Πανελλήνιες: Πώς να αντιμετωπίσετε το άγχος των εξετάσεων - Ειδικοί δίνουν συμβουλές στο Newsbomb.gr
Στο πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν το άγχος των Πανελλαδικών Εξετάσεων μαθητές και γονείς αναφέρθηκαν, μιλώντας στο Newsbomb.gr, η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, παιδοψυχολόγος, σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού και συγγραφέας Έλσα Δημοπούλου και η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου.
Πρεμιέρα έκαναν οι Πανελλαδικές εξετάσεις το πρωί της Πέμπτης 30 Μαΐου με χιλιάδες υποψήφιους να είναι έτοιμοι να διεκδικήσουν μια θέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για την ακαδημαϊκή χρονιά 2024-2025. Το άγχος έχει χτυπήσει «κόκκινο» μιας και η περίοδος των πανελληνίων είναι ιδιαίτερα στρεσογόνος τόσο για παιδιά όσο και για τους γονείς που τα στηρίζουν σε όλη την περίοδο της προσπάθειάς τους.
Το Newsbomb.gr επικοινώνησε με την Ψυχολόγο - παιδοψυχολόγο, Αλεξάνδρα Καππάτου αλλά και την ψυχολόγο - ψυχοθεραπεύτρια, παιδοψυχολόγο, σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού και συγγραφέα, Έλσα Δημοπούλου οι οποίες έδωσαν συμβουλές σε παιδιά που δίνουν πανελλήνιες αλλά και τους τρόπους με τους οποίους θα αποφύγουν οι μαθητές το άγχος των εξετάσεων.
Για μερικά παιδιά, η περίοδος των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι ιδιαίτερα δύσκολη, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να συγκεντρωθούν στο διάβασμά τους και να χάνουν τους στόχους τους. Το έντονο και ανεξέλεγκτο άγχος συχνά συνοδεύεται από σωματικά προβλήματα, όπως πονοκεφάλους, στομαχόπονο, διατροφικές διαταραχές, δυσκολία στον ύπνο και συχνούς εφιάλτες, ταχυκαρδία, αίσθημα ζάλης και τάση για λιποθυμία.
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι και οι γονείς βιώνουν έντονα συναισθήματα αγωνίας και άγχους εκείνες τις ημέρες.
Η κ. Δημοπούλου, ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια, σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού και συγγραφέας, επισημαίνει τη σημασία της ψυχολογικής υποστήριξης τόσο για τους μαθητές όσο και για τους γονείς κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. Προτείνει στους μαθητές να διατηρούν πίστη στον εαυτό τους και στις ικανότητές τους, να αποφεύγουν την αυτοϋποτίμηση και να καθιερώσουν μια σταθερή ρουτίνα μελέτης. Τονίζει επίσης την αξία του καλού ύπνου, της σωστής διατροφής και της άσκησης, που συμβάλλουν στη βελτίωση της μνήμης και της απόδοσης.
Aπό την πλευρά της η κ. Καππάτου, ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος, δίνει έμφαση στη διαχείριση του άγχους τους. Μπορούν να εφαρμόζουν τεχνικές χαλάρωσης με αναπνοές αλλά και θετική σκέψη. Η ήπια άσκηση όπως το περπάτημα ή ο διαλογισμός θα βοηθήσουν. Επισημαίνει τη σημασία της υποστήριξης από την οικογένεια, υπογραμμίζοντας ότι οι γονείς πρέπει να υιοθετούν μια θετική και ενθαρρυντική στάση, αποφεύγοντας την κριτική και τις υπερβολικές προσδοκίες. Να έχουν υπόψη τους ότι οι έφηβοι πάντα έχουν αγωνία μήπως τους απογοητεύσουν.
Τέλος, οι δύο ειδικοί συμφωνούν ότι το άγχος των εξετάσεων μπορεί να μειωθεί σημαντικά όταν οι μαθητές νιώθουν ότι έχουν την υποστήριξη και την εμπιστοσύνη των γονιών τους, ανεξάρτητα από τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και η δημιουργία ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος είναι κλειδιά για την επιτυχία των μαθητών τόσο στις εξετάσεις όσο και στη μετέπειτα ζωή τους.
Πώς να αντιμετωπίσετε το άγχος των Πανελλαδικών Εξετάσεων - Συμβουλές για τους μαθητές
Η περίοδος των Πανελλαδικών εξετάσεων είναι μια δύσκολη και αγχωτική περίοδος για πολλούς μαθητές και τις οικογένειές τους. Η ψυχολόγος-ψυχοθεραπεύτρια και σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού, Έλσα Δημοπούλου, μιλώντας στο Newsbomb.gr, δίνει χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορούν οι έφηβοι και οι γονείς να διαχειριστούν αυτήν την περίοδο με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Σύμφωνα με την κ. Δημοπούλου, το άγχος ορίζεται ως «η αντίδραση του μυαλού και του σώματος σε κάθε νέα απειλητική ή συγκινησιακή κατάσταση». Αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους εχθρούς των μαθητών, συχνά προερχόμενο από αρνητικές σκέψεις που σχετίζονται με τον φόβο της αποτυχίας. Οι μαθητές εκφράζουν αυτό το άγχος μέσα από ψυχοσωματικά συμπτώματα, όπως πονοκεφάλους, εφίδρωση, ταχυκαρδία και αίσθημα λιποθυμίας. Επιπλέον, μπορεί να εμφανίσουν έντονο φόβο αποτυχίας, δυσκολία συγκέντρωσης, αρνητικές σκέψεις και σύγκριση με άλλους μαθητές.
Η κ. Δημοπούλου προτείνει στους μαθητές να πιστεύουν στον εαυτό τους και τις δυνατότητές τους, να μην μειώνουν τον εαυτό τους και να δημιουργήσουν μια σταθερή ρουτίνα διαβάσματος. Επίσης, υπογραμμίζει τη σημασία του καλού ύπνου, της σωστής διατροφής και της άσκησης για την ενίσχυση της μνήμης και της απόδοσης.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε και η Αλεξάνδρα Καππάτου η οποία σημείωσε ότι οι έφηβοι πρέπει να διατηρούν την ψυχραιμία τους, «προσπαθήστε να μείνετε ήρεμοι κατά τη διάρκεια της παραμονής αλλά και των εξετάσεων», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Αποφεύγετε τα ξενύχτια και το διάβασμα της τελευταίας στιγμής ειδικά την προηγούμενη ημέρα των εξετάσεων γιατί ενισχύει το άγχος. Να είστε ειλικρινείς με τον εαυτό σας και το βαθμό της προετοιμασίας σας. Ακόμη και αν δεν τα πήγατε καλά σε ένα μάθημα μην το βάλετε κάτω, ο αγώνας συνεχίζεται μην καταδικάσετε τον εαυτό σας αντίθετα δώστε τον καλύτερο σας εαυτό στα άλλα μαθήματα».
Η κυρία Καππάτου εξήγησε επίσης ότι την ημέρα των εξετάσεων, να αποφεύγουν τις συζητήσεις με παιδιά που είναι ιδιαίτερα αγχωμένα. Κατά την διάρκεια της εξέτασης να είναι επικεντρωμένοι στο γραπτό τους, χωρίς να ασχολούνται με τους άλλους. «Να προσέξουν ιδιαίτερα τις εκφωνήσεις και όταν συναντούν κάποια ερώτηση που δεν γνωρίζουν ή δεν θυμούνται καλύτερα να συνεχίζουν με όσα γνωρίζουν και μετά να επανέλθουν να συμπληρώσουν αυτά που έμειναν. Καλό θα είναι να αφήνουν λίγο χρόνο έστω 10 λεπτά για να ξανακοιτάζουν με προσοχή το γραπτό τους ώστε να εντοπίζουν πιθανά κάποιες απροσεξίες».
«Οι εξετάσεις είναι μια σημαντική στιγμή στη ζωή των εφήβων που συμπίπτει με είσοδό τους στην ενήλικη ζωή. Είναι η πρώτη σοβαρή δοκιμασία και για αρκετούς καθοριστική. Όμως ακόμη και για όσους δεν προσπάθησαν όσο χρειαζόταν ή δεν κατάφεραν να φέρουν το αποτέλεσμα που επιθυμούσαν δεν χρειάζεται απογοήτευση. Η αξία τους παραμένει και πάντα υπάρχουν και άλλες λύσεις. Εξάλλου η είσοδος σε μια σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν σημαίνει απαραίτητα την επιτυχία στη ζωή τους», σημείωσε.
Συμβουλές για Γονείς
Για τους γονείς, η Έλσα Δημοπούλου συμβουλεύει να κρατήσουν μια θετική και υποστηρικτική στάση. Αντί να επικρίνουν τα παιδιά τους, να τα ενθαρρύνουν και να εστιάζουν στα θετικά τους σημεία. Όπως ανέφερε, «η θετική και υποστηρικτική στάση των γονέων ότι τα παιδιά μπορούν να τα καταφέρουν ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, μειώνει το άγχος και ενισχύει την αυτοπεποίθησή τους».
Η κ. Δημοπούλου τόνισε πως η μέση ελληνική οικογένεια συχνά έχει πολλές προσδοκίες από τα παιδιά, πιέζοντάς τα να επιτύχουν εκεί που οι ίδιοι οι γονείς δεν τα κατάφεραν. Αυτό δημιουργεί επιπλέον στρες στους μαθητές. Οι γονείς πρέπει να αναγνωρίσουν την αξία μιας ολιστικής προσέγγισης που περιλαμβάνει και την ψυχική υγεία των παιδιών.
Από την πλευρά της η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αλεξάνδρα Καππάτου, θέλοντας να δώσει συμβουλές στους γονείς για να διαχειριστούν την περίοδο των Πανελλαδικών Εξετάσεων είπε: «Διατηρήστε την ψυχραιμία σας, είναι σημαντικό να παραμένετε ήρεμοι και να μη μεταδίδετε το άγχος σας στα παιδιά. Παράλληλα αποφύγετε τις υποδείξεις για το διάβασμά τους, τις συγκρίσεις, με τους συμμαθητές τους, καθώς μπορεί να αυξηθεί η πίεση που νιώθουν. Αποφεύγετε να τους λέτε εκφράσεις του τύπου "θα τα καταφέρεις, το έχεις", γιατί άθελά σας, εντείνετε το άγχος τους. Το προηγούμενο βράδυ των εξετάσεων αν σας πουν ότι δεν θυμούνται τίποτε ή φοβούνται ότι τα έχουν όλα ξεχάσει να είστε υποστηρικτικοί, αν χρειαστεί προτείνετέ τους να κάνετε ένα μικρό περίπατο, πείτε τους να σκεφτούν θετικά, χωρίς να τους κρίνετε ακόμη και αν θεωρείτε ότι δεν έχουν προετοιμαστεί σωστά».
Τέλος ανέφερε: «Προσαρμοστείτε στις ανάγκες των παιδιών σας και βάλτε πίσω τις δικές σας φιλοδοξίες. Να θυμάστε ότι η αξία του παιδιού σας δεν κρίνεται από το αποτέλεσμα των πανελλαδικών».