Κορβέτες: «Αγκάθι» τα ναυπηγεία – Νέοι παίκτες στην εξυγίανση της Ελευσίνας
Γιατί δεν ανακοινώνεται η απόκτηση κορβετών; Πώς και γιατί η κυβέρνηση συνέδεσε την απόκτηση νέων πλοίων με το ζήτημα της εξυγίανσης των ναυπηγείων – Νέες και υγιείς επιχειρήσεις εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τη σωτηρία της Ελευσίνας
Αισιοδοξία μεν, αβεβαιότητα για το χρονοδιάγραμμα δε... Αυτή είναι η εικόνα αναφορικά με το ζήτημα της απόκτησης κορβετών για το Πολεμικό μας Ναυτικό, με την κυβέρνηση να έχει πλέον συνδέσει το ζήτημα και με την αναγέννηση των ναυπηγείων.
Η ένταση που συντηρεί συνεχώς η Άγκυρα και ο κίνδυνος ακραίας πρόκλησης επί του πεδίου, έχει θέσει σε αυξημένη εγρήγορση τα αντανακλαστικά, όχι μόνο των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και της πολιτικής ηγεσίας, η οποία αντιλαμβάνεται πλέον πως οποιαδήποτε επιθετική ενέργεια από πλευράς Τουρκίας θα εξελιχθεί στον θαλάσσιο χώρου του Αιγαίου ή της Ανατολικής Μεσογείου.
Οι εξελίξεις αυτές οδηγούν αναπόφευκτα το Μέγαρο Μαξίμου να θέσει σε εφαρμογή το σχέδιο για περαιτέρω ενίσχυση του ελληνικού Στόλου με υπερσύγχρονες μονάδες επιφανείας. Η αρχή έγινε με την απόκτηση νέων φρεγατών και μάλιστα… από το πάνω ράφι. Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε την απόκτηση 3+1 γαλλικών FDI Belh@rra εφαρμόζοντας απόλυτα την εισήγηση του ΓΕΝ για ένταξη στον Στόλο των καλύτερων φρεγατών παγκοσμίως. Τι απομένει τώρα; H ενεργοποίηση της option για τη +1 φρεγάτα Belh@rra, ανεβάζοντας τον αριθμό τους σε 4 για τον ελληνικό Στόλο.
Ακολούθησε η διαπραγμάτευση για τις κορβέτες, με το Πολεμικό Ναυτικό να έχει εξετάσει με κάθε λεπτομέρεια όλα τα υποψήφια πλοία και να έχει παραδώσει την εισήγηση του στον πρωθυπουργό. Θυμίζουμε πως τρεις ήταν προτάσεις που ικανοποιούσαν απόλυτα το Πολεμικό Ναυτικό. Οι Γάλλοι με τις κορυφαίες κορβέτες Gowind της Naval Group (κατασκευάστρια εταιρεία και των φρεγατών Belh@rra), οι Ιταλοί που υποστηρίζονται και από ΗΠΑ με τις πανίσχυρες κορβέτες FCX-30 γνωστές ως κλάσης Doha, της εταιρείας Fincantieri, αλλά και οι Ολλανδοί με τις κορβέτες Sigma 10514 της Damen. Όλες οι προτάσεις κάλυπταν σε μεγάλο βαθμό τις απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, με το ΓΕΝ βεβαίως να προκρίνει τελικά μία και να εισηγείται την απόκτησή της στον πρωθυπουργό.
Γιατί λοιπόν δεν έχει προχωρήσει το ζήτημα των κορβετών; Αφενός γιατί είμαστε αντιμέτωποι με μια πρωτοφανή ενεργειακή κρίση και είναι λογικό η κυβέρνηση να κάνει λελογισμένες κινήσεις στα εξοπλιστικά και αφετέρου γιατί το ζήτημα των κορβετών έχει συνδεθεί με τη σωτηρία των ναυπηγείων. Τι εννοούμε; Οι Ιταλοί της Fincantieri, που ήταν στην κορυφή της λίστας, είχαν δεσμευτεί η ναυπήγηση όλων των πλοίων να πραγματοποιηθεί στα ναυπηγεία της Ελευσίνας. Ωστόσο, η κατάσταση εκεί είναι μάλλον απαγορευτική για να προχωρήσει ένα πρόγραμμα τόσο απαιτητικό και σημαντικό όσο των κορβετών, μιας και αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν βασικές δομές για την υποστήριξη του κατασκευαστικού έργου.
Αν και η εταιρεία ΟΝΕΧ και ο Πάνος Ξενοκώστας είχαν εκφράσει πρόθεση πλήρους εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας, τα πράγματα μοιάζουν περισσότερο με… βάλτο που δεν προχωρά κανείς. Το γεγονός αυτό, ώθησε νέες ελληνικές εταιρείες και μάλιστα υγιέστατες οικονομικά να μπουν στο «παιχνίδι» της εξυγίανσης των ναυπηγείων Ελευσίνας. Μεταξύ αυτών και ο όμιλος Σπανόπουλος, ο οποίος μάλιστα εξέφρασε εγγράφως στον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς την πρόθεσή του για εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας.
Ο Όμιλος Σπανόπουλος είναι μία οικογενειακή επιχείρηση, με πάνω από 50 χρόνια εμπειρίας, που πηγάζει από μία σειρά δραστηριοτήτων στον θαλάσσιο και υπεράκτιο τομέα. Στην επιστολή προς τον πρωθυπουργό, ο όμιλος Σπανόπουλος είχε εκφράσει τη δυσφορία του για την πρόθεση απευθείας ανάθεσης και χωρίς διαγωνισμό στην εταιρεία ONEX την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας, ζητώντας παράλληλα στοιχεία για την υποβολή από τον ίδιο επίσημης δεσμευτικής προσφοράς για την εξυγίανση των ναυπηγείων Ελευσίνας.
«Ρητώς διευκρινίσαμε ότι η άνω σκοπούμενη προσφορά/πρότασή μας δεν θα θέτει οιονδήποτε όρο/προϋπόθεση οιασδήποτε άμεσης ή έμμεσης κρατικής χρηματοδότησής μας, ούτε ανάθεσης οιουδήποτε είδους αμυντικού προγράμματος», αναφέρει χαρακτηριστικά ο όμιλος Σπανόπουλος, προσθέτοντας πως το ενδιαφέρον της εταιρείας για την εξαγορά των Ναυπηγείων Ελευσίνας παραμένει έντονο και ελπίζει ότι το Κοινοβούλιο και η Κυβέρνηση θα προκρίνουν την εξυγίανσή τους μέσω διαδικασιών, οι οποίες θα διασφαλίζουν τη διαφάνεια, αντικειμενικούς όρους ανταγωνισμού για όλους τους ενδιαφερόμενους επενδυτές και την επιλογή της οικονομικά πλέον συμφέρουσας και άνευ όρων προσφοράς για τους πιστωτές.