Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Σύσκεψη στο Μαξίμου, παρέμβαση της κυβέρνησης και σκέψεις για επιδότηση
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Το δυσβάσταχτο κόστος των μετακινήσεων με πλοίο για τους πολίτες ενεργοποίησε την κυβέρνηση που αποφασίζει παρεμβάσεις και καλεί για εξηγήσεις τους εκπροσώπους των εταιρειών.
Οι αδικαιολόγητα υψηλές τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, φέρνουν κυβερνητική παρέμβαση για το θέμα. Το γεγονός ότι παρά τις μειώσεις στα καύσιμα, που κατά την περσινή περίοδο δικαιολογούσαν την αύξηση των τιμών στα ναύλα, δεν έχουν υπάρξει ανάλογες μειώσεις σε όσους επιθυμούν να ταξιδέψουν με πλοία σε νησιωτικούς προορισμούς, οδηγεί την κυβέρνηση στο να ζητήσει εξηγήσεις από τους εκπροσώπους των ναυτιλιακών εταιριών.
Είναι ενδεικτικό πως το κόστος των καυσίμων έχει μειωθεί φέτος κατά 45,5%, όμως, οι τιμές στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια παραμένουν αστρονομικές. Οι επιβάτες καλούνται να πληρώσουν ακόμα και έναν μισθό για να πάνε διακοπές στα ελληνικά νησιά, με τον «πονοκέφαλο» να γίνεται αφόρητος ενόψει διακοπών. Ειδικότερα αν πρόκειται και για μία πολυμελή οικογένεια, τότε το κόστος εκτινάσσεται στα ύψη. Με αυτά τα δεδομένα, η κυβέρνηση αναμένεται να προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις έτσι ώστε να λυθεί το ζήτημα.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως το πρωί της Τρίτης (11/7) θα υπάρξει ευρεία σύσκεψη στο Μέγαρο Μαξίμου για το ζήτημα των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Σε αυτή θα πάρουν μέρος οι τρεις στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού, Άκης Σκέρτσος, Σταύρος Παπασταύρου και Γιάννης Μπρατάκος, όπως και οι αρμόδιοι υπουργοί, Ναυτιλίας και Ανάπτυξης, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και Κώστας Σκρέκας αντίστοιχα. Επιπλέον, το «παρών» θα δώσουν υφυπουργοί και γενικοί γραμματείας που σχετίζονται με το αντικείμενο.
Μετά από αυτή τη σύσκεψη, αναμένεται να κληθούν στο Μέγαρο Μαξίμου οι εκπρόσωποι των ακτοπλοϊκών εταιρειών, έτσι ώστε να δώσουν τη δική τους σκοπιά για το θέμα. Πρόθεση της κυβέρνησης είναι να σταματήσει φαινόμενα αισχροκέρδειας και να βάλει τέλος στον «βραχνά» των πολιτών που δεν μπορούν, εκ των πραγμάτων, να επισκεφθούν νησιωτικούς προορισμούς λόγω των «τσουχτερών» τιμών. Σε αυτή την περίπτωση, δεν αποκλείεται να επιβληθούν και βαριά πρόστιμα σε εταιρείες που ενδεχομένως να έχουν προχωρήσει σε αισχροκέρδεια.
Σύμφωνα με πληροφορίες που μεταδόθηκαν στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Mega, δεν αποκλείεται να υπάρξει και επιδότηση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Αν προχωρήσει αυτό το μέτρο, θα είναι εφάμιλλο των pass που έχουν προηγηθεί σε καύσιμα και αγορές από σούπερ μάρκετ, και οι επιδοτήσεις θα δοθούν με εισοδηματικά κριτήρια.
«Πρέπει να δοθούν εξηγήσεις»
Η κυβερνητική σύσκεψη και παρέμβαση έχει στόχο «να εξετάσουμε τι ακριβώς συμβαίνει με τις ακτοπλοϊκές τιμές και τα εισιτήρια».
Αυτό έκανε γνωστό ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, σε συνέντευξή του στο ραδιοφωνικό σταθμό Real FM -και, όπως χαρακτηριστικά τόνισε, «προφανώς, εκεί βλέπουμε ότι υπάρχουν περιπτώσεις που καταγράφονται κάποιες σημαντικές αυξήσεις. Εδώ πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ' όψιν ότι οι τιμές των καυσίμων έχουν πέσει. Πρέπει να δοθούν κάποιες εξηγήσεις από την ακτοπλοϊκή αγορά, γιατί υπάρχουν αυξήσεις».
Γενικά για την ακρίβεια, ο υπουργός Επικρατείας ξεκαθάρισε, «εμείς είμαστε απέναντι σε οποιαδήποτε αδικαιολόγητη αύξηση τιμών» και «όταν παρατηρούνται υπερβάσεις, θα υπάρχουν και πρόστιμα». Είναι, άλλωστε, συνέχισε, «το Νο1 πρόβλημα για τα εισοδήματα, τα νοικοκυριά, για τους εργαζόμενους». «Εμείς κάνουμε ό,τι μπορούμε για να έχουμε δυναμική ανάκαμψη της οικονομίας και των εισοδημάτων», επέμεινε και έθεσε τον στόχο, «μέσα από μεγαλύτερες αυξήσεις των μισθών και των συντάξεων να μπορέσουμε να έχουμε την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών και των πολιτών». Επικαλέστηκε δε, στο σημείο αυτό, το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών, το οποίο θα ψηφισθεί εντός του Ιουλίου και στο οποίο θα υπάρξει παράταση του market pass.
Για τον γενικό πληθωρισμό, επανέλαβε ότι «η Ελλάδα βρίσκεται στις πέντε χώρες της Ευρώπης που καταγράφουν την ταχύτερη μείωση». Ενώ για την αύξηση των τιμών των τροφίμων απάντησε πως είναι «ένα εποχικό φαινόμενο» και σημείωσε: «Αυτή τη στιγμή υπάρχει αύξηση στις τιμές του ρυζιού, οφείλεται στις διεθνείς τιμές του. Υπάρχει αύξηση στις τιμές του ελαιολάδου, που προκαλείται από την ξηρασία στις διάφορες χώρες. Υπάρχει αύξηση στα νωπά φρούτα, που οφείλεται στην κακοκαιρία του Μαΐου, καθαρά εποχικό φαινόμενο. Υπάρχει αύξηση στις τιμές της ζάχαρης, παρατηρείται αναταραχή στις διεθνείς τιμές της».
Συμπερασματικώς, «υποχωρεί ο ενεργειακός πληθωρισμός, έχει πλέον γυρίσει σε αρνητικές τιμές, αυτό πρέπει να έλθει και να επηρεάσει και τις τιμές των υπολοίπων αγαθών. Οι έλεγχοι είναι συνεχείς» ως προς το εύρος της κερδοφορίας, η οποία «δεν μπορεί να είναι αδικαιολόγητη σε σχέση με τα, προ κρίσης, επίπεδα», προσέθεσε.
Παρέμβαση για την ακρίβεια στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια προανήγγειλε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, μιλώντας στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών.
Με δεδομένη την ακρίβεια στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, ερωτηθείς για το αν θα παρθούν μέτρα κατά της ακρίβειας, απάντησε ότι η κυβέρνηση δεν αφήνει κανένα θέμα στην τύχη του όπως έγιναν οι παρεμβάσεις στον τομέα της ενέργειας που καλύφθηκαν οι αυξήσεις στο κόστος της σε ποσοστό πάνω από 80% και στα κοινωνικά τιμολόγια 100% αλλά και στις αυξήσεις στα τρόφιμα.
«Το παρακολουθούμε το ζήτημα αυτό και θα ενημερωθείτε άμεσα για νεότερα από την κυβέρνηση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μαρινάκης.
Εισιτήρια από... χρυσάφι - Απλησίαστο το ταξίδι με πλοίο
Είδος πολυτελείας τείνουν να γίνουν οι καλοκαιρινές διακοπές, με το ταξίδι με πλοίο να είναι ιδιαιτέρως «τσουχτερό» για την τσέπη των περισσότερων πολιτών.
Οι ακτοπλοϊκές εταιρείες έχουν διατηρήσει τις τιμές των εισιτηρίων στα περυσινά επίπεδα, οπότε και σημείωσαν αύξηση της τάξεως του 34%, παρά την πτώση στα καύσιμα των σκαφών κατά 45,5%.
Ενδεικτικά, η τιμή καυσίμου για συμβατικά πλοία φέτος είναι στα 600 ευρώ από 1.100 ευρώ, ενώ για τα ταχύπλοα είναι στα 700 ευρώ από 1.200 ευρώ που ήταν πέρυσι.
Το γεγονός ότι έχουν διατηρηθεί οι ίδιες τιμές στα ακτοπλοϊκά τη στιγμή η τιμή των καυσίμων έχει μειωθεί δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα και το ταξίδι με πλοίο μοιάζει με πολυτέλεια για λίγους, ενώ αποτελούσε μία από τις πιο οικονομικές λύσεις.
Η απάντηση των εταιρειών για τις αυξημένες τιμές αφορά στην κρίση της πανδημίας και στην ενεργειακή κρίση.
Ευνοούνται οι ηπειρωτικοί προορισμοί
H ζήτηση εμφανίζεται μειωμένη σε σχέση με πέρυσι σε Μύκονο (-15% τον Ιούλιο και -9% τον Αύγουστο) και Σαντορίνη (-3% τον Ιούλιο και -6% τον Αύγουστο). Πτωτικά κινούνται τον Ιούλιο και η Κρήτη (-3%), η Κέρκυρα (-3%), αλλά και η περιοχή του Σαρωνικού (Σαρωνίδα, Ανάβυσσος, Λαγονήσι), όπου καταγράφεται μείωση κατά 9%.
Αντιθέτως, σημαντική αύξηση κατά 22% τον Ιούλιο και 31% τον Αύγουστο καταγράφουν οι κρατήσεις στο κέντρο της Αθήνας, αγγίζοντας, σε απόλυτα νούμερα, τις 138.297 και 97.156 αντίστοιχα. Θετικό είναι το πρόσημο και για άλλες περιοχές της Αθηναϊκής Ριβιέρας, όπως η Γλυφάδα (19% αύξηση κρατήσεων τον φετινό Αύγουστο) και η Βουλιαγμένη (αύξηση 34% τον Αύγουστο).
Αύξηση της τάξεως του 16% τον Ιούλιο και 17% τον Αύγουστο καταγράφουν και οι κρατήσεις για καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης στην περιοχή της Ερμιονίδας (Πόρτο Χέλι, Ερμιόνη), με 16% και 17% αντίστοιχα.
Οπως προκύπτει από τα στοιχεία αυτά, οι επισκέπτες εφέτος έχουν επιλέξει ηπειρωτικούς προορισμούς και όχι τόσο νησιωτικούς, ενδεχομένως θέλοντας να αποφύγουν, όχι μόνο τις υψηλές τιμές των καταλυμάτων, αλλά και τις αντίστοιχες των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Σημειωτέον ότι στη Σαντορίνη η μέση τιμή ανά διανυκτέρευση αγγίζει τα 371,2 ευρώ και στη Μύκονο προσεγγίζει τα 700 ευρώ!Η μέση τιμή ανά διανυκτέρευση στη Ρόδο και την Κρήτη ανέρχεται εφέτος σε 214 ευρώ, ενώ στην Κέρκυρα αγγίζει τα 188,5 ευρώ, όταν π.χ. στη Νίκαια της Γαλλίας δεν ξεπερνά τα 138,5 ευρώ.
Το «φρένο» που έχει διαφανεί σε ό,τι αφορά τη ζήτηση σε διάφορες περιοχές της χώρας έχει ακόμη μεγαλύτερη επίπτωση στη μέση πληρότητα, καθώς η προσφορά ακινήτων εφέτος εμφανίζεται αυξημένη, συχνά με ταχύτερο ρυθμό της ζήτησης, ιδίως για τους καλοκαιρινούς μήνες.
Ακόμη και σε περιοχές όπου υπάρχει αισθητή άνοδος των κρατήσεων από πέρυσι, αυτή δεν επαρκεί για να περιορίσει την πτώση της πληρότητας, ακριβώς λόγω της αύξησης των διαθέσιμων καταλυμάτων. Ετσι εξηγείται π.χ. ότι στο κέντρο της Αθήνας, παρότι η ζήτηση καταγράφει αύξηση 31% τον Αύγουστο, η πληρότητα έχει υποχωρήσει στο 52%, από 55% πέρυσι.