Ν. Νικολόπουλος: Γιατί "βασιλεύει" η διαπλοκή στο ραδιοτηλεοπτικό τόπιο
Μετά από πέντε αποτυχημένες προσπάθειες, επιτεύχθηκε στην 6η διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής, η επιβαλλόμενη από το Σύνταγμα πλειοψηφία των τεσσάρων πέμπτων για την συγκρότηση του Ε.Σ.Ρ.
Δυστυχώς αλλά απεδείχθη πως ευκολότερα βγαίνει πρόεδρος στις ΗΠΑ, παρά στο ΕΣΡ.
Η «παρά φύση σύλληψη» και η «εξωμήτρια κυοφορία»... γέννησε ένα πολυκέφαλο τέρας, που αμέσως και ασμένως αναγνώρισε και υιοθέτησε η περιώνυμη και βορβορώδης διαπλοκή....
Όπως είδαμε το ΕΣΡ ήταν και είναι όμηρος των κομμάτων και πεδίο κομματικού ανταγωνισμού -εξ’ αρχής εκ του καταστατικού του- ενώ πολιτικοποιήθηκε σε μεγάλο βαθμό και με την επιλογή ορισμένων προσώπων για τη στελέχωσή του. Είναι αμφίβολο αν έπειτα από όλα αυτά θα μπορέσει το ΕΣΡ να επιτελέσει κατ’ ουσίαν τον συνταγματικό του ρόλο.
Ερωτώ: Μπορεί ο νέος «ανεξάρτητος» Πρόεδρος να μην συμφωνήσει με το νόμο που ψήφισε η Βουλή και έτσι να μπορούν τα κανάλια να είναι όσα θέλουν οι θαλασσοπνιγμένοι στα δάνεια καναλάρχες;
Μπορεί μάλιστα να χτυπήσει την διαπλοκή, που δεν τσάκισε ο Καραμανλής και ο Τσίπρας, ο άνθρωπος που «έριξε στα μαλακά» τον Υπουργό του «ΤΙΤΑΝΙΚΟΥ», Γ. Παπακωνσταντίνου για τις λίστες Λαγκάρντ;
Μπορεί να «μαζέψει» τα 250 εκ. που θα έπαιρνε το Δημόσιο από την δημοπρασία των καναλαρχώνν με την συμμετοχή και των παλαιών;
Μακάρι το νέο Ανεξάρτητο ΕΣΡ να τα καταφέρει, αλλά αυτοί οι νταβατζήδες που τους επέβαλαν δεν έχουν μαντήλι να κλάψουν, δεν έχουν ούτε τους μισθούς των εργαζομένων να πληρώσουν και οι Τράπεζες τους ζητάνε πίσω τα δανεικά.
Και όλα αυτά επειδή ο νομοθέτης δεν προέβλεψε τι θα συμβαίνει αν για διάφορους λόγους δεν υπάρχει η δυνατότητα να επιτευχθεί η πλειοψηφία των 4/5. Μια μειοψηφία, με άλλα λόγια, μπορεί να μπλοκάρει τις αποφάσεις μιας πλειοψηφίας.
Πόσο δημοκρατικό φαντάζει όλο ετούτο;
Δυστυχώς εδώ και χρόνια το ΕΣΡ δυσλειτουργεί και είναι απαξιωμένη η αξιοπιστία του στα μάτια της κοινής γνώμης
Στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της διαπλοκής τα αποτελέσματα είναι πενιχρά. Πρόστιμα επιβάλλονται τα οποία όμως δεν εισπράττονται λόγω διαφόρων «δικαιολογιών»!
Ενώ περιορισμοί, λ.χ. της Οδηγίας της Ε.Ε. για τις οπτικοακουστικές υπηρεσίες, πολύ πιο ουσιαστικοί για τον πολιτισμό και την ενημέρωση δεν τηρούνται, καθώς επίσης και οι έλεγχοι για τον τρόπο μέτρησης της προβολής των πολιτικών κομμάτων, ιδιαίτερα σε προεκλογικές περιόδους δεν γίνονται.
Εμείς οι Έλληνες Χριστιανοδημοκράτες πιστεύουμε πως οι ανεξάρτητες Αρχές αποτελούν πληγή για τη Δημοκρατία. Κάτι που έγινε φανερό και τώρα με το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης και την αδυναμία συγκρότησής του.
Ας είναι, τώρα η διαπλοκή.... Τελειώνει και αρχίζει η πλουραλιστική και αδέσμευτη ηλεκτρονική ενημέρωση.
Οι Ανεξάρτητες Αρχές, με μέλη διορισμένα και όχι εκλεγμένα, δεν υποχρεώνονται να δίνουν λογαριασμό σε κανέναν. Νέα ήθη. Χωρίς θεωρητικά και πρακτικά να διαθέτουν τη λαϊκή αποδοχή. Συγκροτούνται από διορισμένα μέλη με προτάσεις κομμάτων, που μπορεί να είναι μικρές μειοψηφίες και δεν εκφράζουν επ’ ουδενί την πλειοψηφική λαϊκή εντολή, οπότε γίνονται μέρος και συντελεστές της διαφθοράς και όχι πολέμιοί της.
Χαρακτηρισμό παράδειγμα η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Υποτίθεται πως δημιουργήθηκε για να καταπολεμήσει τα καρτέλ και η ίδια παραδέχεται σήμερα πως τα καρτέλ υπάρχουν με κορυφαίο αυτό των δημοσίων έργων, το οποίο υποτίθεται πως έχει έτοιμο εδώ και χρόνια να στείλει στην Δικαιοσύνη. Τα καρτέλ των σουπερ μάρκετ επίσης διατηρούνται έτσι που οι τιμές Παρισίων και Βερολίνου είναι ίδιες και στην Ελλάδα, από τις φερώνυμες εκ Παρισίων και Βερολίνου αλυσίδες!
Παγκοίνως γνωστό είναι, επίσης, ότι αυτή η αρχή είναι τόσο στενά συνδεδεμένη με κόμματα, όσο δείχνει η παρουσία εκεί σε κορυφαία θέση συζύγου κομματικού στελέχους της Νέας Δημοκρατίας.
Πρόσφατα η κυβέρνηση παρουσίασε ως μέγα μοχλό της διαφθοράς το συγκρότημα Λαμπράκη, πρωταγωνιστικό όμιλο στα θαλασσοδάνεια και που σημερινό κορυφαίο στέλεχός του διώκεται για απίστευτα ποσά.
Στην υπό συγκρότηση αρχή ΕΣΡ που παρουσιάζεται ως ανεξάρτητη και ικανή να πολεμήσει τη διαφθορά, δηλαδή και αυτά τα θαλασσοδάνεια προτάθηκε και ορίζεται ως μέλος μέγα στέλεχος του συγκροτήματος Λαμπράκη, το οποίο μάλιστα επί δεκαετίες έχει αρμοδιότητα να παρακολουθεί τα ραδιοτηλεοπτικά θέματα, άρα έχει και πλήρη γνώση του «βόθρου» στον οποίο κουμάντο, όπως ξέρουμε έκανε ο ΔΟΛ, μέχρι και σήμερα.
Δεν κρατούν ούτε τα προσχήματα. Υπάρχει δε, ο βάσιμος κίνδυνος να περάσει το μήνυμα και στη Δικαιοσύνη ότι ο ΔΟΛ που είναι κατηγορούμενος για κακουργηματικές πράξεις, κάνει κουμάντο.
Είναι αφελές να δεχθεί κανείς ότι δεν περνά τέτοιο μήνυμα όταν στην ανεξάρτητη αρχή.
Προήδρευε μέχρι χθες κορυφαίος της Δικαιοσύνης, με συμμετοχή μάλιστα σε δίκες διαφθοράς πολιτικών και στέλεχος στην «Ανεξάρτητη» αυτή αρχή θα είναι η «κουμανταδόρισα» ως σήμερα του ΔΟΛ στα ΜΜΕ...
Είναι πολλά τα «επειδή» τα οποία επιβάλλουν να επανασχεδιάσουμε τα θεσμικά αντίβαρα των αρχών, προκειμένου να αποτρέψουμε την μεταμόρφωση της ανεξαρτησίας τους σε ασυδοσία και αυθαιρεσία.
Σημειώνω μερικά «επειδή» ενδεικτικά :
Επειδή οι αρχές οφείλουν να οργανωθούν κατά τρόπο τέτοιο, ώστε να παρέχουν πραγματικά τα εχέγγυα αμερόληπτης, δίκαιης και, κυρίως, επαρκώς αιτιολογημένης κρίσης.
Επειδή τα στελέχη των ανεξάρτητων αρχών -κατ' αναλογία προς τους δικαστικούς λειτουργούς, απολαμβάνουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας, γεγονός ιδιαιτέρως κρίσιμο.
Επειδή οι αποφάσεις που ενέχουν δυσμενείς συνέπειες για τους διοικούμενους, πρέπει να λαμβάνονται κατόπιν ενδελεχούς και κατά περίπτωση εξέτασης των πραγματικών περιστατικών κάθε υπόθεσης.
Επειδή μια ματιά στις σχετικές κυρωτικές αποφάσεις του ΕΣΡ είναι αρκετή για να κατανοήσει κανείς, πώς καταστρατηγείται κάθε έννοια δίκαιης και αιτιολογημένης κρίσης καθώς θα βρει αποφάσεις-καρμπόν, στις οποίες απλώς αλλάζει το όνομα του διοικούμενου, δίχως κατ’ ουσία εξέταση των πραγματικών περιστατικών κάθε υπόθεσης.
Επειδή είναι κανόνας η ανεπαρκής ή ανύπαρκτη αιτιολόγηση, της τάξεως των τριών ή, το πολύ, τεσσάρων γραμμών, παρά το ότι ο νόμος ρητώς επιτάσσει την πλήρη αιτιολόγηση στο σώμα της πράξης. Επειδή αυτά είναι μερικά μόνον από τα κακώς κείμενα.
Επειδή ακόμα και ο κοινοβουλευτικός έλεγχος περιορίζεται στην κατάθεση από τις ανεξάρτητες αρχές, σε μία ετήσια έκθεση στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, καθώς και την ακρόαση των προέδρων ή άλλων μελών τους από την εν λόγω Επιτροπή.
Από την μελέτη των πρακτικών προκύπτει ότι οι «ελεγχόμενες» αρχές συσκοτίζουν, κατά το δοκούν, την πραγματικότητα, οσάκις εμφανίζονται και έτσι στην πράξη δρουν ανεξέλεγκτα
Επειδή οι κυρωτικές αποφάσεις των ανεξάρτητων αρχών θίγουν καίρια τα συμφέροντα των διοικούμενων και συνεπώς δεν είναι δυνατόν να λαμβάνονται οι αποφάσεις αυθαίρετα και πρόχειρα και με βάση την έτοιμη απάντηση: «Σε όποιον δεν αρέσουμε, ας προσφύγει στα δικαστήρια».
Επειδή πριν καταφύγει στην χρονοβόρα και κοστοβόρα Ελληνική Δικαιοσύνη, ο διοικούμενος δικαιούται να γνωρίζει ότι η άποψή του έχει τύχει ακρόασης και αμερόληπτης εξέτασης από την αρχή που επέβαλε την δυσμενή για εκείνον πράξη.
Επειδή... Επειδή.. Επειδή, λοιπόν, αυθαιρεσία είναι «αδελφική φίλη» των ανεξαρτήτων αρχών προκύπτει η αδήριτη ανάγκη της κατάργησης τους, γιατί θα είχε πολλά περισσότερα να προσφέρει από ότι η «τραβεστί» λειτουργία τους....