζαρος ο Βαρυτιμίδης όταν ήρθε στην Ελλάδα έγινε Ελευθεριάδης. Όλοι είμαστε περήφανοι για την καταγωγή μας και την τιμή μας, αλλά σημαντικότερο όλων είναι η ελευθερία, ειδικά απόψεων.

*Ο Αντώνης Ελευθεριάδης είναι μέλος ΔΣ ΟΣΕΘ, τραπεζικό στέλεχος, πιστοποιημένος στην παροχή επενδυτικών συμβουλών

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή