Ιερώνυμος: Εννέα χρόνια στον Αρχιεπισκοπικό θρόνο: 8+1 αλλαγές στην Εκκλησία
Σαν σήμερα πριν από εννέα χρόνια, στις 16 Φεβρουαρίου 2008, στην Μητρόπολη Αθηνών γίνεται η ενθρόνιση του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου Β’.
Άγνωστες φωτογραφίες από τη ζωή του
Tης Κάτιας Τσιμπλάκη
Η τελετή ήταν επιβλητική και έγινε παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, σύσσωμης της Ιεραρχίας και χιλιάδων κόσμου. Όμως παρά την μεγαλοπρέπεια που επέβαλε το εκκλησιαστικό τυπικό, ο νέος Αρχιεπίσκοπος επέλεξε να μην κάνει προγραμματικές δηλώσεις, αλλά την προσωπική του εξομολόγηση. Κατέθεσε λόγια καρδιάς, χωρίς μεγαλόστομες διακηρύξεις και «ξύλινη γλώσσα», όπως είπε χαρακτηριστικά.
Πρωτοσύγγελος στην Ιερά Μονή του Οσίου Λουκά/Newsbomb
Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμος, τα εννέα χρόνια που έχει αναλάβει το πηδάλιο της Εκκλησίας, κατάφερε με το «βαμβάκι» να κάνει τομές στην Εκκλησία, να διατηρήσει τις ισορροπίες στην Ιεραρχία και να εξομαλύνει τις τριβές στις σχέσεις με την Πολιτεία.
To Νewsbomb.gr παρουσιάζει τις 8+1 αλλαγές που έκανε ο Ιερώνυμος Β’ στον αρχιεπισκοπικό θρόνο και φέρνει στο φως άγνωστες φωτογραφίες από τη ζωή του.
1) Έτεινε τις γέφυρες συνεργασίας με την Πολιτεία. Παρά τα όποια σύννεφα παρουσιάζονται κατά καιρούς στις σχέσεις με την Πολιτεία (όπως το μάθημα των Θρησκευτικών) διατηρεί διαύλους επικοινωνίας. Στη ίδια κατεύθυνση κινείται και η απόφασή του να πραγματοποιεί τα γεύματα που έχει με πολιτικούς σε εκκλησιαστικά ιδρύματα της Αρχιεπισκοπής Αθηνών και να κάθονται στο ίδιο τραπέζι με τους δοκιμαζόμενους συνανθρώπους μας.
2) Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, έχει σηκώσει τα μανίκια μαζί με τους εθελοντές και δουλεύει σκληρά σε μια δύσκολη περίοδο για τη χώρα και το λαό. Η Εκκλησία έχει επωμιστεί μεγάλο μέρος του κοινωνικού έργου της Πολιτείας, με αποδέκτες όλες τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες μεταξύ των οποίων είναι οι πρόσφυγες και οι μετανάστες. Η «Αποστολή», ο φιλανθρωπικός οργανισμός της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, αναπτύσσει το έργο της σε συνεργασία με Μητροπόλεις, φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών και έχει την αμέριστη στήριξη της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμοκοβιομηχανίας.
Εκδρομή με νέους στο Σούνιο
3) Ανέπτυξε τα social media. O λόγος του Αρχιεπισκόπου μεταδίδεται μέσω twitter. Στις ιστοσελίδες της Ιεράς Συνόδου και της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, υπάρχουν χρήσιμες πληροφορίες για τα ιδρύματα της Εκκλησίας, το ανθρωπιστικό της έργο, για την πολιτιστική και θρησκευτική κληρονομιά της Ελλάδας, αναλυτικές πληροφορίες και σύνδεσμοι για τις μητροπόλεις. Επίσης, μέσα από την ιστοσελίδα της Αρχιεπισκοπής θα μπορεί στο εξής να γίνεται και e-έκδοση πιστοποιητικών γάμου και βάπτισης.
4) Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος σχεδιάζει προσεκτικά τις επόμενες κινήσεις του για την αναθεώρηση του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας και την αξιοποίηση της Εκκλησιαστικής περιουσίας. Τα έσοδα, όπως έχει πει θα επιστρέφουν στο λαό ώστε να μην δημιουργείται με κανένα τρόπο η αίσθηση ότι έχει μετατραπεί ο οίκος του Θεού εις οίκον εμπορίου. Επιθυμεί, μετά την καταγραφή της εκκλησιαστικής αγροτικής γης, να δοθούν κτήματα σε νέους αγρότες έναντι συμβολικού ενοικίου, ως κίνητρο να παραμείνουν στην περιφέρεια.
5) Εξασφάλισε τη χρηματοδότηση επισκευής και ολοκλήρωσης των εργασιών της μητρόπολης, ένα από τα εμβληματικά μνημεία της Αθήνας. Ενίσχυσε το Κέντρο Στήριξης Οικογένειας που ίδρυσε ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος το οποίο παρέχει κοινωνική και ψυχολογική στήριξη και φροντιστηριακά μαθήματα στα μέλη οικονομικά ασθενών οικογενειών. Δημιούργησε το Καρέλλειο Ίδρυμα στο Χαλάνδρι (πρότυπη μονάδα αντιμετώπισης της νόσου Alzheimer), κατασκεύασε το Συνοδικό Πολιτιστικό Κέντρο στο Συνοδικό Μέγαρο στους χώρους που βρίσκονταν τα τυπογραφεία της Αποστολικής Διακονίας.
Θεμελίωση νοσοκομείου Λιβαδειάς/Νewsbomb
Επισης, δημιούργησε το Ίδρυμα Ποιμαντικής Επιμόρφωσης που προσφέρει συνεχή κατάρτιση στους κληρικούς, αλλά και στα λαϊκά στελέχη της Αρχιεπισκοπής. Δημιούργησε τη βιβλιοθήκη της Αρχιεπισκοπής Αθηνών στο κτίριο του πρώην Κακουργοδικείου Αθηνών στου Ψυρρή και τη Σχολή Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής της Αρχιεπισκοπής Αθηνών.
6) Ο Αρχιεπίσκοπος, από τις πρώτες μέρες που εξελέγη στο πηδάλιο της Εκκλησίας της Ελλάδος, έκανε «αιφνιδιαστικές» επισκέψεις σε νοσοκομεία και ιερούς ναούς χωρίς να ενημερώνει δημοσιογράφους και στενούς του συνεργάτες για το πρόγραμμά του. Τις πρώτες εβδομάδες που εξελέγη αρχιεπίσκοπος ξυπνούσε τα ξημερώματα τον οδηγό του Βλάσση και ζητούσε να τον μεταφέρει με το αμάξι στις γειτονιές της Αθήνας που υπήρχαν άστεγοι, τοξικομανείς και συνομιλούσε μαζί τους.
7) Έκαμψε σε μεγάλο βαθμό τις ενδοεκκλησιαστικές διενέξεις και την «αντιπολίτευση» στο εσωτερικό της Εκκλησίας της Ελλάδος, γεφυρώνοντας τις αντίθετες απόψεις.
8) Αποκατέστησε τις σχέσεις με το Φανάρι. Παρά τις όποιες διαφωνίες προκύπτουν στις σχέσεις με την Μητέρα Εκκλησία, δεν αφήνει οι «ενδοοικογενειακές τριβές» να φτάσουν στα άκρα οι σχέσεις τους. Επίσης, στηρίζει αμέριστα τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη και δηλώνει σε όλους τους τόνους το δύσκολο έργο που επιτελεί για τη διασφάλιση της ενότητας της Ορθοδοξίας.
Βάπτιση Σέρβων/Newsbomb
9) Ενεργοποίησε τη διπλωματία της Εκκλησίας και τείνει χείρα διαλόγου με τα υπόλοιπα δόγματα. Έδωσε το «πράσινο φως» στον Πάπα Φραγκίσκο προκειμένου να έρθει αυθημερόν στην Μυτιλήνη για να συναντήσει με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο πρόσφυγες και μετανάστες και να στείλουν σε κάθε γωνιά της γης μήνυμα για την προστασία των προσφύγων και την κατάπαυση των συρράξεων. Επίσης, δέχθηκε το Δεκέμβριο του 2016 τον Κόπτη Πατριάρχη στην Ιερά Σύνοδο.
Το στίγμα του Ιερώνυμου στην Εκκλησία
Ο ενθρονιστήριος λόγος του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου Β’ ήταν συναισθηματικά φορτισμένος και η φωνή του λύγιζε. Ανανέωσε την πρόσκληση του μακαριστού προκατόχου του Χριστοδούλου προς τους νέους καλώντας τους να έρθουν στην Εκκλησία χωρίς προϋποθέσεις, προκαταλήψεις και προδιαγραφές. Είπε όμως ότι χρέος της Εκκλησίας είναι να προσεγγίσει Εκείνη τους νέους. Εξέφρασε την ανησυχία του γιατί τα παιδιά αισθάνονται προδομένα από την ασυνέπεια λόγων και έργων.
Από τις πρώτες φράσεις του στον ενθρονιστήριο λόγο του έδωσε και το προσωπικό του στίγμα. «Η Εκκλησία δεν ενδιαφέρεται να αντιπαρατεθεί προς κάτι ή κάποιον, και να εμπλακεί σε κομματικές αντιπαραθέσεις». «Εμείς δεν είμαστε πολιτικοί, αλλά εκκλησιαστικοί άνδρες», είχε πει μεταξύ άλλων και σε άλλο σημείο της ομιλίας του τόνισε ότι «ο Χριστός δεν πρότεινε ιδέες που διχάζουν τους ανθρώπους».
Με γέροντες ως μητροπολίτης Θηβών και Λεβαδείας/Newsbomb.gr
Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, κατά την τελετή ενθρόνισής του, είπε ότι η Εκκλησία δεν έχει δικαίωμα να σιωπά και να αδιαφορεί για όσα ταλανίζουν τους ανθρώπους.
Αναφέρθηκε και σε ένα άλλο ένα σημείο που βασανίζει το λογισμό του, όπως είπε χαρακτηριστικά, «το οποίο είναι η ευθύνη για την πορεία του νεοελληνικού πολιτισμού».
Το τρίτο σημείο που εστίασε στην ενθρονιστήρια ομιλία του στη μητρόπολη Αθηνών είναι η φροντίδα προς τον δοκιμαζόμενο συνάνθρωπο. «...Είναι ασύμβατο να ονομάζεσαι χριστιανός και να μην νοιάζεσαι για τον άρρωστο, τον φυλακισμένο, τον αναξιοπαθούντα, τον γυμνό, τον πεινασμένο, τον φτωχό, τον βασανισμένο, τον πρόσφυγα, τον μετανάστη, τον στιγματισμένο για την ψυχική του αρρώστια. Τον κάθε ταλανιζόμενο αδελφό μας».
ΑΠΕ-ΜΠΕ
Ως πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου ζήτησε από όλα τα στελέχη της Εκκλησίας να σταθούν στο πλευρό του και να αγωνιστούν όλοι μαζί. Είπε ότι θα ασχοληθεί με την εκκλησιαστική παιδεία, εκπαίδευση, την επιμόρφωση των κληρικών να μετατρέψει τις ενορίες σε οάσεις για τους νέους και για νέα ζευγάρια.
Μίλησε για τα το ρόλο του Οικουμενικού Πατριαρχείου και προσωπικά του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου που διαφυλάττει την πορεία ολόκληρης της Ορθοδοξίας.
Για τα θέματα της Εκκλησίας της Ελλάδος είπε ότι θα είναι ο εγγυητής του Συνοδικού Συστήματος και ότι θα προχωρήσει σε τροποποιήσεις του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος (δηλαδή του Συντάγματος της Εκκλησίας). Επίσης αναφέρθηκε στην ανάγκη αξιοποίησης της Εκκλησιαστικής περιουσίας.
Αναφέρθηκε όμως και στα σύγχρονα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει και να τοποθετηθεί η Εκκλησία. Ζητήματα όπως το οικολογικό, τα βιοηθικά διλήμματα, η ποιμαντική των νοσηλευτηρίων, η οικονομική μετανάστευση, το σύγχρονο εμπόριο της ανθρώπινης σάρκας, ο κοινωνικός αποκλεισμός, η φτώχια, το στίγμα της ψυχικής νόσου, η κοινωνική εξαθλίωση που όπως είπε πρέπει να έρθουν στο επίκεντρο του θεολογικού και ποιμαντικού προβληματισμού με τρόπο έγκυρο, υπεύθυνο και συστηματικό.
Ολόκληρο τον ενθρονιστήριο λόγο του Αρχιεπισκόπου μπορείτε να τον διαβάσετε εδώ.