«Παγώνουν» τα έργα στους αυτοκινητόδρομους
Στην κόψη του «ξυραφιού» βρίσκονται τα έργα κατασκευής νέων αυτοκινητοδρόμων σε όλη την Ελλάδα, καθώς οι διαπραγματεύσεις µε τις τράπεζες που έχουν διακόψει τη χρηματοδότηση των έργων βρίσκονται σε οριακό σημείο.
Εν τω μεταξύ στον αέρα είναι και η μείωση των τιμών των διοδίων, αφού αν δεν συνεχιστούν τα έργα δεν μπορεί να γίνει και καμία παρέμβαση στις τιμές.
Οι τράπεζες θεωρούν πως τα έργα δεν είναι βιώσιμα και για το λόγο αυτό έχουν διακόψει τη χρηματοδότηση.
Όσον αφορά τα διόδια, το Δημόσιο αναλαμβάνει το κόστος της μείωσης για τα επόμενα 3 χρόνια και παράλληλα διασφαλίζει σε πρώτη φάση ποσό 500 εκατομμυρίων ευρώ από τον προϋπολογισμό. Το συγκεκριμένο ποσό θα λειτουργήσει ως εγγύηση για τη χρηματοδότηση των έργων 6-8 μηνών, μέχρις ότου αναλάβει ρόλο η εταιρεία ειδικού σκοπού Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι, η οποία θα ιδρυθεί µε προίκα τα μελλοντικά έσοδα (20 δισ. ευρώ) από τα διόδια, που θα παρέχει τις εγγυήσεις για τις χρηματοδοτήσεις.
Οι τράπεζες θεωρούν ότι μέχρι στιγμής δεν είναι διασφαλισμένες ότι θα πάρουν τα χρήματά τους για το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα που ανακοίνωσε λίγο πριν από το Πάσχα η κυβέρνηση.
Να σημειώσουμε ότι η πρόταση της κυβέρνησης προς τους κατασκευαστές και τις τράπεζες προκειμένου να συνεχίσουν τα έργα είναι μείωση στα διόδια από 25% έως 30% για τα κατασκευασμένα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων επί 3 χρόνια και ταυτόχρονη μείωση 50% για τα υπό κατασκευή τμήματα.
Η πρόταση περιλαµβάνει ακόµη την αλλαγή χάραξης τµηµάτων των αυτοκινητοδρόµων που έχουν μπλοκάρει λόγω των αποφάσεων του Συµβουλίου της Επικρατείας.
Αν σταματήσουν τα έργα, το ∆ημόσιο θα πρέπει να καταβάλει ως αποζημίωση 2,5 δισ. ευρώ. Μέχρι στιγµής έχουν σταµατήσει τα έργα στον αυτοκινητόδροµο Κορίνθου - Πάτρας και στα Τέμπη, ενώ έχουν σταµατήσει οι εργολαβίες του ∆ηµοσίου στο Πέταλο Μαλιακού (στην παράκαµψη Στυλίδας και Λαµίας).
Την ίδια ώρα είναι µπλοκαρισµένα τα έργα στην Ιόνια Οδό (στην περιοχή Κλόκοβα), στον ηµικόµβο Μιντιλογλίου (στην Αχαΐα), στον υγροβιότοπο Καϊάφα (θα πρέπει να απενταχθούν µε απόφαση του ΣΤΕ 25 χιλιόµετρα στο τµήµα Πύργος - Καλό Νερό) και στον Ε-65 (τον αυτοκινητόδροµο που συνδέει την ΠΑΘΕ µε την Εγνατία), όπου το ΣΤΕ έχει αποφασίσει προσωρινή παύση των εργασιών για 42 χιλιόµετρα.